Din första keeper. Vill du inte vara den som har orsakat varenda repa och ding på klockan speciellt när det är din första KEEPER?
"Bättre" att hitta en begagnad? Ja för plånboken, du måste fråga dig själv vad du prioriterar.
Är det värt att spara 25 000 kr och dras med någon annans slitage på din första keeper?
Repor och dings på just en keeper gör den personlig tkr jag, speciellt om det är FÖRSTA klockan du verkligen köper för att du vill ha den kvar.
36mm är absolut inte för litet på 17,5cm handled.
Alldeles lagom skulle jag säga, för att det ska bli en bra allround klocka. 40 eller 41mm på en DJ är i mina ögon för stort om du inte har typ 19cm handleder.
En DJ ska vara smäcker, det är ingen dykare.
Det är INTE en klok investering för 79 000. En klok investering vore att skjuta till 25k och köpa en GMT (om det vore möjligt)
Men nu ska du ju ha den kvar, eftersom den inte ska lämna så spelar väl andrahandsvärdet egentligen ingen roll?
Ett klokt val? Ja, om du har 80k och känner att det här är en drömklocka som ska följa dig genom livet så varför inte, minst lika klokt som "alla andra" klockor i samma prisklass som köps som keepers.
Sen kan man ju ha åsikter hur klokt det är att faktiskt köpa en lyxprodukt, ett stålsmycke för 80k.
Men vi är många som gärna prioriterar en klocka över en thailandssemester eller en ny BMW eller Audi (som absolut inte är nåt annat än en katastrofal "investering".)
En begagnad klocka fungerar nog lika bra, frågan du ska ställa dig är åter igen om du vill vara andra, eller tredje ägare på din första keeper, eller om det är värt 25k att slippa tänka på sånt och veta att varenda hairline , ding och repa har en historia med DIG.
Du får andra klockor från Rolex för 80k. Kolla på C24 tex?
Men då återkommer vi till begagnat vs nytt.
Vill du ha en begagnad sub eller en ny DJ?
Det är DU som måste bestämma vad du anser viktigt vid köp av nåt som ska bli en keeper.
Personligen hade jag som sagt valt den modellen jag helst velat ha, och köpt NYTT, även om det iinnebär en värdeminskning eftersom den inte ska säljas utan troligtvis ges bort till en förstfödd eller följa med dig genom återstående 50(?) År av livet.
Så lycka till och hoppas du blir nöjd, oavsett ditt val av klocka!
Mvh