• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som vet hur många länkbitar en presidentlänk (18238 om det skiljer mellan referenser) bestod av i fulllängd "från fabrik"?
Tack!

Fråga #1: Kan någon förklara skillnaden mellan GMT Mastern:s följande ref.nummer: 116710 & 116710LN
Fråga #2: Finns det någon bra sida där man kan hitta all fakta kring producerade Rolex? T.ex. serienummer, vilket årtal som hör till vad. Vad som skiljer alla modeller åt etc. Som ett Rolexipedia. Allt om Rolex dvs.

Mvh, Kim

Fråga #1: Kan någon förklara skillnaden mellan GMT Mastern:s följande ref.nummer: 116710 & 116710LN
Föregångaren till 116710, 16710 (som i min visningsbild) har ett vanligt inlägg i vridringen som går att byta. Nyare Rolex har ofta keramiska vridringar, som exempelvis den du nämner och SubC. Eftersom det inte går att byta ett inlägg i dem har de ju en fast färg, så att säga. Därför står färgen efter referensnumret. I ditt fall blir det 116710 (GMT Master II i stål med keramisk vridring och maxiboett) LN (Lumiere Noir). BLNR är blå och svart. Det finns alltså ingen "ren" 116710, utan alla har ett tillägg.

Fråga #2: Finns det någon bra sida där man kan hitta all fakta kring producerade Rolex? T.ex. serienummer, vilket årtal som hör till vad. Vad som skiljer alla modeller åt etc. Som ett Rolexipedia. Allt om Rolex dvs.
Nej, tyvärr. Det hade dock varit bra!

Hej, om jag vill ha en Rolex datejust som inte finns på deras hemsida men på uret eller mywatch, med arabiska siffror i helstål, men köpa den i butik, kan man beställa en klocka med en viss urtavla eller måste man köpa kombinationerna som finns på Rolex hemsida? Verkar inte som om Rolex själva säljer datejust med arabiska siffror längre enligt deras hemsida.

Hej, om jag vill ha en Rolex datejust som inte finns på deras hemsida men på uret eller mywatch, med arabiska siffror i helstål, men köpa den i butik, kan man beställa en klocka med en viss urtavla eller måste man köpa kombinationerna som finns på Rolex hemsida? Verkar inte som om Rolex själva säljer datejust med arabiska siffror längre enligt deras hemsida.
Alla tavlor finns inte med på Rolex hemsida. Här har du alla aktuella tavlor 2016 http://pics.r-l-x.de/picserv/files/3/Kataloge/Dials1516.pdf
Rolex Datejust 36 sidan 31-35. Vill du ha en äldre tavla så kan en AD beställa den löst och byta.

Vilka gmt referenser passar ett superjubilee på? Är det bara nyare eller passar det på äldre gmts också?
image.jpeg

Den första ser ut att ha servicetavla. Den undre är en sk meeters first, dvs djupet anges i meter före feet.
Finns säkert mer.
är väl "maxidial" på en, en saknar länk. 5512:an vore kul att läsa beskrivningen på.
Är det maxi på den i mitten?
Att den ena saknade länk hoppade jag över. Men du har helt rätt
Nu när jag kollade lite närmare så är tavlan fel på dom två första (om året på deras sidan stämmer), den med blått insert så står det 1986 på den med brunt 1980. enligt "https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/" så är maxi MK1 från 1976-1978 och Vitguldsindex 1984-1989

Jag var lite för hårdhänt med mitt insert på min gmt och då så böjde det sig och när jag försökte "rikta" det så var det fortfarande helt krokigt. Går detta att fixa på en verkstad eller är det bara att bita i det sura?

Kommer ihåg att någon sålde Rolex pop art-tavlor på forumet? Kan någon länka mig till honom, hittar inte annonsen här på KS längre. Tack på förhand :)

Om man får välja mellan dessa, vilken skulle ni ta.
Vitgulds gmt pepsi
Gulguld sub
Gulguld gmt
Gulguld daydate

Det börjar närma sig sakta men säkert på kontot. Från början var jag helt inställd på en daydate men börjar tveka nu när det närmar sig.

Vitgulds gmt pepsi
Gulguld sub
Gulguld gmt
Gulguld daydate

Det börjar närma sig sakta men säkert på kontot. Från början var jag helt inställd på en daydate men börjar tveka nu när det närmar sig.

Jag älskar ju min stål pepsi och min wg DD är inte kass så jag får väl säga wg pepsi då :)

Vitgulds gmt pepsi
Gulguld sub
Gulguld gmt
Gulguld daydate

Jag skulle nog kört på DD.
Är smuf uteslutet? Varför isf?

Tillbaka
Topp