• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Uppenbart ett ämne som berör. Jag tycker också att det är tråkigt med hysterin och priserna på begagnatmarknaden. Tänk då på vilken prisutveckling som har skett på fastigheter under de senaste 20-30 åren. Där snackar vi om ett riktigt samhällsproblem som leder till att vissa med enkelhet kan slänga 200k på en klocka som listar för 100k medan andra knappt har råd med en Apple Watch pga amorteringar och ränteutgifter. Det jag vill säga är att livet inte är rättvist. :nailbiting: Förhoppningsvis kommer priserna ner inom en inte alltför avlägsen framtid och då kan vi gotta oss åt de som betalat 100% över listpris för klockor som fortfarande produceras. :)

Uppenbart ett ämne som berör. Jag tycker också att det är tråkigt med hysterin och priserna på begagnatmarknaden. Tänk då på vilken prisutveckling som har skett på fastigheter under de senaste 20-30 åren. Där snackar vi om ett riktigt samhällsproblem som leder till att vissa med enkelhet kan slänga 200k på en klocka som listar för 100k medan andra knappt har råd med en Apple Watch pga amorteringar och ränteutgifter. Det jag vill säga är att livet inte är rättvist. :nailbiting: Förhoppningsvis kommer priserna ner inom en inte alltför avlägsen framtid och då kan vi gotta oss åt de som betalat 100% över listpris för klockor som fortfarande produceras. :)

Det är väl ändå ett eget val hur man belånar sig? "Orättvist" känns inte som rätt ord.

Hur folk väljer att belåna sig handlar väl ändå inte om orättvisa. Och du anser alltså att det är orättvist att ha gjort bra investeringar och att man ska gotta sig om/när det går sämre för dem? Fint sätt att se på livet.

Någon låter avis...

Haha, nu blev ni känsliga.
Nej, hur var och en väljer att belåna sig är så klart inget orättvist i sig. Det är heller inget fel med att göra goda investeringar.
Vad jag menar är att väldigt många har gjort ”goda investeringar” utan någon förtjänst av de själva. Det är snarare en generationsfråga. Väldigt många i det här landet har blivit rika genom s.k. bostadskarriär. För den yngre delen av befolkningen (marknads outsiders) kan det te sig något orättvist. Parallellen haltar så klart gentemot Rolex marknaden men båda är dysfunktionella marknader. Den som sitter med klocka/fastighet anser sig så klart vara smart och förtjänt av värdestegring. Ingen kan ju ha haft tur.

Jag är inte avundsjuk då även jag dragit fördel av ökat värde på både Rolex och bostad. Men jag kan åtminstone se en viss orättvisa i att insteget till dessa marknader ständigt blir högre. En nyutexaminerad person har en längre resa framför sig nu innan den kan ha råd med en lya i en storstad än vad en nyutexaminerad person hade för 10 respektive 20 år sedan etc.

Ursäkta för att blev väldigt off-topic.

Ja, idioter kanske var lite överdrivet men du förstod nog vad jag menade :)

Jag kommer aldrig betala mer än 10-20% över list för en klocka jag vill ha. Då väntar jag hellre 5 år eller köper något annat.

Jag förstår din personliga och högst subjektiva bedömning av vad som är rimligt.
Men att förkasta andras val utifrån sina egna preferenser framstår ju som ytterst naivt :)

Sport modell i skyltfönstret hos Rolex i Málaga..
73298178-C0C4-4FD2-BC27-6927AE4AF086.jpeg

Köpte min första lägenhet när jag var 22 år. 50m till tunnelbanan. 20 min in till Centralen (stan).
Gick på 525k :)
Kanske rimligt att vara avis på att du kunde köpa en lägenhet för 525 som säkert kostar 2 Msek idag. Den värdeutvecklingen är det knappast den enskildes geniala placering som ligger bakom. De som är 22 idag kan ju inte tänka ”jag borde köpt för 10 år sedan”... Någonstans måste man bo vilket leder till att man antingen får bo hemma till 30 för att få en hyresrätt i ytterförort eller skuldsätta sig rejält.

Kanske rimligt att vara avis på att du kunde köpa en lägenhet för 525 som säkert kostar 2 Msek idag. Den värdeutvecklingen är det knappast den enskildes geniala placering som ligger bakom. De som är 22 idag kan ju inte tänka ”jag borde köpt för 10 år sedan”... Någonstans måste man bo vilket leder till att man antingen får bo hemma till 30 för att få en hyresrätt i ytterförort eller skuldsätta sig rejält.
Eller tjäna mer pengar

Eller tjäna mer pengar
Livet är inte lika för alla och då får man rätta mun efter matsäck. Det är knappast en mänsklig rättighet att bo centralt i en storstad.

Är sugen på en jubileelänk till min 116710LN från 2015, hörde mig för hos Bergströms i Gbg men de kan inte hjälpa till med detta då en sådan länk inte ska sitta på en 116710LN enl Rolex. Någon som vet om det finns några tekniska hinder? Om inte, några tips på hur man kan få tag i en länk?

Är sugen på en jubileelänk till min 116710LN från 2015, hörde mig för hos Bergströms i Gbg men de kan inte hjälpa till med detta då en sådan länk inte ska sitta på en 116710LN enl Rolex. Någon som vet om det finns några tekniska hinder? Om inte, några tips på hur man kan få tag i en länk?

Maila andra AD's.
Du behöver även stiften till 116234 för att få det att lira.

Tillbaka
Topp