• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tror ni "nyare" Rolex klockor i framtiden kommer fortsätta utveckla snygg patina och kanske till och med tropical dials eller sätter nya och bättre material stopp för detta helt?

Antagligen nej. Tropical dials kom från ett produktionsfel av den svarta färgen. Keramiska kommer inte få på långa vägar samma patina. Worst case är att du kan få en repig sub om 10-15 år med ett nästan fläckfritt insert.

Finns det en halv länkbit till min 216570? Jag får den inte riktigt att sitta perfekt även om man har den där dykarförlägningen

Någon som vet varför en del gamla submariners fick den röda texten på just "submariner" ?
Såldes de jämte vanliga vit-textade ?

Någon som vet varför en del gamla submariners fick den röda texten på just "submariner" ?
Såldes de jämte vanliga vit-textade ?

Har ingen aning om varför men de gjordes samtidigt, ursprungligen byttes alla röda ut mot vita vid service men senare togs det fram servicetacla med röd text. Men du måste byta ut en med röd text för att få en ny av Rolex. ( källa min submariner 50 år app i mobilen)

Läs sista meningen först
image.png

Vad tycks om denna? Sugen på en GMT med tritiumtavla och tycker denna ser fin ut? Några synpunkter från proffsen?

4253366c_xxl.jpg
4253366d_xxl.jpg
4253366i_xxl.jpg

Jag har hört en gång i tiden att Rolex (RSC och/eller AD?) inte tar emot äldre klockor pga den stora förekomsten av franken-Rolex i världen. Stämmer detta? I så fall var går den ungefärliga åldersgränsen? Och gäller det främst specifika modeller?

Fråga åt en vän som ej är medlem:

Han äger en Daytona på stål med polerad mittlänk.
Urmakaren som han lämnade in den hos på puts, polerade även det borstade området. Och visst det skall man väl göra. Men det har blivit mycket glansigare än förr (Man ser knappt att det är borstat längre)

Kan man lämna in den hos en AD och få detta fixat? (Borsta om sidolänken på nytt)

Jag har hört en gång i tiden att Rolex (RSC och/eller AD?) inte tar emot äldre klockor pga den stora förekomsten av franken-Rolex i världen. Stämmer detta? I så fall var går den ungefärliga åldersgränsen? Och gäller det främst specifika modeller?

Jag har hört detta förr! Men aldrig varit med om det själv (Eller haft någon bekant som varit med om det)
Om man får lov att spekulera lite så känns det rent spontant som om några har försökt serva sina frankenklockor och fått avslag.

(Inga illa menat emot er som eventuellt har varit med om detta)

Jag tycker bara det låter osannolikt och löjligt att en AD skulle neka av den anledningen du skrev.

när kom keramisk ring på sub modellerna ?

2009 eller 2010 tror jag.

116610LN (Keramisk med datum)
114060 (Keramisk med datum)
14060 (Föregångaren innan den keramiska)
116610 (Rättelse: 16610 (Föregångaren innan 14060)

Tog referenserna ifrån huvudet, men tror dom ska stämma :p har kanske blandat ihop någon siffra dock!

Senast ändrad:

Kanske läge att förtydliga vad du menar?

Edit: Såg nu att jag skrivit 116610 2 gånger (Menade självklart 16610 (en etta för mycket)
Att det finns någon modell däremellan gör inte till att jag har fel när jag säger att det är en föregångare.
Var det något mer du anmärkte på? (Du sa att allt är fel)

116610LN (date) Keramisk bezel
http://www.chrono24.se/rolex/subariner-date--id4269640.htm

114060 (no date) keramisk bezel
http://www.chrono24.se/rolex/submariner-no-date-ceramic-ref114060--id4357766.htm

14060 (Föregångare utan keramisk bezel)
http://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-submariner-no-date-steel-40-mm-2007--id4041601.htm

2009 eller 2010 tror jag.

116610LN (Keramisk med datum)
114060 (Keramisk med datum)
14060 (Föregångaren innan den keramiska)
116610 (Rättelse: 16610 (Föregångaren innan 14060)

Tog referenserna ifrån huvudet, men tror dom ska stämma :p har kanske blandat ihop någon siffra dock!

114060 har inte datum
16610 är inte föregångare till 14060 utan till 116610.
Är man så osäker på referenser kanske man ska undvika svara innan man läst på eller låta någon annan svara. Ingen är betjänt av felaktigheter

114060 har inte datum
16610 är inte föregångare till 14060 utan till 116610.
Är man så osäker på referenser kanske man ska undvika svara innan man läst på eller låta någon annan svara. Ingen är betjänt av felaktigheter

Skrev att jag tog dom från huvudet och kunde få någon siffra fel.
Vilket jag gjorde (En siffra fel. En etta för mycket i sista referensnumret) och menade självklart 14060 utan datum (Vilket blir rätt uppenbart, annars hade det varit exakt samma modell som 116610ln om man litat på min text.. Men struntsamma!

Tillbaka
Topp