• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var inne och pratade med en AD förra veckan. Han var tydligt besviken och uppgiven på hur det utvecklats och att huvuddelen av all kunder bara köper p.g.a. spekulation, inte p.g.a. att de gillar klockan/modellen. Samtidigt är de dessa återkommande kunder som drivit upp försäljningen till vad den är och gett ADs fantastiska försäljningssiffror så de kan/vill ändå inte tacka nej. Money talks men han hade nog mycket hellre krängt iväg de heta modellerna till de som verkligen intresserar sig för klockorna.

Det är nog som Per skrev med gråhandlare och att man via dem kan få ut större volymer med modeller som är mindre eftertraktade genom att tillhandahålla dem hypade modeller.

Många köpare är opportunister så de hade nog likt gråhandlarna krängt klockorna vidare så sett till det kan man nästan förstå förfarandet.

Synd att de som är entusiaster som köper för att de vill ha klockan utan avsikt att sälja inte får chansen ens om man nu inte har god kontakt med någon återförsäljare.

Var inne och pratade med en AD förra veckan. Han var tydligt besviken och uppgiven på hur det utvecklats och att huvuddelen av all kunder bara köper p.g.a. spekulation, inte p.g.a. att de gillar klockan/modellen. Samtidigt är de dessa återkommande kunder som drivit upp försäljningen till vad den är och gett ADs fantastiska försäljningssiffror så de kan/vill ändå inte tacka nej. Money talks men han hade nog mycket hellre krängt iväg de heta modellerna till de som verkligen intresserar sig för klockorna.

Krokodiltårar. Lätt att vara ”besviken" över kunderna när man själv dels är den viktigaste kuggen för att nuvarande upplägg ska kunna fungera och dels cashar in fint på hypen. Frågade du om hen säljer samtliga ex av tilldelningen över disk till kund?

Såg ett inlägg på Rolexforums där någon återförsäljare hade förklarat att Rolex ville att de skulle sälja till nya kunder. De befintliga som köpt flera klockor skulle hamna längre bak i prioriteringen för att öppna för den möjligheten.

Det tror jag på den dagen det sker. Inte förr.

Krokodiltårar. Lätt att vara ”besviken" över kunderna när man själv dels är den viktigaste kuggen för att nuvarande upplägg ska kunna fungera och dels cashar in fint på hypen. Frågade du om hen säljer samtliga ex av tilldelningen över disk till kund?
Verkligen krokodiltårar, merparten av de där storkunderna som är dem enda som får tilldelning av populära klockor säljer ju direkt vidare. Om man nu ville sälja till sådana som faktiskt behåller klockan skulle man nog bredda sin lilla listkrets något.

587B06A3-D190-4A5B-A602-36933ADA36F3.jpeg

Taget från Reddit, kö utanför Bucherer i Zürich.

Rimlig fråga är huruvida ser verkligen finns nån AD i världen som faktiskt säljer eftertraktade modeller och nysläpp alt sätter upp folk på en lista enligt först till kvarn. Flygplatsbutiker har det spekulerats om, men jag är tveksam. Hursomhelst, underhållande.

587B06A3-D190-4A5B-A602-36933ADA36F3.jpeg

Taget från Reddit, kö utanför Bucherer i Zürich.

Rimlig fråga är huruvida ser verkligen finns nån AD i världen som faktiskt säljer eftertraktade modeller och nysläpp alt sätter upp folk på en lista enligt först till kvarn. Flygplatsbutiker har det spekulerats om, men jag är tveksam. Hursomhelst, underhållande.

Vet folk som fått köpa riktiga hypade klockor över disken, fast då handlar de om storkunder, VIP och med kontakter. Något kösystem är förstås bara hittepå - Det finns inte! Rätt sjukt tomt på flygplatser de två-tre sista åren jag rest ut i tjänst... Bara tråkiga tvåtons, datejust, och stenade helguld som synas...
Kan väl hända att de gömmer stålmodeller...
-Köper du den här helguld så får du köpa en subC för listpris samtidigt. Vad sägs?

• Like
Reactions: PJZ
Nya Cermit är mycket trevlig. Hade gärna fått förbli 40mm men det slimmade caset kanske gör så att klockan bärs liknande? Oavsett lär det väl inte spela mig någon roll då jag antar att dödligt folk, (också just kommer hinna dö), innan man är först i väntelistan.. Tur att man redan har sportstålare

Någon som fått svar av de där Miljardärsklockorna om vad de tar för klockorna de annonserar ut på C24? Kikar man på de ur de har till försäljning har de ju bevisligen köpt varenda osäljbar modell för en vanlig AD. Klart de ska ha cred för det.

Undrar hur populär Kermit/Hulk hade varit om den var lättare att få tag på än vanliga subbar i stål...
Förmodligen lika populär som när jag fick traggla för att bli av med min för 63k som var ett och ett halvt år gammal 2016?
Snacka om att ha gjort detedet för sig. "Vi sätter likadana svarta tavlor på grön, blå och svart så flyter produktionen snabbare"

Förmodligen lika populär som när jag fick traggla för att bli av med min för 63k som var ett och ett halvt år gammal 2016?
Snacka om att ha gjort detedet för sig. "Vi sätter likadana svarta tavlor på grön, blå och svart så flyter produktionen snabbare"
Haha vi är nog många som gjort bort oss och sålt Rålex till, idag, fel pris :D

Vet folk som fått köpa riktiga hypade klockor över disken, fast då handlar de om storkunder, VIP och med kontakter. Något kösystem är förstås bara hittepå - Det finns inte! Rätt sjukt tomt på flygplatser de två-tre sista åren jag rest ut i tjänst... Bara tråkiga tvåtons, datejust, och stenade helguld som synas...
Kan väl hända att de gömmer stålmodeller...
-Köper du den här helguld så får du köpa en subC för listpris samtidigt. Vad sägs?

Så intressant att Rolex fortsätter trycka ut mängder av mindre attraktiva klockor på marknaden som gråhandlare sen "måste" köpa för att få köpa populära modeller.

Utan tvekan. Undrar vad som verkligen fick priserna att explodera runt 2016. Tyckte inte ens att Hulken var värd 63k då, fick den i ett byte. Hemsk klocka som färgerna skär sig i :)
Rätt få grejer som matchar med ljusgrön, den funkar väl okej med jordiga färger antar jag. Blå känns ju otroligt mycket mer gångbart så det är märkligt att inte den blåa färgen kommer på stål, men isåfall hade väl ingen köpt vitguldaren kanske.

Senast ändrad:
Haha! En av mina närmsta vänner köpte en Hulk när de kom och fick rabatt, tror han gav 50k höga för den ny. :D Jag var skeptisk till grön när han frågade mig om han skulle ta en svart eller grön, han valde grön och har den kvar än idag.

Här är den på min arm för övrigt!
20200222_144642-01.jpeg

Så intressant att Rolex fortsätter trycka ut mängder av mindre attraktiva klockor på marknaden som gråhandlare sen "måste" köpa för att få köpa populära modeller.
Inte bara gråhandlare. Köper du eller jag en helguld för några hundratusen, tror jag säkert att de kan trolla fram en stålmodell samtidigt om vi skulle kräva....

Tillbaka
Topp