• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

2 fina dinkor i alla fall ..gå på magkänslan! Och är det Helt 50-50 mellan dessa så gå på den du hittar bästa dealen på.
TT ligger väl dom mesta Under list på och Hulk alla Över list..
Menar du att du är på jakt efter första Submarinern eller första Rolexen?

Menar faktiskt första Submariner. Haft 2 Milgauss innan, så nu vill jag testa nytt.
Tror det kommer vara den bästa dealen som får avgöra

När det står mellan 2 nästan lika värda klockor så ja.
Egentligen är drömklockan en annan men ekonomin måste finnas
Inte alla som har 200k cash att lägga ut på en klocka så där bara!
Jag skulle gå på den jag känner mest för, är ju ändå rätt olika till utseende och skita helt i eventuella värdeökningar/bästa prisdeal. I min värld har man gjort en bra deal när man tittar ned på handleden och inte kan sluta le. Det är ju till ganska stor del man köper en känsla i en klocka och den är ju bara för dig.

Jag skulle gå på den jag känner mest för, är ju ändå rätt olika till utseende och skita helt i eventuella värdeökningar/bästa prisdeal. I min värld har man gjort en bra deal när man tittar ned på handleden och inte kan sluta le. Det är ju till ganska stor del man köper en känsla i en klocka och den är ju bara för dig.
Håller med!
Tror det kommer bli en 116613lb då jag alltid älskat den
Hulken kom från ingenstans, kanske 2v sen..
I grund och botten har det alltid funnits kärlek för 116613lb

Hej

Hur får man tag på en Rolex egentligen?
Har varit i kontakt med flera AD och får samma svar över allt. Stängda kölistor!

Hur gör man egentligen för att få sätta upp sig på kölistorna? Nån som har några tips?

Jag är i första hand på jakt efter:
Rolex Submariner 114060
Rolex Submariner 116610LN
Rolex Cosmograph Daytona 116500LN
Rolex GMT-Master II 126710BLNR

Kanske finns någon här på forumet som har någon begagnad att sälja? (Full set)

/Karl-Oscar

Hej

Hur får man tag på en Rolex egentligen?
Har varit i kontakt med flera AD och får samma svar över allt. Stängda kölistor!

Hur gör man egentligen för att få sätta upp sig på kölistorna? Nån som har några tips?

Jag är i första hand på jakt efter:
Rolex Submariner 114060
Rolex Submariner 116610LN
Rolex Cosmograph Daytona 116500LN
Rolex GMT-Master II 126710BLNR

Kanske finns någon här på forumet som har någon begagnad att sälja? (Full set)

/Karl-Oscar
Du köper ett antal andra klockor först för att bygga upp en relation/god kund situation alt. Du köper från gråhandlare eller forum som detta. Dock är min egna teori att typ svart Sub kommer bli enklare mot slutet av året. Corona skulle även kunna göra att betydligt fler klockor hamnar i Europa. Men detta är såklart högst spekulativt.

Vill du ha någon av dessa nu, skulle jag rekommendera att köpa via typ Chrono24 eller här på klocksnack.

Kära medlemmar,

Nu är jag på jakt efter min första Rolex klocka.
Jag har bestämt mig för antingen en Rolex 116613LB keramisk modell eller 116610LV Hulk
Ni får gärna hjälpa mig vilken jag ska välja, och vad allmänheten tycker när man är i stan t.ex.

Kommer ha vardagliga kläder på mig, ibland lite finare klädstil.
Kommer man tröttna på någon av dem i framtiden?
Jag tänker lite så här, 116613LB är så vanlig, och 116610LV är ovanlig. Anledning till att jag fastna lite på 116610LV är för att färgen grön är så himla snygg när jag såg den IRL. Lite så diskret fin

Sen är ju tanken att byta upp mig till en Yacht-Master II Guld/Stål i framtiden, men det tar vi senare.
Vilken av klockorna 116613LB och 116610LV håller/ökar mest i värde?

Jag förstår att man inte ska tänka värde när man köper en Rolex, och att man köper dem för att njuta av dem! Det köper jag, men kan ändå inte låta bli att tänka på värdet lite :)

Alla tips är välkomna
Tycker som @KenKun att YM i detta fall är ett nedköp trots det dyrare inköpspriset.
För egen del är jag lite emot stålhajpen där man ska betala 40k över list pga hype. 116613 listar ju mer än vad den kostar beg och det känns i min bok som ett vettigare inköp och hade därför varit det givna valet.

Tycker som @KenKun att YM i detta fall är ett nedköp trots det dyrare inköpspriset.
För egen del är jag lite emot stålhajpen där man ska betala 40k över list pga hype. 116613 listar ju mer än vad den kostar beg och det känns i min bok som ett vettigare inköp och hade därför varit det givna valet.
Helt rätt, helt onödiga mark ups på stål klockor. Helt sjukt att en stålklocka kostar mer än en i two tone

Fint sagt. Släng om orden till lite mer "ovanliga" väl och skriv på nån form av vers så blir det en vacker dikt om både klockor, känslor och subjektiva värderingar! ☝️

Vad är en klockas faktiska värde?
Det är väldigt diskutabelt. Det beror på vad klockan har för komplikationer och vad det kostade att producera den. Sen vill man ha lite vinst. En sub kostar cirka 80k som ny, det är rimlig för en stål sub. Men 150 för en hulk är för mycket.... Den är inte värd så mycket rent mekaniskt och i material som använts....

Det är väldigt diskutabelt. Det beror på vad klockan har för komplikationer och vad det kostade att producera den. Sen vill man ha lite vinst. En sub kostar cirka 80k som ny, det är rimlig för en stål sub. Men 150 för en hulk är för mycket.... Den är inte värd så mycket rent mekaniskt och i material som använts....
Så 80k för en Submariner (antar att du menar 114060 som listar 85,3k?) är rimligt om man ser till vad det kostar att tillverka den, plus att det genererar lite vinst på vägen? Hur mycket kostar det att tillverka en 114060?

Med det tänket kommer man ju inte långt. Då skulle alltså en nyproducerad bostadsrätt i typ Fagersta vara mer värd än en gammal bostadsrätt på Östermalm. Om man då använt mer påkostade material i den i Fagersta? Samma sak med i princip allt i världen, bilar, kläder och massor av andra klockor. Värdet korrelerar ju inte med materialet. Däremot förstår jag ju vad du är ute efter, att guld är en dyrare råvara än stål, och att du då tycker det är fel av marknaden att värdera upp stålklockorna så högt. Det är en annan sak.

Det där är väl ingen rättvis jämförelse? En ny sub med datum listar 96,6k jämfört med en hulk som listar 101,2k. Alternativt kostar en ny sub med datum just nu ca 107,5k på c24 jämfört med hulk som kostar 145,5k.

Jag tycker att det är flera jämförelser härinne som är off. Såklart kan man inte jämföra ett begprisobjekt och ställa det i relation till ett listprisobjekt. På samma vis som man inte kan jämföra Farsta med Östermalm. Man får utgå från två lika objekt naturligtvis

Självklart förstår jag att en Hulk kostar mer än en TT-sub beg eftersom allt styrs utifrån efterfrågan. Jag personligen hade dock inte velat betala den pengen, i synnerhet inte när man ser på materialkostnader och listpriser men jag är nog en smula överdriven på det planet. Jag tycker hulk är en grym klocka men jag är nog inte villig att betala ytterligare 30k över list endast pga högre efterfrågan än utbud.

Säkert mer med tanken på guldets värde....
What? Det är inget guld i 114060.
upload_2020-2-24_15-0-6.png
.

Tillbaka
Topp