14060m gick ju ur produktion 2010Ihåliga fram till 2002-2003
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
14060m gick ju ur produktion 2010Ihåliga fram till 2002-2003
Okej jag kan hålla med om att de äldre är charmigare och dessutom föredrar jag klockor med lägre vikt.Nya Rolex har utan tvekan stabilare och mer robust länk och lås.
Med det sagt är inte länken på lite äldre modeller alls dålig precis som @vaniljglass säger. De äldre är dessutom lite charmigare och mindre ”blingiga”.
Slutatsen är att det beror på vad man gillar, men man behöver verken oroa sig för problem med länken på verken den ena eller den andra.
Min tanke också...14060m gick ju ur produktion 2010
Få väljer du en 5-siffrig refererens med fördelOkej jag kan hålla med om att de äldre är charmigare och dessutom föredrar jag klockor med lägre vikt.
Smaken ar som baken, saklart ar de nya lankarna battre, verken battre, men det spelar ingen roll, i min bok vart fall, 4 & 5 siffriga Subbar och GMT’s ar snyggare och skonare att bara, ceramic bezel, “plastigt” och dott material jamfort med aluminium i gamla refs, gamla refs, skorare mahanda, men mkt snyggare och by the way sa haller en gammal lank normalt valdigt lange, googla oxa pa vilket verk i varlden ar varldens basta “beater”, sa lar du finna manga svar pa 3135....Tycker rolexlänkarna från typ 1995-2009 (osäker på exakt år) känns ihåliga, rassliga.
Inget man förväntar sig på en så pass "ny" klocka från Rolex om man jämför med länkarna på exempelvis en Breitling från samma årgång.
De modernare länkarna känns mycket solidare.
Vridring eller inte, det är ett dilemma...
Edit: Jag kanske bara har en överdriven känsla kring detta med länken och isåfall får du gärna rätta mig om jag har fel. Det är helt klart ur en ekonomisk synpunkt bättre ifall det inte skiljer sig avsevärt i hållbarhet.
Ja förlåt, endast 16610 fick solida länkar vid den tidpunkten. 14060M fick aldrig det14060m gick ju ur produktion 2010
Okej, någon aning om hur det ligger till med explorer 2?Ja förlåt, endast 16610 fick solida länkar vid den tidpunkten. 14060M fick aldrig det
Jag är beredd att hålla med men det går inte att förneka att dagens länkar känns mer gedigna och välbyggda. Väljer personligen en 4 eller 5-siffer referens i första hand trots dettaOkej jag kan hålla med om att de äldre är charmigare och dessutom föredrar jag klockor med lägre vikt.
Nej men precis min tanke också.Jag är beredd att hålla med men det går inte att förneka att dagens länkar känns mer gedigna och välbyggda. Väljer personligen en 4 eller 5-siffer referens i första hand trots detta
16570 fick SEL runt år 2000.Okej, någon aning om hur det ligger till med explorer 2?
Helt rättFör att förtydliga, länkbitarna är solida även innan 2002 på samtliga modeller. Men ändlänkarna blev solida förutom på 14060 som förblev ”ihåliga” hela produktionstiden.
SEL= Solid end links?16570 fick SEL runt år 2000.
Okej tack då vet jagFör att förtydliga, länkbitarna är solida även innan 2002 på samtliga modeller. Men ändlänkarna blev solida förutom på 14060 som förblev ”ihåliga” hela produktionstiden.
Stämmer!SEL= Solid end links?
Okej tack då vet jag
På vilket sätt är de nya länkarna bättre än en SEL-länk på en femsiffrig? Förutom tyngd och upplevd kvalitetskänsla.Nya Rolex har utan tvekan stabilare och mer robust länk och lås.
Med det sagt är inte länken på lite äldre modeller alls dålig precis som @vaniljglass säger. De äldre är dessutom lite charmigare och mindre ”blingiga”.
Slutatsen är att det beror på vad man gillar, men man behöver verken oroa sig för problem med länken på verken den ena eller den andra.
Nya caliber 32xx har Paraflex Shock Absorber. När det gäller caliber 31xx så har bara OP39, Explorer och Explorer 2 PSA.Intressant ifall det är så att explorern faktiskt är med shockresistant än suben.
Det skulle absolut kunna vara en avgörande faktor för mig mellan dessa två modeller.
Någon som kan bekräfta dessa uppgifter och eventuellt en källa?
Fan jag måste nog göra något åt det där ihåliga rasslet...Tycker rolexlänkarna från typ 1995-2009 (osäker på exakt år) känns ihåliga, rassliga.
Inget man förväntar sig på en så pass "ny" klocka från Rolex om man jämför med länkarna på exempelvis en Breitling från samma årgång.
De modernare länkarna känns mycket solidare.
Vridring eller inte, det är ett dilemma...
Edit: Jag kanske bara har en överdriven känsla kring detta med länken och isåfall får du gärna rätta mig om jag har fel. Det är helt klart ur en ekonomisk synpunkt bättre ifall det inte skiljer sig avsevärt i hållbarhet.
114060 har caliber 3130 og Explorer 214270 har caliber 3132 som er en litt nyere og oppgradert variant.Intressant ifall det är så att explorern faktiskt är med shockresistant än suben.
Det skulle absolut kunna vara en avgörande faktor för mig mellan dessa två modeller.
Någon som kan bekräfta dessa uppgifter och eventuellt en källa?
Enligt mig GMT II. Bekväm kort lås med easylink, vattentålighet räcker, andra tidszon, 70 timmars reserv i den nyare versionen, snyggt profilerat fodral. Båda versionerna av Pepsi och Batman är visuellt bra. Jag ser inga nackdelar.Tips på bästa all around Rolex sportmodell?
Er personligen favorit, pros and cons?
Går i tankar mellan Explorer 2, Submariner, GMT Master 2, YM.
Stämmer väl inte? Det var väl Daytonan som uppdaterades tidigt 2000 och fick solid länkJa förlåt, endast 16610 fick solida länkar vid den tidpunkten. 14060M fick aldrig det
”Känns”Jag är beredd att hålla med men det går inte att förneka att dagens länkar känns mer gedigna och välbyggda. Väljer personligen en 4 eller 5-siffer referens i första hand trots detta
Jag syftade på Sub-modellernaStämmer väl inte? Det var väl Daytonan som uppdaterades tidigt 2000 och fick solid länk
Ja med betoning på ”känns””Känns”
Viktigt att hålla isär solid länk och solida ändlänkar.Jag syftade på Sub-modellerna
Ja, ihåliga länkar på oyster försvann på 70-talet. Ändlänkar är en annan femma som sagt.Viktigt att hålla isär solid länk och solida ändlänkar.
Läst alla dina inlägg efter detta.Tips på bästa all around Rolex sportmodell?
Er personligen favorit, pros and cons?
Går i tankar mellan Explorer 2, Submariner, GMT Master 2, YM.
Korrekt clasp på äldre ExplorerÄr det en gammal datejust ”clasp” på denna eller såldes 90-tals Explorer II med både slät resp rutad clasp?