• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tack Zed och ni andra.
Börjar förstå principen. Så med andra ord behöver jag inte lägga någon värdering i det?
Klockan är fullset med den gröna tagen för 5års garantin.
6 månader gammal och sälj av en AD.

Mitt bästa tips är att "köpa säljaren" och kolla äkthet.

@tissoter det är det jag är rädd för, har läst både positivt och negativt om honom.
Figurerade även några bilder som många hade åsikter om de var äkta eller inte, vilket gör att man blir misstänksam. Men har även flera positiva affärer så det är svårt. Ska se om jag kan få en AD här i sthlm att kolla på den innan jag genomför köpet.

Såg precis en annons på en 1675:a med "långt E" Aldrig hört begreppet förut men bilden ger ju onekligen intrycket av att E ser långt ut. Någon som vet hur pass ovanlig detta är
image.png

@tissoter det är det jag är rädd för, har läst både positivt och negativt om honom.
Figurerade även några bilder som många hade åsikter om de var äkta eller inte, vilket gör att man blir misstänksam. Men har även flera positiva affärer så det är svårt. Ska se om jag kan få en AD här i sthlm att kolla på den innan jag genomför köpet.
Det finns väl flertalet dealers som bara har positiva referenser, varför inte handla av dem?

Såg precis en annons på en 1675:a med "långt E" Aldrig hört begreppet förut men bilden ger ju onekligen intrycket av att E ser långt ut. Någon som vet hur pass ovanlig detta är
image.png
Tidiga matta tavlorna men långt E, inte jättevanligt men finns en del bland vintagehandlarna runt om i världen :)

image.png
Hur tänkte Rolex där? Avståndet mellan L och E är betydligt mindre än mellan de andra bokstäverna. Ser inte bra ut alls o_O

Jag går i tankar på en 116710BLNR, men har läst att de haft lite problem med lupen, den förstorar inte x2.5 om jag minns rätt. Är det någon som vet om detta problem fortfarande är aktuellt?

Jag går i tankar på en 116710BLNR, men har läst att de haft lite problem med lupen, den förstorar inte x2.5 om jag minns rätt. Är det någon som vet om detta problem fortfarande är aktuellt?
Vet ej hurvida detta är ett problem eller inte längre, tror inte det. Hursomhelst så kan du kostnadsfritt byta ditt glas hos AD under garantitiden ifall du har problemet :)

Kan man fixa detta?
Någon som vet vad det kan kosta och fixa claspen på 93150?, fastnade med den idag på något sätt och en av "skruvarna" har böjt sig och kan inte låsas ordentligt.

wat1.jpg

wat2.jpg

Har en fundering. Har läst att Rolex inte servar klockor som har delar de inte anser vara original. Stämmer det? Om så - var drar man gränsen? Låt säga att tavlan är utbytt till en annan Rolex original-tavla som är korrekt för referensen, men har ett annat utseende än den som satt på klockan från början. Skulle Rolex anse att detta inte är original (går väl att avgöra utifrån serienumret, förmodar jag)?

Har en fundering. Har läst att Rolex inte servar klockor som har delar de inte anser vara original. Stämmer det? Om så - var drar man gränsen? Låt säga att tavlan är utbytt till en annan Rolex original-tavla som är korrekt för referensen, men har ett annat utseende än den som satt på klockan från början. Skulle Rolex anse att detta inte är original (går väl att avgöra utifrån serienumret, förmodar jag)?
Det skulle förvåna mig oerhört om det var så.
Hur skulle de göra med alla vintage-rollar t.ex? Tror inte de är så hårda.

Gamla Rolex kan ju ha flera delar utbytta. Skulle då AD förvägra kunden en service?
Men ring Nymans, Rob eller någon annan AD och fråga vetja! :)
Jag menade inte att man skulle kräva att inga delar är utbytta, utan att det skulle kunna bli problem om någon eller några delar delar är utbytta till sådana som inte är helt korrekta för den aktuella klockan. Om det förstnämnda gällde skulle det ju verkligen bli knepigt att serva en vintageklocka ;)

Är det någon skillnad på dykarringarna på 114060 och 116600? Är de lika blanka, samma finish?

Tillbaka
Topp