• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag och säkert många fler. Vad jag menar är att t ex Submariner ursprungligen skapades för en specifik funktion, men den blev sedan populär som allmän accessoar. Funktionsmässigt har den inte utvecklats nämnvärt sedan de första iterationerna, bortsett från tillkomst av datumfunktionen. Och vem behöver egentligen det under vatten?

Är det meningen att man ska sporta i en sportklocka i stål för 90k? Känns inte så va?
Tänk inte nåt konstigt eller att ta illa men
det finns en del medlemmar som sportar med Nautilus, Sub, Day-date gult guld, Omega Seamaster diver. Det är Inga konstigheter liksom om man använder på normalt sätt utan att skada typ.

God afton!
Är uppe i fjällen och skulle starta skotern, tydligen så var det batteritorsk så då fick jag dra fram nödsnöret och rycka igång den. Samtidigt i rycket så fastnar min Explorer 2 216570 i en kåpa så jag rycker av sprinten som håller i länken mot klockan.
Var hittar jag lämpliga sprintar? Kan vilken urmakare som helst ha dessa på lager eller finns det att beställa någonstans?
Tack på förhand!

Jag och säkert många fler. Vad jag menar är att t ex Submariner ursprungligen skapades för en specifik funktion, men den blev sedan populär som allmän accessoar. Funktionsmässigt har den inte utvecklats nämnvärt sedan de första iterationerna, bortsett från tillkomst av datumfunktionen. Och vem behöver egentligen det under vatten?
Accessoar eller inte, det är en klocka som tål stryk. Sen att vissa inte ens vågar duscha med den eller gnäller över repor, det får stå för dem.
Känns sjukt onödigt att köpa något som man inte ens vågar använda...

FC8F19BD-4484-4C05-B43D-84001C267B56.jpeg
765E2B78-CCD6-4255-AB2C-B175A8863D61.jpeg

God afton!
Är uppe i fjällen och skulle starta skotern, tydligen så var det batteritorsk så då fick jag dra fram nödsnöret och rycka igång den. Samtidigt i rycket så fastnar min Explorer 2 216570 i en kåpa så jag rycker av sprinten som håller i länken mot klockan.
Var hittar jag lämpliga sprintar? Kan vilken urmakare som helst ha dessa på lager eller finns det att beställa någonstans?
Tack på förhand!
Ring valfri AD. De brukar ha liggandes och kan säkert posta

Accessoar eller inte, det är en klocka som tål stryk. Sen att vissa inte ens vågar duscha med den eller gnäller över repor, det får stå för dem.
Känns sjukt onödigt att köpa något som man inte ens vågar använda...

FC8F19BD-4484-4C05-B43D-84001C267B56.jpeg
765E2B78-CCD6-4255-AB2C-B175A8863D61.jpeg
Såhär har vi det just nu.

1)Folk som DU och ANDRA som tänker på det sättet som DU.

2)Det är dem som tänker mest på NAMNET, STATUS och inget annat.

3)Är BUSINESSMAN :D som både använder och sköter det tills det är dags att flippa.

Jag kanske har fel men det är allt som jag ser här i KS.

DJ är ju en av de mest sålda modellerna. Hur kan den vara underskattad?

Om ägaren inte vågar sporta med sin sportklocka, är det klockans fel. Eller är brukarens fel?
Missade din andra mening i inlägget.
Det är klart det är brukarens fel. Klockan är nog bättre lämpad för sport än någonsin (subben som vi jämför med).
Jag bara ger mina skäl till varför jag anser DJ underskattad vs Sub.

Det tråkiga med att köpa klockor som funkar till "allt" är att man inte blir lika motiverad till att köpa fler klockor ;)
Säger han som köpte en andra Hulk ;)
Jag pratade dock i generella termer, många söker ju efter en GADA-klocka.
Ur det perspektivet är ju en DJ ett grymt val.
Men jag kan omöjligt nöja mig med en DJ, har ju burit min I 3 veckor nu.. Småtrött på den.

Är det meningen att man ska sporta i en sportklocka i stål för 90k? Känns inte så va?
Vågar man inte sporta i en sportklocka för 90k har man inte tillräckligt med pengar för att äga en klocka för 90k.

Min generella poäng är att många använder subben som en dressklocka, när det redan finns en sportig dressklocka i sortimentet som är jävligt grym.
Därför är DJ underskattad vs Submariner.

@Pete11 även rika kan vara obenägna att ta risker
Ja, alla är olika. Jag förväntar mig inte att någon håller med mig, men behandlandet av en toolwatch som en dresswatch stödjer snarast mitt påstående att Datejust är underskattad. Här är iaf min, som fått vara med på mer äventyr än många Submariners (jag har duschat med den, cyklat med den, varit på badhuset med den, gymmat med den och sovit med den.)
utan att den tagit skada.
Den är billigare och lättare att få tag i, eller brukade vara iaf.. Nu vet man inte.
IMG_20200321_103043.jpg

Har haft 4 Datejusts och en Day-date så jag känner till kvaliteten på dom. Hur är det med Cellini? Vill ha en tunn liten klocka till jobbet. Har tröttnat på klossar utan funderar på litet, lätt och smidigt. Förstår att det inte är någon populär modell men det gör mig inget. Eller skall man spara till Patek med en gång?

Jag har letat efter jämförelser mellan tjockleken på 1675 vs 16710 men går bet. Det jag egentligen är ute efter är inte total tjocklek - vilket är det man hittar - utan tjockleken på boetten, själva godsdelen/sidan av boetten och inte inklusive boett-locket, bezel, glas. Är det någon här som antingen har tillgång till båda och kan jämföra eller sitter inne på en bra länk vore jag väldigt tacksam.

Jag har letat efter jämförelser mellan tjockleken på 1675 vs 16710 men går bet. Det jag egentligen är ute efter är inte total tjocklek - vilket är det man hittar - utan tjockleken på boetten, själva godsdelen/sidan av boetten och inte inklusive boett-locket, bezel, glas. Är det någon här som antingen har tillgång till båda och kan jämföra eller sitter inne på en bra länk vore jag väldigt tacksam.
En fråga som inte har att göra med pris eller våga bära klockan!!!! :wideyed::wideyed::wideyed::wideyed:

Har dock inget svar på frågan. :(

En fråga som inte har att göra med pris eller våga bära klockan!!!! :wideyed::wideyed::wideyed::wideyed:

Har dock inget svar på frågan. :(

Ber om ursäkt om denna hamnade fel, min bedömning av första inlägget var att det passade sig bättre som en fråga här än som en ny tråd.
Hejsan! Då det behövs en tråd som avhandlar märket Rolex så startar jag en sådan här. Tanken är ju att ställa frågor och få svar på dom. Men, som någon påpekade i en annan tråd så skall det inte vara frågor där man ställer Rolex mot valfritt märke.

Ber om ursäkt om denna hamnade fel, min bedömning av första inlägget var att det passade sig bättre som en fråga här än som en ny tråd.
Helt rätt tråd. :) Bara förvånad när något annat skrevs i tråden än det eviga tjatet om folk som inte har råd med värdetapp alt betala vad det kostar på andrahandsmarknaden.

Jag vill säga Daytona för att jävlas.
Men Datejust.. Den mest anpassningsbara klockan för vettiga pengar Rolex tillverkar.
Finns i olika storlekar, massa olika tavlor, två olika länkar att välja på. Klassisk design med datum, perfekt.
Den utger sig inte för att vara något den inte är, till skillnad från subben som gör anspråk på att vara en sportklocka. Men ingen sportar med sin sub (jag menar inte dig, så du behöver inte opponera dig). Folk vågar ju knappt duscha med dem.
En Datejust har exakt samma användningsområde som när den lanserades. Är det den bästa Rollen? Vet ej, har inte testat alla. Men jag tycker att den är klart underskattad.
Nu får jag inte sälja min på ett tag :)
Ja, datejust VAR väldigt prisvärd innan dem höjde priset nu tycker jag att vid den prisklassen så kan jag lägga på lite till och få en annan Rolex. Men absolut jag tycker att Datejust är lite underskattad! Tycker att klockan passar sjukt bra med lite causal kläder samt till kostym medan sub känns för klumpig när man har den me kostymen. Men en bra och fin overall klocka!

• Like
Reactions: F32
Ja, datejust VAR väldigt prisvärd innan dem höjde priset nu tycker jag att vid den prisklassen så kan jag lägga på lite till och få en annan Rolex. Men absolut jag tycker att Datejust är lite underskattad! Tycker att klockan passar sjukt bra med lite causal kläder samt till kostym medan sub känns för klumpig när man har den me kostymen. Men en bra och fin overall klocka!
I stort sett alla modeller gick ju upp i pris vid årsskiftet, så vilken Rolex skulle du välja för lite mer pengar?

Tillbaka
Topp