• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur är tankarna kring Explorer 2 och vad tror ni om spekulationerna kring hela Explorerserien och om det sker förändring i linjen pga 50års jubileum?

Lägger även till några trevliga bilder. Varning för bildbomb på polar.

D2FA6193-D728-4A5F-ABA4-D1E7433734B1.jpeg
B2AD0B36-485D-4BED-BA56-74B7A413E00A.jpeg
A3CBC861-845C-4E49-AEC5-032BF73B4411.jpeg
1180E8EF-4B94-44D5-938B-5A77B9D38F3D.jpeg
C3E72334-B941-462A-849B-F1159321734D.jpeg
7A5C449B-6FF6-4A5A-883B-0DAB92AF8EA8.jpeg

Hur är tankarna kring Explorer 2 och vad tror ni om spekulationerna kring hela Explorerserien och om det sker förändring i linjen pga 50års jubileum?

Den är ju riktigt snygg. Jag är nöjd med min men önskar bara att den var 40mm istället.
Jag har funderat i ett år nu på om jag ska sälja min eller inte och det lutar åt att jag kommer göra det och testa en Explorer på 39mm istället.
Tvivlar på att den kommer krympa vid en uppdatering, iaf inte ner till 40mm. Keramisk ring skulle vara välkommet i mitt tycke.
Är du nöjd med din?

D2FA6193-D728-4A5F-ABA4-D1E7433734B1.jpeg
B2AD0B36-485D-4BED-BA56-74B7A413E00A.jpeg
A3CBC861-845C-4E49-AEC5-032BF73B4411.jpeg
1180E8EF-4B94-44D5-938B-5A77B9D38F3D.jpeg
C3E72334-B941-462A-849B-F1159321734D.jpeg
7A5C449B-6FF6-4A5A-883B-0DAB92AF8EA8.jpeg
Tycker den är bra som den är. Hoppas inte på några visuella uppdateringar. Har till och med börjat gilla den orange:a GMT-visaren. Även om jag nog tycker den röda är snyggare.

Du svarade fortfarande inte på min fråga. Hur menar du att de "ger" pengar till kunden genom att fullfölja sitt åtagande mot Rolex?

De skyfflar ut grejerna bakvägen alternativt tar mutor för att sälja "heta" modeller. "Ger" Rolex pengarna till återförsäljaren då?

Det är ingen som vet det sanna marknadsvärdet på sportstål för de försvinner magiskt innan de hamnar i skyltfönstren. Det är manipulerade marknadspriser. Parallellen till öststaterna är faktiskt inte så dum eftersom det sitter ett organ (AD) som bestämmer vilka som ska få köpa och kontrollerar tillgången.

Jag förstår mycket väl att AD blir giriga och vill tjäna lite extra, men om jag tror att det är en sund och långsiktig strategi? NJET! ;)
Langsiktig strategi ar det inte manga som bryr sig om/tanker pa i dagens"Quarternomics"
Men saharlangt sa verkar det inte vara nagot fel pa Rolex AP eller PPs affarsmodell.
De andra markena ar val mer hyllvarmare oavsett strategi.

Vilket atagande har en AF mot Rolex SA forutom att folja hur en butik skall se ut med farger montrar mobler etc vet jag inte.
Det star butiken fritt att salja till vem de vill salange det inte ar diskriminering pga ras kon sexuell laggning etc.

Naturligtvis far en kund butiken tjanat tjanar eller tror de kommer tjana mer pa fa kopa godbitarna forst.
Inget konsigt med det nar verkligheten ser ut som den gor.
Det ar ju inte som sa att AF verkligen har klockor till alla som just nu vill kopa en.
Tex Nymans/Krons fick ca 60 Daytonas/ar for nagot ar sedan enl vad jag hort.
Hur manga som var SS vet jag inte.

Vi kan nog vara overens om att de har bra manga fler kopare pa Daytona an 60pers.

Hur valjer man da ut vem som far en utan att gora nagon besviken samt maximera sin profit?

Den är ju riktigt snygg. Jag är nöjd med min men önskar bara att den var 40mm istället.
Jag har funderat i ett år nu på om jag ska sälja min eller inte och det lutar åt att jag kommer göra det och testa en Explorer på 39mm istället.
Tvivlar på att den kommer krympa vid en uppdatering, iaf inte ner till 40mm. Keramisk ring skulle vara välkommet i mitt tycke.
Är du nöjd med din?
Jag är väldigt nöjd. Älskar den och tycker storleken faktiskt sitter helt rätt. Flesta Rolexfans älskar 40, vilket jag också gör men tycker denna 42 är fantastisk. Hade en speedy tidigare och den känns faktiskt större än den nya polaren då bandhornen är större på Speedy och flest älskar den klockan så jag tycker folk klagar onödigt mycket på Explorer 2. Säger lite emot sig själva där.

Langsiktig strategi ar det inte manga som bryr sig om i "Quarternomics"
Men saharlangt sa verkar det inte vara nagot fel pa Rolex AP eller PPs affarsmodell.
De andra markena ar val mer hyllvarmare oavsett strategi.

Vilket atagande har en AF mot Rolex SA forutom att folja hur en butik skall se ut med farger montrar mobler etc vet jag inte.
Det star butiken fritt att salja till vem de vill salange det inte ar diskriminering pga ras kon sexuell laggning etc.

Naturligtvis far en kund butiken tjanat tjanar eller tror de kommer tjana mer pa fa kopa godbitarna forst.
Inget konsigt med det nar verkligheten ser ut som den gor.
Det ar ju inte som sa att AF verkligen har klockor till alla som just nu vill kopa en.
Tex Nymans/Krons fick ca 60 Daytonas/ar for nagot ar sedan enl vad jag hort.
Hur manga som var SS vet jag inte.

Vi kan nog vara overens om att de har bra manga fler kopare pa Daytona an 60pers.

Hur valjer man da ut vem som far en utan att gora nagon besviken samt maximera sin profit?
Tja, man kan ju börja med att sälja de man faktiskt har, till sina trognaste kunder först, sedan övriga. Istället för att låtsas som om de inte finns. Sen är det ju långt ifrån bara Daytona som det är "brist" på.

Jag har naturligtvis inte exakt koll på hur Rolex avtal med återförsäljarna ser ut men jag har svårt att tro att det står "om ni kan så kräng av så mycket som möjligt av det hetaste till gråhandlare och göm resten i kassaskåpet, och säg att vi (Rolex) inte levererar något".

Edit: Och det är fortfarande inte så att de "ger" kunden pengar när de säljer en Daytona. De tar den mellanskillnad de har avtalat med Rolex. Om de vill omförhandla sina avtal med Rolex så står det dem fritt. Att gömma lagret i kassavalvet för att skapa en brist är korrupt.

Jag är väldigt nöjd. Älskar den och tycker storleken faktiskt sitter helt rätt. Flesta Rolexfans älskar 40, vilket jag också gör men tycker denna 42 är fantastisk. Hade en speedy tidigare och den känns faktiskt större än den nya polaren då bandhornen är större på Speedy och flest älskar den klockan så jag tycker folk klagar onödigt mycket på Explorer 2. Säger lite emot sig själva där.
Kul att du är nöjd och trivs med den! Lustigt att du nämner det, jag har en Speedy 005 och jag tycker den känns smidigare än Explorern på något vis.
Har dock inte tänkt på att bandhornen skulle vara bredare på den.

Tja, man kan ju börja med att sälja de man faktiskt har, till sina trognaste kunder först, sedan övriga. Istället för att låtsas som om de inte finns. Sen är det ju långt ifrån bara Daytona som det är "brist" på.

Jag har naturligtvis inte exakt koll på hur Rolex avtal med återförsäljarna ser ut men jag har svårt att tro att det står "om ni kan så kräng av så mycket som möjligt av det hetaste till gråhandlare och göm resten i kassaskåpet, och säg att vi (Rolex) inte levererar något".
Och vad sager att de inte gor just detta.
Saljer till de basta kunderna.

Att de sedan ar flippare eller grahandlare,ar det upp till AF att beivra sadant?
Hur langt skall de ga i bakgrundskontroll av en kund innan det kommer klagas pa det ocksa?

Och vad sager att de inte gor just detta.
Saljer till de basta kunderna.

Att de sedan ar flippare eller grahandlare,ar det upp till AF att beivra sadant?
Hur langt skall de ga i bakgrundskontroll av en kund innan det kommer klagas pa det ocksa?
Det krävs inte mycket bakgrundskontroll för att avgöra om en gråhandlare är en gråhandlare.

Edit: De har till och med förbjudit privatpersoner att sälja sina ur vidare, såååå jag tror nog att de vet vilka som är gråhandlare.

En jävligt läcker klocka helt klart! Får mig nästan att omvärdera mitt beslut att bojkotta Rolex! :cool:
Jag var jäkligt anti rolex när började hänga här det får man ångra nu med tanke på den tokiga prisutvecklingen som skett ;).

Tog denna i ett byte mot min jlc för ett antal år sedan och måste säga att jag uppskattar kvaliteten och det praktiska, den sitter på 24/7 spelar ingen roll vad jag gör och den fixar det galant vilket jag tycker är skönt, man slipper tänka så mycket. Annat blir det när jag hade AP och Patek på handleden då fick man tänka sig för på ett annat sätt.

Edit; exp 2 kan du köpa för strax under list på k&s ;)

Senast ändrad:
Det krävs inte mycket bakgrundskontroll för att avgöra om en gråhandlare är en gråhandlare.

Edit: De har till och med förbjudit privatpersoner att sälja sina ur vidare, såååå jag tror nog att de vet vilka som är gråhandlare.
Nej.
Ingen privatperson kan forbjudas salja nagoting denne ager.
Daremot kan ju en handlare neka att salja till vemsomhelst salange det inte ar [uppenbar] diskriminering.

Nej.
Ingen privatperson kan forbjudas salja nagoting denne ager.
Daremot kan ju en handlare neka att salja till vemsomhelst salange det inte ar [uppenbar] diskriminering.
Med "förbjudit" menar jag att de har mailat folk som sålt sin klocka vidare och meddelat att de inte kommer att sälja några fler Rolex till dessa. Självklart kan de inte förbjuda folk att sälja sina klockor vidare... Men de behandlar ju inte gråhandlare som vanliga kunder så varför skulle man anse dem vara det i någon annan mening menar du?

Som den novis jag är så tänker jag att jag frågar er kunniga; Är det bara Day Date som har den "barkade" 18k länken, eller finns det även t.ex Datejust-varianter med sån länk? :)

Tillbaka
Topp