• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilagor

• BAB100DF-4887-4CAB-A955-0BEA2669655E.png
    BAB100DF-4887-4CAB-A955-0BEA2669655E.png
    55.3 KB · Visningar: 73
Varför skulle länken vara klen på dem? Har ju fungerat svinbra i 40 år för alla olika sorters människor.

Nyss skulle du ju ha vridring?
Håller med, den har ju fungerat bra i många år. Jag har haft min i över 10 år och det har inte hänt mycket med den länken sedan ny, knappt något flex m.m.

Korrekt clasp på äldre Explorer
Jag har för mig att detta den som annonseras på KS vilket är en Swiss Only, isf är det fel clasp. Den släta slutade de väl med 1993 eller liknande?

Edit. Det är denna från 1999 vilket isf är fel clasp.

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-ref-16570-“swiss-only”.144022/

Jag har för mig att detta den som annonseras på KS vilket är en Swiss Only, isf är det fel clasp. Den släta slutade de väl med 1993 eller liknande?

Edit. Det är denna från 1999 vilket isf är fel clasp.

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-ref-16570-“swiss-only”.144022/
Vet inte vilket år klockan är ifrån men tror brytet 1993 stämmer då Rolex gick från 78360 till 78790 länken.

Läst alla dina inlägg efter detta.

Låter solklart som du borde köpa en Sub. 116610/126610. Egentligen förstår jag inte ens att du funderar på de andra referenserna...

Vridring, kronskydd, ”stabil” länk. Modern osv. Om du nu dyker på 30-40 meters djup med din Rolex så känns 10 ATM lite läskigt!? (Eller så är det inte ett problem?)

Sen tycker jag iofs ditt snack om kronskydd och oro för Explorer som skör är rent nonsens :) Har den klarat sig upp på Everest ska du nog inte vara orolig!

Vill bara tacka stort för alla seriösa och schyssta svar jag fått. Bugar och bockar!

Har fått rejält mycket mer kött på benen nu :)

Det står mellan en Sub date alternativt Explorer 2!
Får ta mig en ordentlig funderare!
Tack återigen för alla svar!
Grymt forum :D

Hej!
Nej den bör vara till Date. Detta är en 14060M alltså bör det vara 68.00.01
Hej! Jag har bestämd mig att köpa en box och alla handlingar även ankare och på det sätt uppdatera setet. Men innan jag gör detta behöver jag Er hjälp. Först vill jag vara säkert om min klocka är 2001. Skulle vara även tacksam om Ni hjälper mig med referensnummer på box etc.
Serienummer på klockan är K996798. Vilket årsmodell ska klockan vara?
Vänligen, Milan

Det saknas en Your Oyster booklet och en Translation booklet men dessa kan man ju självklart komplettera med.
Hej! Jag har bestämd mig att köpa en box och alla handlingar även ankare och på det sätt uppdatera setet. Men innan jag gör detta behöver jag Er hjälp. Först vill jag vara säkert om min klocka är 2001. Skulle vara även tacksam om Ni hjälper mig med referensnummer på box etc.
Vänligen, Milan

Hej!

Vänligen, Milan
K serie skal väre fra 2000/2001 så det stemmer nok, men du har vel cert til klockan så det står vel der?

Står fortsatt at den er fullsett i annonsen. Burde vel oppdateres med korrekt info i og med at det har blitt konstantert at det er feil boks og at det saknas tilbehör?
Vänligen, Milan

Tack! Det kollade jag också på Bobs watches! Vi går vidare...min nästa fråga..vilken box ska vara med den klocka
Perfekt! Nu min nästa fråga..vilken box ska gå med den klocka? Någon har skrivit 68.00.01. Är det stämmer?

Vill bara tacka stort för alla seriösa och schyssta svar jag fått. Bugar och bockar!

Har fått rejält mycket mer kött på benen nu :)

Det står mellan en Sub date alternativt Explorer 2!
Får ta mig en ordentlig funderare!
Tack återigen för alla svar!
Grymt forum :D
Slår definitivt ett slag för Explorer 2an, fungerar lika bra i poolen, som i hängmattan som på jobbet. Dessutom har du den angenäma uppgiften att välja mellan svart eller vit tavla. Ska du ha den som owg är väl kanske en svart det smartaste alternativet även om jag tycker att den vita inte skäms för sig vid något tillfälle.
3FD1779B-BA53-4C6E-AD2A-C35B73FA045A.jpeg
36051E19-15EA-4FCF-8FF4-A811723D098C.jpeg
AA7B316C-FE83-4E87-A1D8-4D73CEAC01D1.jpeg

Vänligen, Milan

Om du är ute efter att komplettera med tillbehör som är 100% korrekta är jag inte säker på att det är värt besväret. Jag köpte nyligen en 14060 P serial (serien innan K) som var full set, men ett par av papprena hade daterat print-datum senare än klockans försäljningsdatum. Beroende på hur pass korrekt du vill ha det kan det bli mer eller mindre dyrt, eller ta mer eller mindre tid att leta reda på.
Men för syftet att boosta värdet vid försäljning tror jag inte det år värt besväret. Rätt box (med rätt etikett på ytterbox) kan framförallt bli väldigt dyrt.

Om du är ute efter att komplettera med tillbehör som är 100% korrekta är jag inte säker på att det är värt besväret. Jag köpte nyligen en 14060 P serial (serien innan K) som var full set, men ett par av papprena hade daterat print-datum senare än klockans försäljningsdatum. Beroende på hur pass korrekt du vill ha det kan det bli mer eller mindre dyrt, eller ta mer eller mindre tid att leta reda på.
Men för syftet att boosta värdet vid försäljning tror jag inte det år värt besväret. Rätt box (med rätt etikett på ytterbox) kan framförallt bli väldigt dyrt.

Dum fråga kanske, men vill man inte ha grejerna som följde med klockan vid köp? Får man verkligen ut ett högre värde om man samlat ihop grejerna efteråt? Låter annars som ett bra sätt att kasta bort pengar.

Dum fråga kanske, men vill man inte ha grejerna som följde med klockan vid köp? Får man verkligen ut ett högre värde om man samlat ihop grejerna efteråt? Låter annars som ett bra sätt att kasta bort pengar.
Jo, bryr man sig om att ha grejerna vill man ju framförallt ha original-sakerna som följde med. Man får skilja på värde och sinnesro här.

Om det skapar sinnesro för M.I. att skrapa ihop ”rätt” tillbehör - fine. Men det är antagligen pengar i sjön värdemässigt.

För egen del handlade det om en booklet och ett kalenderkort som var kompletterat av tidigare ägare. Enkelt och relativt billigt åtgärdat. Börjar man snegla på boxar osv blir det som sagt dyrt.

Om man hoppas på att smålura köpare så kan det ju gå. :)

Hej! Absolut är det inte Ert besvär, jag tänkte endast fråga Er eftersom anser att Ni besitter det kunskap som jag inte har. Tack för hjälp ändå! Vänligen, Milan

Hej! Absolut är det inte Ert besvär, jag tänkte endast fråga Er eftersom anser att Ni besitter det kunskap som jag inte har. Tack för hjälp ändå! Vänligen, Milan
Som någon annan skrev, vill du komplettera för din egen del och för att du ska behålla den så kan det ju vara skoj annars hade jag nog hoppat över det.

Slår definitivt ett slag för Explorer 2an, fungerar lika bra i poolen, som i hängmattan som på jobbet. Dessutom har du den angenäma uppgiften att välja mellan svart eller vit tavla. Ska du ha den som owg är väl kanske en svart det smartaste alternativet även om jag tycker att den vita inte skäms för sig vid något tillfälle.
3FD1779B-BA53-4C6E-AD2A-C35B73FA045A.jpeg
36051E19-15EA-4FCF-8FF4-A811723D098C.jpeg
AA7B316C-FE83-4E87-A1D8-4D73CEAC01D1.jpeg
Riktigt snygg klocka!
Lutar starkt åt en sådan. Förmodligen med svart tavla och sedan kan man ju alltid byta tavla vid behov, även om det kräver ett besök till AD!

Tillbaka
Topp