Como
Silver
Som ägare av en 116610LN tänkte jag dela med mig av mina tankar kring de nya Submariners. Dessa är mina subjektiva åsikter.
Jag vill börja med att säga att jag överlag tycker att de nya Submariners är jättefina och ser välbyggda ut. De nya smalare luggsen kommer nog bli en supersuccé då det nästan blivit en sport för många att berätta hur mycket man hatar det tidigare Maxicaset. Den nya boetten faller säkert dessa personer mer i smaken.
Hursomhelst.
Snabbt efter lanseringen den 1/9 ställde jag mig själv frågan: Om jag fick byta min 116610LN mot den nya 126610LN, rakt av på direkten, skulle jag då göra det?
Svaret på den frågan blev Nej.
Det finns 3 anledningar till detta:
Sammanfattningsvis är jag glad över att jag har en av de sista (?) Submariners som tillverkades i 40mm. Jag är medveten om att mååånga på detta forum avskyr Maxicaset osv, men den nya lanseringen gjorde mig faktiskt än mer nöjd med vad jag har.
Tack för ordet.
Jag vill börja med att säga att jag överlag tycker att de nya Submariners är jättefina och ser välbyggda ut. De nya smalare luggsen kommer nog bli en supersuccé då det nästan blivit en sport för många att berätta hur mycket man hatar det tidigare Maxicaset. Den nya boetten faller säkert dessa personer mer i smaken.
Hursomhelst.
Snabbt efter lanseringen den 1/9 ställde jag mig själv frågan: Om jag fick byta min 116610LN mot den nya 126610LN, rakt av på direkten, skulle jag då göra det?
Svaret på den frågan blev Nej.
Det finns 3 anledningar till detta:
- Den nya boettdiametern. 126610LN har officiellt en diameter på 41mm. Alla tidigare Submariners är 40mm (rätta mig gärna om jag har fel här). Hur den nya boettdiametern upplevs på armen vet jag inte då jag inte testat den, men bara vetskapen om att den är större är för mig en deal breaker. Jag tycker alltså personligen att en Sub ska vara 40mm. Det känns mer rätt på något sätt. Intrycket jag fick spontant var att den nya storleken nästan påminde mig om utseendet hos Yacht-Master 42 (ref: 226659)
- Den nya bredare länken. Innan jag köpte min 116610 hade jag en Tudor Black Bay 79220n som daglig beater (den första Black Bay reffen). När jag sedan bytte till min Sub var den smalare länken något jag verkligen gillade. Jag säger inte att den nya 126610LN länken är som en Black Bay länk, men den är officiellt 1mm bredare än tidigare Sub-länkar. Det går inte att komma ifrån. Personligen gillar jag inte tanken på en, om än marginellt, bredare länk
- De nya bredare visarna. Om man jämför visarna på 116610LN mot den nya 126610LN så ser man tydligt att den senare har fått nya visare. Speciellt timvisaren är nu tjockare och, enligt mig, mindre elegant. Jag tycker att de påminner om visarna på en modern GMT Master II, som är tjockare än de tidigare Sub-visarna.
Sammanfattningsvis är jag glad över att jag har en av de sista (?) Submariners som tillverkades i 40mm. Jag är medveten om att mååånga på detta forum avskyr Maxicaset osv, men den nya lanseringen gjorde mig faktiskt än mer nöjd med vad jag har.
Tack för ordet.
Senast ändrad: