• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Två olika klockor. Så det får du nog bestämma själv :)
Åh det är ju det jag inte kan :( Tycker ju GMT är en roligare klocka men årsskillnaden på 1,5 år gör mig lite nojjig, t.ex. risk att den inte har Chromalight samt bara garanti till mars 2017. Sen har ju 116610 glidelock också... Och inte PLC. Men å andra sidan en helt meningslös bezel och avsaknad av GMT-funktion.

Hej där!
Blir aningen sugen på att knipa den där 116610 som NTWatches säljer för ca 50k. Har dock en repa i glaset. Vågar man ens fråga vad ett byte av glas skulle gå på hos urmakare? :)

Med vänlig hälsning, Olof

En fråga till er som kan Rolex. Som jag skrivit innan söker jag en - 96 datejust med diamant bezel och diamant urtavla som present. Det är ingen lätt jakt kan jag säga. Jag har gått om tid då hon inte fyller 20 föränns 18:e December. Min fråga är huruvida det är "fusk" att köpa en original från 96 med diamant urtavla men utan diamant bezel men sedan köpa till en original rolex bezel med diamanter (ca 30k) och be en urmakare montera bezeln på - 96:an?
Eller ska jag ha is i magen och vänta på att en perfekt - 96:a dyker upp?
Har kollat i några gamla kataloger från 90-talet (dock ingen från 1996) och inte hittat någon Datejust i stål med diamant bezel.
Det gick säkert att beställa en diamant bezel till sin Datejust 1996, men jag är inte säker på om den fanns som en egen referens.
Som svar på din fråga tycker jag inte att det är fusk att köpa till en diamant bezel så länge den är Rolex original.
Nya Datejust 116244 kommer som en egen referens med diamant bezel. Här är en bild på frugans ref 116244 från 2015.
873451f0-dd80-4d25-a16c-a6fc45c4b5eb_zpsjclvhowh.jpg

Åh det är ju det jag inte kan :( Tycker ju GMT är en roligare klocka men årsskillnaden på 1,5 år gör mig lite nojjig, t.ex. risk att den inte har Chromalight samt bara garanti till mars 2017. Sen har ju 116610 glidelock också... Och inte PLC. Men å andra sidan en helt meningslös bezel och avsaknad av GMT-funktion.
Hur ofta behöver man egentligen glidelock? Har vi klarat oss utan de i 60 år lär vi ju klara 60 till.
Ang de övriga så är det ju bara att fråga säljaren vad som gäller.
Går ju att polera bort pcl.

Hej där!
Blir aningen sugen på att knipa den där 116610 som NTWatches säljer för ca 50k. Har dock en repa i glaset. Vågar man ens fråga vad ett byte av glas skulle gå på hos urmakare? :)

Med vänlig hälsning, Olof

Var själv sugen på den! Men jag ansåg att han begärde ett överpris med tanke på att den saknar både kvitto, cert, & bort, samt att glaset är repat/sprucket.
Risken finns att klockan fått en så hård smäll att den tagit skada invändigt.. Men det är bara mitt personliga resonemang givetvis.

Vad det skulle kosta vet jag inte.. Läste på Rolexforum att någon fick betala 1200dollar för det (Dock var detta inklusive en normalservice) men gissningsvis 5-800dollar hos en AD i USA då?

Var själv sugen på den! Men jag ansåg att han begärde ett överpris med tanke på att den saknar både kvitto, cert, & bort, samt att glaset är repat/sprucket.
Risken finns att klockan fått en så hård smäll att den tagit skada invändigt.. Men det är bara mitt personliga resonemang givetvis.

Vad det skulle kosta vet jag inte.. Läste på Rolexforum att någon fick betala 1200dollar för det (Dock var detta inklusive en normalservice) men gissningsvis 5-800dollar hos en AD i USA då?

Hej!
Ställde frågan om glasbyte hos Nymans Ur och fick svar nyss att det går på 2400kr ink. arbete för just den modellen. Tar ca 7-10 arbetsdagar att utföra.
Det är precis som du skriver ett något saftigt pris för vad man får jag avstår det köpet ;)
Priset för glasbytet var dock förvånansvärt humant.

Mvh Olof

Hej!
Ställde frågan om glasbyte hos Nymans Ur och fick svar nyss att det går på 2400kr ink. arbete för just den modellen. Tar ca 7-10 arbetsdagar att utföra.
Det är precis som du skriver ett något saftigt pris för vad man får jag avstår det köpet ;)
Priset för glasbytet var dock förvånansvärt humant.

Mvh Olof

Oj! Det var mycket billigare än förväntat faktiskt.. Det trodde jag inte :D Good news!!
Den ligger ute för 52 på Blocket men 50.000:- på Chrono24.
Jag misstänker att han inte betalar mer än runt 40.000:- för klockan (Vid inbyte) så kika med han om han kan gå ner ett par tusen till :)

Hehe. Jag gjorde en "Köpförfrågan" via Chrono24 igår men fick tillbaka imorse att klockan är såld.
Tror dock inte att jag hade slagit till ändå i slutändan. Det krävs ju en hel del kraft att stöta/repa glaset
och risken är ju som du nämnde att något är internt galet.

Det behöver det väl iofs egentligen inte vara. Safirglas är extremt reptåligt men inte så krosståligt, glaset kan ju ha träffats av ett vasst hörn eller liknande utan att det nödvändigtvis skedde med så stort våld.

Det behöver det väl iofs egentligen inte vara. Safirglas är extremt reptåligt men inte så krosståligt, glaset kan ju ha träffats av ett vasst hörn eller liknande utan att det nödvändigtvis skedde med så stort våld.

Så kan det mycket väl vara. Men det vet man aldrig.. O det är just den ovissheten som var problemet för mig åtminstone :)

Har en urmakare utanför Gbg som kan byta ett glas för 1500 ish (inklusive glas givetvis) om någon skulle behöva det någon gång. (Ej AD, men spela roll)

80k är på tok för högt för vad som verkar vara en 16234 med grusad AM-tavlaoch bezel.
Här har du en 16234 med original-grus-tavla för 35k: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-steel-with-original-diamond-dial-16234--id2847815.htm
Här är en AM-dia-bezel för 8å5:https://www.chrono24.se/rolex/krans...t-diamond-mens-datejust-insert--id3445705.htm
Herregud, för 80k kan du ju få en day-date i guld med grustavla...
Tack för detta! Gjorde som du föreslog och fick en 16234 från 1996 med diamant bezel samt original bezel för under 50k.
2016-05-04 14.22.09.jpg

Bättre kunde det knappt bli. Grymt uppskattat tips du kom med. Bugar och tackar.

Hej,

Är inne på att skaffa min första Rolex och det lutar åt en sub från 89 (född då). Är kluven om jag vill ha en stål 16610 eller en stål/guld 16613 med svart tavla. Tanken är att ha den till vardags, min fråga är väl hur känsligt är guldet mot dagligt användande?
Är det bara onödigt att fastna för en årsklocka, bättre att vidga vyerna?

Hej,

Är inne på att skaffa min första Rolex och det lutar åt en sub från 89 (född då). Är kluven om jag vill ha en stål 16610 eller en stål/guld 16613 med svart tavla. Tanken är att ha den till vardags, min fråga är väl hur känsligt är guldet mot dagligt användande?
Är det bara onödigt att fastna för en årsklocka, bättre att vidga vyerna?
Ja du...det beror väl på vad man gör till vardags, och om man orkar ta av sig klockan när man gör något som riskerar att skada den. Jag upplevde inte min 16613 som besvärande mer känslig än min gmt i stål, så jag hade inte oroat mig för det även om guldet i teorin är känsligare.

Ja du...det beror väl på vad man gör till vardags, och om man orkar ta av sig klockan när man gör något som riskerar att skada den. Jag upplevde inte min 16613 som besvärande mer känslig än min gmt i stål, så jag hade inte oroat mig för det även om guldet i teorin är känsligare.

Jobbar på kontor så det skulle väl vara mot skrivbordet det kan bli lite skav. Tack för svar! :)

Skall sälja snart min Rolex Riverted USA C & I. 1978. ock skulle vilja få bort dom här små märken . Vad brukar ni putsa era länkar med , när det inte är så grovt ? Tack
image.jpeg

Hej.
Är påväg att köpa min första "dyra" klocka och bestämt att det blir en Rolex 116613 LB.
Har hittat en till bra pris som är ett halvår gammal. Försäljaren är ett företag i Sverige men klockan är utplockad i Kuwait.
Spelar detta någon roll för mig eller i ett möjligt senare skede om man vill sälja den?

Tacksam för all hjälp!

Hej.
Är påväg att köpa min första "dyra" klocka och bestämt att det blir en Rolex 116613 LB.
Har hittat en till bra pris som är ett halvår gammal. Försäljaren är ett företag i Sverige men klockan är utplockad i Kuwait.
Spelar detta någon roll för mig eller i ett möjligt senare skede om man vill sälja den?

Tacksam för all hjälp!
Somliga betalar något mindre för icke-svenskt sålda klockor. Men i regel nej.

Hej.

Tacksam för all hjälp!
Så länge du har certifikat spelar det ingen roll för dig. Alla AD tar hand om den åt dig :)

Edit: jaha, om du vill sälja den! Nja, kan inte tänka mig det spelar en större roll så länge du har alla papper och box(ar).

Tack för snabbt svar!
Någon annan som har input så är det bara att fylla på

Om klockorna är likvärdiga med samma tillbehör är skillnaden noll. Svensksålt brukar mest användas som argument för att försöka pressa ur de sista kronorna ur en försäljning.

Tack Zed och ni andra.
Börjar förstå principen. Så med andra ord behöver jag inte lägga någon värdering i det?
Klockan är fullset med den gröna tagen för 5års garantin.
6 månader gammal och sälj av en AD.

Tillbaka
Topp