• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nya Rolex har utan tvekan stabilare och mer robust länk och lås.

Med det sagt är inte länken på lite äldre modeller alls dålig precis som @vaniljglass säger. De äldre är dessutom lite charmigare och mindre ”blingiga”.

Slutatsen är att det beror på vad man gillar, men man behöver verken oroa sig för problem med länken på verken den ena eller den andra.
Okej jag kan hålla med om att de äldre är charmigare och dessutom föredrar jag klockor med lägre vikt.

Tycker rolexlänkarna från typ 1995-2009 (osäker på exakt år) känns ihåliga, rassliga.
Inget man förväntar sig på en så pass "ny" klocka från Rolex om man jämför med länkarna på exempelvis en Breitling från samma årgång.

De modernare länkarna känns mycket solidare.

Vridring eller inte, det är ett dilemma...:oops:

Edit: Jag kanske bara har en överdriven känsla kring detta med länken och isåfall får du gärna rätta mig om jag har fel. Det är helt klart ur en ekonomisk synpunkt bättre ifall det inte skiljer sig avsevärt i hållbarhet.
Smaken ar som baken, saklart ar de nya lankarna battre, verken battre, men det spelar ingen roll, i min bok vart fall, 4 & 5 siffriga Subbar och GMT’s ar snyggare och skonare att bara, ceramic bezel, “plastigt” och dott material jamfort med aluminium i gamla refs, gamla refs, skorare mahanda, men mkt snyggare och by the way sa haller en gammal lank normalt valdigt lange, googla oxa pa vilket verk i varlden ar varldens basta “beater”, sa lar du finna manga svar pa 3135....

Jag är beredd att hålla med men det går inte att förneka att dagens länkar känns mer gedigna och välbyggda. Väljer personligen en 4 eller 5-siffer referens i första hand trots detta
Nej men precis min tanke också.
Inget ont om de äldre referenserna men som sagt så var mina frågor enbart objektiva ur en hållbarhetssynpunkt.

För att förtydliga, länkbitarna är solida även innan 2002 på samtliga modeller. Men ändlänkarna blev solida förutom på 14060 som förblev ”ihåliga” hela produktionstiden.

Lite mer info om länkarnas konstruktion och årtal

Bilagor

• A1363C29-46E1-4FC0-B171-57FD61038249.png
    A1363C29-46E1-4FC0-B171-57FD61038249.png
    55.3 KB · Visningar: 79
Nya Rolex har utan tvekan stabilare och mer robust länk och lås.

Med det sagt är inte länken på lite äldre modeller alls dålig precis som @vaniljglass säger. De äldre är dessutom lite charmigare och mindre ”blingiga”.

Slutatsen är att det beror på vad man gillar, men man behöver verken oroa sig för problem med länken på verken den ena eller den andra.
På vilket sätt är de nya länkarna bättre än en SEL-länk på en femsiffrig? Förutom tyngd och upplevd kvalitetskänsla.

Intressant ifall det är så att explorern faktiskt är med shockresistant än suben.
Det skulle absolut kunna vara en avgörande faktor för mig mellan dessa två modeller.
Någon som kan bekräfta dessa uppgifter och eventuellt en källa? :)
Nya caliber 32xx har Paraflex Shock Absorber. När det gäller caliber 31xx så har bara OP39, Explorer och Explorer 2 PSA.

Tycker rolexlänkarna från typ 1995-2009 (osäker på exakt år) känns ihåliga, rassliga.
Inget man förväntar sig på en så pass "ny" klocka från Rolex om man jämför med länkarna på exempelvis en Breitling från samma årgång.

De modernare länkarna känns mycket solidare.

Vridring eller inte, det är ett dilemma...:oops:

Edit: Jag kanske bara har en överdriven känsla kring detta med länken och isåfall får du gärna rätta mig om jag har fel. Det är helt klart ur en ekonomisk synpunkt bättre ifall det inte skiljer sig avsevärt i hållbarhet.
Fan jag måste nog göra något åt det där ihåliga rasslet...
2C329DEC-FD1D-4CA7-BF68-3A6AE38D810A.jpeg

Intressant ifall det är så att explorern faktiskt är med shockresistant än suben.
Det skulle absolut kunna vara en avgörande faktor för mig mellan dessa två modeller.
Någon som kan bekräfta dessa uppgifter och eventuellt en källa? :)
114060 har caliber 3130 og Explorer 214270 har caliber 3132 som er en litt nyere og oppgradert variant.

Tips på bästa all around Rolex sportmodell?
Er personligen favorit, pros and cons?
Går i tankar mellan Explorer 2, Submariner, GMT Master 2, YM.
Enligt mig GMT II. Bekväm kort lås med easylink, vattentålighet räcker, andra tidszon, 70 timmars reserv i den nyare versionen, snyggt profilerat fodral. Båda versionerna av Pepsi och Batman är visuellt bra. Jag ser inga nackdelar.
20190822_091747-01-01-01.jpeg
20200914_191045-01-01.jpeg
20200819_092007-01-01.jpeg
20200821_112801-01-01.jpeg
20200301_144049-01.jpeg

Tips på bästa all around Rolex sportmodell?
Er personligen favorit, pros and cons?
Går i tankar mellan Explorer 2, Submariner, GMT Master 2, YM.
Läst alla dina inlägg efter detta.

Låter solklart som du borde köpa en Sub. 116610/126610. Egentligen förstår jag inte ens att du funderar på de andra referenserna...

Vridring, kronskydd, ”stabil” länk. Modern osv. Om du nu dyker på 30-40 meters djup med din Rolex så känns 10 ATM lite läskigt!? (Eller så är det inte ett problem?)

Sen tycker jag iofs ditt snack om kronskydd och oro för Explorer som skör är rent nonsens :) Har den klarat sig upp på Everest ska du nog inte vara orolig!

Är det en gammal datejust ”clasp” på denna eller såldes 90-tals Explorer II med både slät resp rutad clasp?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp