Hej Rolextråden!
Hoppas det är ok att jag skriver ett långt inlägg
Jag har klockintresse i släkten, och nu är även jag helt insnöad. Jag har efter ett par års flippande (Omega, Breitling, Vintage Rolex, Sjöö Sandström, Tag Heuer etc) nu bestämt mig för att höja budgeten och köpa en klocka som ska stanna hos mig, min första keeper.
Jag har länge drömt om en Rolex Datejust, en ny. En ny ligger på ca 79k. Då har jag kollat på 36mm med en slät (domed) bezel & jubileelänk.
Denna har jag helat tiden varit inne på att köpa, men jag börjar fundera på om det är ett klokt val.
Kanske är det bättre att hitta en begagnad Datejust? Är det "värt" att köpa en ny?
Jag vet att det är en Rolex jag vill ha, men har fått upp ögonen för andra modeller också. Värt att nämna är att jag satt upp en gräns för mig själv på vad klockan får kosta. 80.000.
Jag har länge gått och funderat och väntat på rätta känslan, men ju mer jag läser och funderar desto mer förvirrad blir jag. Jag ursäktar om inlägget är flummig hehe
Men några funderingar jag har:
Är 36 mm för litet för en 17,5 cm handled?
Är en Rolex Datejust 36 mm en klok investering när den nu ligger på 79k?
Är det klokt att köpa en ny för 79k, eller funkar en beggad för 45k lika bra?
Får man någon annan fullsett Rolex för 80k? Vad isf? OP, vintage är inte intressant.
Som ni hör är jag lite spretig i tankarna och om ni har något konkret tips eller råd som kan hjälpa mig att göra ett val vore det guld!
Tycker du jag är för spretig i tankarna kan du skippa kommentera
Tar ödmjukt och tacksamt emot er input, vet ju att ni är många som varit i samma sits
Ha en fin kväll!