• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tycker själv att Datejust är en av dem bättre ,har en Batman och Daytona C och ändå får Datejust överlägset mest tid.
20200322_113842.jpg

Vad roligt att höra att du använder din datejust mer än Daytona och Batman då för klockorna är väldigt populära! Nu har intresset ökat för datejust med tanken på alla era kommentarer

En sådan GMT ligger väl på K&S just nu?

Jaa, men i dagsläget pga börsen så vill jag inte lägga dem pengarna på en klocka just nu sen har jag några månader på mig tills jag tar min examen vill köpa klockan som en present till mig själv då. Men jag har ännu inte bestämt mig helt vilken klocka jag vill ha. Finns många fina ute just nu.

Jag hade nog valt Yacht-Mastern stål länk och platinum ring eller en sub. Egentligen är jag mest sugen på en GMT-master 2 med svart bezel och urtavla men den säljs inte längre :(
Yacht-mastern är nice. Skulle sätta den högt upp bland underskattade rollar.
Är ju dock ganska många tusenlappar upp till en sån. 6-siffriga GMT känns som typexempel på överskattade modeller.. Men det är ju en smaksak vad man gillar.

Absolut Yacht-Mastern är snygg men tycker att det borde finnas lite fler val av färger på bezeln samt urtavlan då hade den varit optimal i mina ögon.
Bezel finns ju dock i flera olika varianter att välja på förstås. Stål och TT har två olika urtavlor att välja mellan av nuvarande modeller
Stål = Platina
TT = Everrose
OF = Svart keramik

Yacht-mastern är nice. Skulle sätta den högt upp bland underskattade rollar.
Är ju dock ganska många tusenlappar upp till en sån. 6-siffriga GMT känns som typexempel på överskattade modeller.. Men det är ju en smaksak vad man gillar.

Ja absolut den kostar såklart mer men den är lite mer tilltalande än Datejust i mina ögon.

Ingen fan av modellen men det svåraste jag har med Yacht-Master är modellnamnet. Jag skulle aldrig kunna köpa en klocka som översätts på svenska till Lustjakts-Mästaren.
Hur jag än vänder och vrider på det föreställer jag mig att den här looken är perfekt till klockan vilket inte riktigt är i min smak men jag kanske bara har förutfattade meningar som vanligt... ;)

B16A6DA5-694F-4B6E-AEE0-2A78DE30E4CA.jpeg

Ingen fan av modellen men det svåraste jag har med Yacht-Master är modellnamnet. Jag skulle aldrig kunna köpa en klocka som översätts på svenska till Lustjakts-Mästaren.
Hur jag än vänder och vrider på det föreställer jag mig att den här looken är perfekt till klockan vilket inte riktigt är i min smak men jag kanske bara har förutfattade meningar som vanligt... ;)

Nu passar jag på att flika in en fundering jag haft länge: Yacht-Master II har ju sitt existensberättigande iom att den har avancerade komplikationer för att ta tid på regattor, vilket verkar vara en stor del av en lustjaktsägares liv. Men varför heter Yacht-Master (I) så? Vad är det som är lustjaktigt med den?

Är det meningen att man ska sporta i en sportklocka i stål för 90k? Känns inte så va?

Jag och säkert många fler. Vad jag menar är att t ex Submariner ursprungligen skapades för en specifik funktion, men den blev sedan populär som allmän accessoar. Funktionsmässigt har den inte utvecklats nämnvärt sedan de första iterationerna, bortsett från tillkomst av datumfunktionen. Och vem behöver egentligen det under vatten?
Lite som att kritisera de som köper en sportbil och sen kör den på vanliga vägar.

Nu passar jag på att flika in en fundering jag haft länge: Yacht-Master II har ju sitt existensberättigande iom att den har avancerade komplikationer för att ta tid på regattor, vilket verkar vara en stor del av en lustjaktsägares liv. Men varför heter Yacht-Master (I) så? Vad är det som är lustjaktigt med den?
Finns en bra artikel om dess historia här. Togs ursprungligen fram av Rolex som ett lyxigare alternativ till den tooligare Sub, skapad för att bäras ovanför ytan (på en yacht) istället för under ytan
https://www.bobswatches.com/watch-resources/yachtmaster-history

upload_2020-3-23_7-23-48.gif

Gubben ser ju stenskön ut,en sån som bjuder på en rejäl wirre !

Har inte hållit mig uppdaterad på sistone men vet om att Basel world ställdes in. Kommer Rolex släppa modeller 2020 ändå eller väntar man till 2021?

Tillbaka
Topp