• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Edit: Kollar ni ofta efter Rolex hos HQ Milton?
Att tänka sig att köpa av dem kräver ju, enligt min mening, att man har möjlighet att ta leverans till någon man känner i USA och sedan hämta hem den i samband med en liten trevlig semester. Jag skulle inte vilja riskera frakt över Atlanten. HQ Milton är väl bland det mest seriösa som finns?
https://www.hqmilton.com/

Davidsw.com ar en annan gra som verkar ha bra omdomen. Ratt kust for mig aven om jag heslt handlar av min AD

Har kvar bilderna i datorn än, han sa att det var den finaste GMTn de hade inne då, 1675 från 1972 - ändå krånglade försiktiga jag till det för mig. :banghead:
DSC02704_zps3e2b9490.jpg

DSC02706_zpsecb93f6a.jpg

min första keeper.
Jag har länge drömt om en Rolex Datejust, en ny.
Denna har jag helat tiden varit inne på att köpa, men jag börjar fundera på om det är ett klokt val.
Kanske är det bättre att hitta en begagnad Datejust? Är det "värt" att köpa en ny?

Är 36 mm för litet för en 17,5 cm handled?
Är en Rolex Datejust 36 mm en klok investering när den nu ligger på 79k?
Är det klokt att köpa en ny för 79k, eller funkar en beggad för 45k lika bra?
Får man någon annan fullsett Rolex för 80k? !
Din första keeper. Vill du inte vara den som har orsakat varenda repa och ding på klockan speciellt när det är din första KEEPER?

"Bättre" att hitta en begagnad? Ja för plånboken, du måste fråga dig själv vad du prioriterar.

Är det värt att spara 25 000 kr och dras med någon annans slitage på din första keeper?
Repor och dings på just en keeper gör den personlig tkr jag, speciellt om det är FÖRSTA klockan du verkligen köper för att du vill ha den kvar.

36mm är absolut inte för litet på 17,5cm handled.
Alldeles lagom skulle jag säga, för att det ska bli en bra allround klocka. 40 eller 41mm på en DJ är i mina ögon för stort om du inte har typ 19cm handleder.
En DJ ska vara smäcker, det är ingen dykare.

Det är INTE en klok investering för 79 000. En klok investering vore att skjuta till 25k och köpa en GMT (om det vore möjligt)
Men nu ska du ju ha den kvar, eftersom den inte ska lämna så spelar väl andrahandsvärdet egentligen ingen roll?

Ett klokt val? Ja, om du har 80k och känner att det här är en drömklocka som ska följa dig genom livet så varför inte, minst lika klokt som "alla andra" klockor i samma prisklass som köps som keepers.

Sen kan man ju ha åsikter hur klokt det är att faktiskt köpa en lyxprodukt, ett stålsmycke för 80k.
Men vi är många som gärna prioriterar en klocka över en thailandssemester eller en ny BMW eller Audi (som absolut inte är nåt annat än en katastrofal "investering".)

En begagnad klocka fungerar nog lika bra, frågan du ska ställa dig är åter igen om du vill vara andra, eller tredje ägare på din första keeper, eller om det är värt 25k att slippa tänka på sånt och veta att varenda hairline , ding och repa har en historia med DIG.

Du får andra klockor från Rolex för 80k. Kolla på C24 tex?

Men då återkommer vi till begagnat vs nytt.
Vill du ha en begagnad sub eller en ny DJ?

Det är DU som måste bestämma vad du anser viktigt vid köp av nåt som ska bli en keeper.

Personligen hade jag som sagt valt den modellen jag helst velat ha, och köpt NYTT, även om det iinnebär en värdeminskning eftersom den inte ska säljas utan troligtvis ges bort till en förstfödd eller följa med dig genom återstående 50(?) År av livet.

Så lycka till och hoppas du blir nöjd, oavsett ditt val av klocka! :)

Mvh

Senast ändrad:
Din första keeper. Vill du inte vara den som har orsakat varenda repa och ding på klockan speciellt när det är din första KEEPER?

"Bättre" att hitta en begagnad? Ja för plånboken, du måste fråga dig själv vad du prioriterar.

Är det värt att spara 25 000 kr och dras med någon annans slitage på din första keeper?
Repor och dings på just en keeper gör den personlig tkr jag, speciellt om det är FÖRSTA klockan du verkligen köper för att du vill ha den kvar.

36mm är absolut inte för litet på 17,5cm handled.
Alldeles lagom skulle jag säga, för att det ska bli en bra allround klocka. 40 eller 41mm på en DJ är i mina ögon för stort om du inte har typ 19cm handleder.
En DJ ska vara smäcker, det är ingen dykare.

Det är INTE en klok investering för 79 000. En klok investering vore att skjuta till 25k och köpa en GMT (om det vore möjligt)
Men nu ska du ju ha den kvar, eftersom den inte ska lämna så spelar väl andrahandsvärdet egentligen ingen roll?

Ett klokt val? Ja, om du har 80k och känner att det här är en drömklocka som ska följa dig genom livet så varför inte, minst lika klokt som "alla andra" klockor i samma prisklass som köps som keepers.

Sen kan man ju ha åsikter hur klokt det är att faktiskt köpa en lyxprodukt, ett stålsmycke för 80k.
Men vi är många som gärna prioriterar en klocka över en thailandssemester eller en ny BMW eller Audi (som absolut inte är nåt annat än en katastrofal "investering".)

En begagnad klocka fungerar nog lika bra, frågan du ska ställa dig är åter igen om du vill vara andra, eller tredje ägare på din första keeper, eller om det är värt 25k att slippa tänka på sånt och veta att varenda hairline , ding och repa har en historia med DIG.

Du får andra klockor från Rolex för 80k. Kolla på C24 tex?

Men då återkommer vi till begagnat vs nytt.
Vill du ha en begagnad sub eller en ny DJ?

Det är DU som måste bestämma vad du anser viktigt vid köp av nåt som ska bli en keeper.

Personligen hade jag som sagt valt den modellen jag helst velat ha, och köpt NYTT, även om det iinnebär en värdeminskning eftersom den inte ska säljas utan troligtvis ges bort till en förstfödd eller följa med dig genom återstående 50(?) År av livet.

Så lycka till och hoppas du blir nöjd, oavsett ditt val av klocka! :)

Mvh

Fina morgonläsningen!
Tusen tack för ett bra & fylligt svar! Nu är den beställd, en ny DJ :)
Ha en fin dag!

Blir lite lätt nostalgisk, Rolex klockor jag ägt tidigare men som inte längre finns kvar i samlingen. Oavsett vad man tycker om varumärket, dess försäljningsstrategi, AD:s agerande och den smått tramsiga hysterin kring dess stålsport går det inte att förneka att de gör fantastiskt fina klockor med otroligt hög kvalitet
7ED6B5F5-72E7-44B2-8A82-8A191F5F1B9A.jpeg

94F4FEDE-117B-4D9C-86F5-6A0B6F1DF416.jpeg

4143373F-AC5D-4BC3-A03E-D4427A8D6FE7.jpeg
Bästa referensen och kombon av Yach-Master imo :) snyggt. Bidrar till kalaset med min sub.

E927FD47-F208-4C37-8DAC-3919C61812E7.jpeg

Jag har LF och precis som ni säger täcker det upp till 80 tkr utanför hemmet på den ordinarie hemförsäkringen. Men som även nämndes tidigare här i tråden kräver de ett värdeintyg. Någon som har ett bra tips för att få fatt i detta för begagnade klockor köpta av privatpersoner?

Kära medlemmar,

Nu är jag på jakt efter min första Rolex klocka.
Jag har bestämt mig för antingen en Rolex 116613LB keramisk modell eller 116610LV Hulk
Ni får gärna hjälpa mig vilken jag ska välja, och vad allmänheten tycker när man är i stan t.ex.

Kommer ha vardagliga kläder på mig, ibland lite finare klädstil.
Kommer man tröttna på någon av dem i framtiden?
Jag tänker lite så här, 116613LB är så vanlig, och 116610LV är ovanlig. Anledning till att jag fastna lite på 116610LV är för att färgen grön är så himla snygg när jag såg den IRL. Lite så diskret fin

Sen är ju tanken att byta upp mig till en Yacht-Master II Guld/Stål i framtiden, men det tar vi senare.
Vilken av klockorna 116613LB och 116610LV håller/ökar mest i värde?

Jag förstår att man inte ska tänka värde när man köper en Rolex, och att man köper dem för att njuta av dem! Det köper jag, men kan ändå inte låta bli att tänka på värdet lite :)

Alla tips är välkomna

Bilagor

• 008_Submariner-Date-Hulk-Stainless-Steel-Gents-116610LV.jpg
    008_Submariner-Date-Hulk-Stainless-Steel-Gents-116610LV.jpg
    748.9 KB · Visningar: 3
  • 008_Submariner-Date-Stainless-Steel-Yellow-Gold-Gents-116613LB.jpg
    008_Submariner-Date-Stainless-Steel-Yellow-Gold-Gents-116613LB.jpg
    248.4 KB · Visningar: 4
Kära medlemmar,

Jag har bestämt mig för antingen en Rolex 116613LB keramisk modell eller 116610LV Hulk
Ni får gärna hjälpa mig vilken jag ska välja, och vad allmänheten tycker när man är i stan t.ex.

Jag tänker lite så här, 116613LB är så vanlig, och 116610LV är ovanlig. Anledning till att jag fastna lite på 116610LV är för att färgen grön är så himla snygg när jag såg den IRL. Lite så diskret fin

Sen är ju tanken att byta upp mig till en Yacht-Master II Guld/Stål i framtiden, men det tar vi senare.

Jag förstår att man inte ska tänka värde när man köper en Rolex, och att man köper dem för att njuta av dem! Det köper jag, men kan ändå inte låta bli att tänka på värdet lite :)

Alla tips är välkomna

Du tänker på värdet, men planerar ändå att byta ned dig till en TT YM II i framtiden :)

Jag har LF och precis som ni säger täcker det upp till 80 tkr utanför hemmet på den ordinarie hemförsäkringen. Men som även nämndes tidigare här i tråden kräver de ett värdeintyg. Någon som har ett bra tips för att få fatt i detta för begagnade klockor köpta av privatpersoner?
Valfritt auktionshus brukar kunna erbjuda det

Kära medlemmar,

Alla tips är välkomna
2 fina dinkor i alla fall ..gå på magkänslan! Och är det Helt 50-50 mellan dessa så gå på den du hittar bästa dealen på.
TT ligger väl dom mesta Under list på och Hulk alla Över list..
Menar du att du är på jakt efter första Submarinern eller första Rolexen?

Tillbaka
Topp