• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pelagos är 50mm lug to lug. Handleden är 17cm.

6AC536DB-0ABC-4350-8CE9-49323BDDE282.jpeg
Jag personligen tycker den är för stor på din handled, hade sett ännu bättre ut om din handled var 2cm större i omkrets (min egna åsikt såklart).

Tycker din bb58 som du postade bredvid tidigare i tråden sitter mycket bättre även om den satt väl långt ner på armen på just den bilden.
Hur långt är bb58 lug2lug? :)

Jag är nog inte i närheten så insatt som många av er, men jag känner mig besviken. Känns som mitt gamla Rolex är på väg att bli som "alla andra" och går samma väg vad gäller färg och formval. Hur tror ni att detta kommer påverka vintage marknaden? Kommer de mindre/äldre modellerna bli mer eftertraktade och kan det rentav vara så att varumärket Rolex (som ju står för stor del av andrahands värdet) börjar tappa lite av sin magi?
Jag tror i förlängningen att om detta är ”det nya Rolex” med färger och andra storlekar så kommer det skada prisbilden på vintage, det pågrun
Personligen tror jag att det eventuella ”frisläppet” kommer sänka beg priserna till sk normal läge, det vi hade på TTT tiden. Hypen ”out of stock” eran dör.
Det kommer kanske ta ett par år samtidigt som Rolex fortf innehar ”status” imagen, vilket attraherar de flesta Non-wis.

Och är tillgängligheten bättre drar sig nog inte massan för fortsätta köpa Rolex trots priserna.

Ren spekulation som sagt, kan själv tänka mig en ny Kermit :)
Helt i linje med hur jag resonerar.
Nu är hypen uppbyggd så det går fint att ”massproducera” stålklockor som kommer säljas fort. Tittar man i backspegeln 4-5 år så fanns ju det flesta modellerna på hylla och sålde inte alls som smör. Nu är begäret på marknaden stort och nu kommer leveransen!

Många "forumnördar" är livrädda för 40 mm eller större och det har blivit lite av en trend. Bara kolla i den här tråden. Ju mer man dissar den ofantliga ökningen av Subbens diameter ju häftigare är man.

Men vad vet jag, de kanske har tunna handleder...
Jag – och troligtvis fler forumsnördar – famlar inte i blindo när man avfärdar en storlek, utan det finns uppenbara skäl utifrån erfarenhet och smak. Så här resonerar jag: 38-40 mm har bevisat sig fungera årtionde efter årtionde , storleken fungerar till fler klädval än ledig klädsel och i min mening bärs en sådan klocka väldigt bekvämt.

Om vi vänder på det, vad fördelen med en större klocka?

3E3E4665-A951-475A-894D-4A8D08E1E127.jpeg

Kör 44 millimeter i dag , men undrar om det är Daytonan som får en större kostym nästa år ?
Klocka för män :)
Har faktiskt fler kvinnor på mitt jobb som bär Sub än män... Just sayin...
(Nu får jag en jäkla massa skit :oops:...)
Edit: innan alla hot kommer vill jag bara förtydliga att jag haft två subbar själv...! Så inga problem med mina kvinnliga sidor ;)

Klocka för män :)
Har faktiskt fler kvinnor på mitt jobb som bär Sub än män... Just sayin...
(Nu får jag en jäkla massa skit :oops:...)
Edit: innan alla hot kommer vill jag bara förtydliga att jag haft två subbar själv...! Så inga problem med mina kvinnliga sidor ;)
Varför skulle folk ha problem med det, det är ju coolt med en tjej som har Sub. Min fru kör DJ41 på tal om lite större klockor på tjejer.

Ni som har bättre koll, när tror ni att man kommer kunna se nya modellerna hos AD? På Sub är väl svaret aldrig, men typ nya OP36?
Varför skulle det skada prisbilden på vintage? Jag tror precis tvärtom.
Oj såg att min kommentar inte blev färdig,
Den stora massan kommer exponeras för ett nytt designspråk och det är det som i förlängningen kommer bli nästa generations vintage och det som kommer vara populärt. Men naturligtvis kommer nuvarande vintageklockor inte bli opopulära. jag tror bara att tillväxten av framtida köpare kommer påverkas och kanske inte vara med och trissa upp prisbilden på det som idag är hetast på vintagemarknaden.

Många "forumnördar" är livrädda för 40 mm eller större och det har blivit lite av en trend. Bara kolla i den här tråden. Ju mer man dissar den ofantliga ökningen av Subbens diameter ju häftigare är man.

Men vad vet jag, de kanske har tunna handleder...
Du har ju missat hela grejen, eller så gör du dig dum medvetet.

Misstänker att de flesta absolut inte har något emot Panerai, AP ROO och liknande (även om de/vi kanske inte kan bära upp skiten) men däremot stör man sig på när snygga grejer görs större bara för att passa kundgruppen som bara vill att det ska vara stort, vräkigt och "manligt". T.ex AP Royal Oak.

Oj såg att min kommentar inte blev färdig,
Den stora massan kommer exponeras för ett nytt designspråk och det är det som i förlängningen kommer bli nästa generations vintage och det som kommer vara populärt. Men naturligtvis kommer nuvarande vintageklockor inte bli opopulära. jag tror bara att tillväxten av framtida köpare kommer påverkas och kanske inte vara med och trissa upp prisbilden på det som idag är hetast på vintagemarknaden.
Ja eller så är det så att den stora massan börjar kolla efter alternativ när de nya modellerna inte finns tillgängliga och börjar upptäcka vintagemodellerna istället.

Misstänker att de flesta absolut inte har något emot Panerai, AP ROO och liknande (även om de/vi kanske inte kan bära upp skiten) men däremot stör man sig på när snygga grejer görs större bara för att passa kundgruppen som bara vill att det ska vara stort, vräkigt och "manligt". T.ex AP Royal Oak.
Han har ju rätt i att det blivit en trend.

Kan det inte handla om att få en mer tilltalande proportion? Att case och länk ska se harmoniska ut ihop? Ingen frisk person ser eller känner att klockan är 0,5-1mm större än den gamla modellen. Att påstå det är ju svagbegåvat......det är i såfall mer känslan att det ska vara max 40 på en sub.....punkt slut! Slugt att ändra på case och länk för att sära på generationerna och slippa att folk micklar med det.......lättare att motivera 12 brak för en ny länk med att den endast passar referensen etc....

Kan det inte handla om att få en mer tilltalande proportion? Att case och länk ska se harmoniska ut ihop? Ingen frisk person ser eller känner att klockan är 0,5-1mm större än den gamla modellen. Att påstå det är ju svagbegåvat......det är i såfall mer känslan att det ska vara max 40 på en sub.....punkt slut! Slugt att ändra på case och länk för att sära på generationerna och slippa att folk micklar med det.......lättare att motivera 12 brak för en ny länk med att den endast passar referensen etc....
Det enda måttet jag såg var att den blivit 2,5 mm längre, det märker man.

Satt just och hörde en diskussion på ett café gällande Rolex släppet. Det är spekulationsköpare ut i fingerspetsarna allihopa. De köper det som är trendigast. Ofta en ny klocka på armen. Förutsägbara val som taget från ett GQ magasin. Mer troligt någon instagram influenser idag som de ser upp till. Ingen av dem bryr sig om storleken på nya Rolex. Det enda som var intressant med att de ökat storleken var att de därmed räknade med att deras fem och sex referens modeller innan uppdateringen ökar i värde.

Man önskar att folk köpte det som de gillar efter tycke och smak och inte var så ängsliga vad andra tycker oavsett om det är en gammal 60- tals Rolex eller senaste moderna versionen av densamma.

Tror inte vintage och de nyaste modellerna har någon större korrelation. Det är nog som med en vintage och en fabriksny 911. De tilltalar delvis olika typer av köpare. Hur det ser ut om 10- 20 år får tiden utvisa.

Han har ju rätt i att det blivit en trend.
Vet inte riktigt hur man ska se på det. Klockorna har aldrig varit större än de är idag? Allt mode får en motpol. Men visst är nördarna de mest medvetna rent generellt och de mindre uren får mer uppmärksamhet idag än de fått förr. Rolex har legat rätt stilla i storlek och har faktiskt funderat en del på när och om de skulle ändra storlekarna. Har en känsla av att de flesta köper klocka efter mode vad som står på pappret ist för hur man personligen tycker de känns och ser ut på sin handled.

Tillbaka
Topp