• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kom precis ut en 116610LN för ett ruskigt bra pris på Blocket.
Men såg snabbt att det är ett litet märke i glaset.

Mina 2 frågor.

1) Vad skulle det kosta att byta safirglas på en Sub?
2) Om man lyckats få en så hård smäll emot klockan att glaset är skadat. Finns det då en stor risk för att något internt kan ha tagit skada i urverket?

https://www.blocket.se/helsingborg/Rolex_Submariner_116610LN_66615804.htm?aw=1

Verket är naturligtvis rökt, kaputt, totalslut.

Verket är naturligtvis rökt, kaputt, totalslut.

Jag anar en viss sarkasm.
Men samtidigt var jag seriös med min fråga.
Klockor har ju skadats av att folk spelar golf med dom.
Om man då råkat slå in klockan hårt i en betongvägg eller ramlat med klockan först ner i asfalten så borde det ju finnas risk att den fått en tillräckligt hård smäll för att urverket skall ta skada. Eller har jag fel?

Jag anar en viss sarkasm.
Men samtidigt var jag seriös med min fråga.
Klockor har ju skadats av att folk spelar golf med dom.
Om man då råkat slå in klockan hårt i en betongvägg eller ramlat med klockan först ner i asfalten så borde det ju finnas risk att den fått en tillräckligt hård smäll för att urverket skall ta skada. Eller har jag fel?
nej du har inte fel, om man skulle råka slå i klockan i nåt så kan det om man har otur ställa till med problem

Skrev att jag tog dom från huvudet och kunde få någon siffra fel.
Vilket jag gjorde (En siffra fel. En etta för mycket i sista referensnumret) och menade självklart 14060 utan datum (Vilket blir rätt uppenbart, annars hade det varit exakt samma modell som 116610ln om man litat på min text.. Men struntsamma!
14060 med caliber 3000 slutade tillverkas 1999. År 2000 kom 14060M med caliber 3130.
14060M blev chronometer certifierad under z-serien 2007 och fick mer text på tavlan och rolex gravering på innerringen.
14060M var den sista Rolexen med lug holes och slutade tillverkas 2012.

Jag har hört en gång i tiden att Rolex (RSC och/eller AD?) inte tar emot äldre klockor pga den stora förekomsten av franken-Rolex i världen. Stämmer detta? I så fall var går den ungefärliga åldersgränsen? Och gäller det främst specifika modeller?

Ska tydligen bara vara "the last decades" som det ens varit möjligt att få en utbytestavla med röd text innan dess byttes de ut mot vita. Gäller ju att serva via AD då så gissar att det begränsar möjligheten att "tvätta" ommålade tavlor och byta ut dem mot röda servicetavlor. Sen pratas det ju om att många rödsubbar är fejk men det kommer väl med att priserna skenat iväg

Min dotter fyller 20 i år och hon är väl insatt i exakt vad hon vill ha. Bilden nedan visar vad hon vill ha
2hxmxs7.jpg

Har försökt hitta en av årgång - 96 men finns inga som ser ut som den ovan. Går den att hitta för under 100k?
Ny går den för ca 140k vilket jag tycker är för mycket, kanske man kan komma undan med en begagnad runt 80k?
Har ni kontakter, länkar eller info till mig för min jakt så skulle det uppskattas verkligen.
Den ska vara 36 mm.

Min dotter fyller 20 i år och hon är väl insatt i exakt vad hon vill ha. Bilden nedan visar vad hon vill ha
2hxmxs7.jpg

Har försökt hitta en av årgång - 96 men finns inga som ser ut som den ovan. Går den att hitta för under 100k?
Ny går den för ca 140k vilket jag tycker är för mycket, kanske man kan komma undan med en begagnad runt 80k?
Har ni kontakter, länkar eller info till mig för min jakt så skulle det uppskattas verkligen.
Den ska vara 36 mm.
Om hon/ du går in på Chrono 24 , ock tittar lite vad som finns...Skriv in Datejust II

2hxmxs7.jpg

Den ska vara 36 mm.
Ingen dålig 20 år present inte..

2hxmxs7.jpg

Den ska vara 36 mm.

Får jag bli din svärson? Jag är en svärmorsdröm, faktiskt! Även en svärfarsdröm :)

2hxmxs7.jpg

Den ska vara 36 mm.
80k är på tok för högt för vad som verkar vara en 16234 med grusad AM-tavlaoch bezel.
Här har du en 16234 med original-grus-tavla för 35k: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-steel-with-original-diamond-dial-16234--id2847815.htm
Här är en AM-dia-bezel för 8å5:https://www.chrono24.se/rolex/krans...t-diamond-mens-datejust-insert--id3445705.htm
Herregud, för 80k kan du ju få en day-date i guld med grustavla...

Senast ändrad:
2hxmxs7.jpg

Den ska vara 36 mm.
Har hittat den här för småpengar men förstår inte varför den är så billig
https://www.chrono24.se/rolex/datej...l-stainless-steel-jubilee-2016--id3755504.htm
Den kostar alltså under 60k ny?! Är det för bra för att vara sant eller är det samma modell. Jag ser ingen skillnad på dem.

Bilagor

• Screenshot_20160501-083206.png
    Screenshot_20160501-083206.png
    146 KB · Visningar: 52
Har hittat den här för småpengar men förstår inte varför den är så billig
https://www.chrono24.se/rolex/datej...l-stainless-steel-jubilee-2016--id3755504.htm
Den kostar alltså under 60k ny?! Är det för bra för att vara sant eller är det samma modell. Jag ser ingen skillnad på dem.
Ref 116200 i stål finns inte med diamanter på tavla och bezel i original utförande. Endast 116234 & 116244 finns i detta utförande.
Det betyder att tavlan och diamant bezel är eftermonterade. Fråga om tavlan och bezel är Rolex original med äkta diamanter.
Om det inte är original delar så sjunker värdet jämfört med en "likadan" med originaldelar.

Ref 116200 i stål finns inte med diamanter på tavla och bezel i original utförande. Endast 116234 & 116244 finns i detta utförande.
Det betyder att tavlan och diamant bezel är eftermonterade. Fråga om tavlan och bezel är Rolex original med äkta diamanter.
Om det inte är original delar så sjunker värdet jämfört med en "likadan" med originaldelar.
Tackar så mycket. Ska kolla upp med försäljaren.

Hur länge brukar Rolexmodeller vara tillgängliga hos AD? Tänkte mest på 114060. Hur länge dröjer det på ett ungefär innan den ersätts av någon ny modell?

Går det att köpa ett bezelinsert ifrån Rolex AD och vad kostar det?
Tänker specifikt att ha ett kermit insert till en 116610LN (Då har man ju två klockar i en) igenom att bara byta bezelen.

Tänker specifikt att ha ett kermit insert till en 116610LN (Då har man ju två klockar i en) igenom att bara byta bezelen.
Har ett svart till min LV, kostar runt tusenlappen.
Kan kanske bli svårare att få loss ett grönt till en LN.

Blir inte det lite franken i och med att 116610LV har grön tavla och inte svart.?

En fråga till er som kan Rolex. Som jag skrivit innan söker jag en - 96 datejust med diamant bezel och diamant urtavla som present. Det är ingen lätt jakt kan jag säga. Jag har gått om tid då hon inte fyller 20 föränns 18:e December. Min fråga är huruvida det är "fusk" att köpa en original från 96 med diamant urtavla men utan diamant bezel men sedan köpa till en original rolex bezel med diamanter (ca 30k) och be en urmakare montera bezeln på - 96:an?
Eller ska jag ha is i magen och vänta på att en perfekt - 96:a dyker upp?

En 116610 från november 2015 för 58 eller en 116710LN i nyskick och närmast oanvänd från mars 2014 för 58?

Tillbaka
Topp