Lycka till! Iaf i Sverige
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lycka till! Iaf i Sverige
Du missade poängen.Vilken är polerad? i Sverige dessutom
Förtydliga gärna. För på dig låter det som att svensk ad inte kan utföra bra polering?Du missade poängen.
Så du menar att det är ett normalt skick på en klocka som knappt är 10 år gammal?Har inte tittat supernoga, men visst blankslits moderna rolexlänkar. Har sett det förr på välanvända ex. Och ingen AD får tillbaka originalskicket.
Precis det de inte kan. De polerar med mjuka slipdon och kan knappt hålla borstningen parallell. Beroende på skick går det mer eller mindre snabbt utför. Rätt pinsamt faktiskt.Förtydliga gärna. För på dig låter det som att svensk ad inte kan utföra bra polering?
Då är det superlätt att urskilja bilderna ovan också?Precis det de inte kan. De polerar med mjuka slipdon och kan knappt hålla borstningen parallell. Beroende på skick går det mer eller mindre snabbt utför. Rätt pinsamt faktiskt.
Läs mitt inlägg igen.Då är det superlätt att urskilja bilderna ovan också?
HahahLäs mitt inlägg igen.
Översta.Vilken är polerad? i Sverige dessutom
Vad har normalt med saken att göra?Så du menar att det är ett normalt skick på en klocka som knappt är 10 år gammal?
Normal slitning != cape cod-finish.Vad har normalt med saken att göra?
Stort tack! Har inte fått den ännu, så wrist shots kommer till veckan när jag har denRiktigt bra val! Grattis!!
Lägg gärna upp lite bilder med klockan på armen. (om du inte redan gjort det) = )
Om jag var du skulle jag aldrig köpa en rolex på egen hand. Det finns hundratals välrenommerade handlare. Köp av de. Häng kvar på forumet, läs igenom gamla trådar som avhandlat de här ämnena ett antal gånger och med tiden kommer du lära dig.Jag är inte så kunnig, men om jag köper ex en begagnad Rolex, hur vet jag om den är polerad? Vilka detaljer ska man kolla på?
Det skulle jag ocksa garna vilja lara mig mer om.Jag är inte så kunnig, men om jag köper ex en begagnad Rolex, hur vet jag om den är polerad? Vilka detaljer ska man kolla på?
Och dessa handlare saljer inte polerade klockor?Om jag var du skulle jag aldrig köpa en rolex på egen hand. Det finns hundratals välrenommerade handlare. Köp av de. Häng kvar på forumet, läs igenom gamla trådar som avhandlat de här ämnena ett antal gånger och med tiden kommer du lära dig.
Handlare är väl inte sällan värre.Och dessa handlare saljer inte polerade klockor?
Ma vara att de oppet berattar om de defekter och forbattringar som gjorts i den man de vet om det.
Det skulle jag ocksa garna vilja lara mig mer om.
Om det ar sa illa gjort att formen pa klockan ar forstord,eller om man har en ny klocka att jamfora med ar ju en sak.
Men sag pa en auktion,vad ska man som okunnig glad kopare titta extra noga pa?
Och hur mycket paverar en bra gjord polering priset pa en 10-20ar gammal klocka jmfrt med en dar polering ej har skett (men som da bar spar av anvandande.)
Att en NOS givetvis betingar ett premium jmfrt med ovanstaende begriper aven jag....
Enklaste svaret: ni spenderar massa tid med att lära er hur nya exemplar ser ut.Jag är inte så kunnig, men om jag köper ex en begagnad Rolex, hur vet jag om den är polerad? Vilka detaljer ska man kolla på?
Den klockan jag har nu har jag köpt på egen hand, men tror ej den är polerad vilket jag tycker är bättre. För att va en 2011 är den i väldigt fint skick. Till och med när jag var på kaplans och lämna in den sa de att skicket var väldigt fint.Om jag var du skulle jag aldrig köpa en rolex på egen hand. Det finns hundratals välrenommerade handlare. Köp av de. Häng kvar på forumet, läs igenom gamla trådar som avhandlat de här ämnena ett antal gånger och med tiden kommer du lära dig.
En serios handlare berattar det han vet. Gor han inte det ar han inte serios.Handlare är väl inte sällan värre.
Enklaste svaret: ni spenderar massa tid med att lära er hur nya exemplar ser ut.
Man kan absolut diskutera huruvida flera handlare är seriösa eller ej.En serios handlare berattar det han vet. Gor han inte det ar han inte serios.
Hur en ny ser ut ar val inga problem,och som jag skrev kan man jamfora sa ser aven jag som inte ar expert skillnad.
Men star jag pa en auktion sa ar det sallan sa att jag har en referens,om det inte ar sadan tur jag har samma klocka i min samling.
Forutom rundade horn,mjuka kanter,oskarpa/slitna konturer pa tex en rolexkrona nagot mer du tycker man ska titta efter?
Och givetvis. Finns det nagon "tumregel" hur mycket en polering sanker vardet pa ett ur jmfrt med en som ar opolerad med spar av anvandning?
Eller ar det upp till koparens preferens?
Vissa vill ha det som visar hur det ser ut innan nagon pillat,andra vardesatter "nyskick" hogre?
Seriös och kunnig är två helt olika saker. Finns massor av okunniga handlare, som tur är finns det massor av okunniga kunder.En serios handlare berattar det han vet. Gor han inte det ar han inte serios.
Hur en ny ser ut ar val inga problem,och som jag skrev kan man jamfora sa ser aven jag som inte ar expert skillnad.
Men star jag pa en auktion sa ar det sallan sa att jag har en referens,om det inte ar sadan tur jag har samma klocka i min samling.
Forutom rundade horn,mjuka kanter,oskarpa/slitna konturer pa tex en rolexkrona nagot mer du tycker man ska titta efter?
Och givetvis. Finns det nagon "tumregel" hur mycket en polering sanker vardet pa ett ur jmfrt med en som ar opolerad med spar av anvandning?
Eller ar det upp till koparens preferens?
Vissa vill ha det som visar hur det ser ut innan nagon pillat,andra vardesatter "nyskick" hogre?
Naturligtvis. Vissa handlare lever tom pa okunniga kunder. Inget ar lattare an att overtyga en kund som verkligen vill kopa att han gor en god affar...Seriös och kunnig är två helt olika saker. Finns massor av okunniga handlare, som tur är finns det massor av okunniga kunder.
Sa som tumergel om jag forstar dig ratt.Man kan absolut diskutera huruvida flera handlare är seriösa eller ej.
Vad gäller värdet så beror det ju helt på vad det är för klocka.
Nåt i den stilen, men överlag så är det väl lite skevt. Moderna klockor tenderar ju att vara väldigt svårsålda om de är lite repiga, samtidigt som alla ska maxa sitt försäljningspris. Om ett ex råkar vara lite lägre i pris pga repor, så kommer någon garanterat köpa, polera och sälja dyrare lite senare. Vad gäller äldre prylar så är det svårare att avgöra om det faktiskt är orört, men också en stor del av charmen för mig att hitta originalskick. Kostar därefter, och mtp min egna dragning till sånt så får jag titta på annat än Rolex.Sa som tumergel om jag forstar dig ratt.
Ju dyrare/ovanligare desto mer premium for orord/opolerad/mint,men samtidigt ar det sallsynt nog sa "far man ta det man hittar" om man vill ha det nog mycket
Desto vanligare,skippa ett daligt objekt och leta vidare,alternativt skall priset jamfort med ett orort objekt vara markant lagre.
De säljer polerade klockor men bra/ärliga handlare uppger detta om du frågar om det och genom att handla av de så minskar du även risken för fakes om du är nybörjare, vilket är fallet för k97. Sen finns det klart klockor där man måste göra sin egen dd oavsett vad handlaren säger men det är knappast de klockorna vi snackar om.Och dessa handlare saljer inte polerade klockor?
Ma vara att de oppet berattar om de defekter och forbattringar som gjorts i den man de vet om det.
Da ar jag bade med pa hur du tanker och haller aven med dig.De säljer polerade klockor men bra/ärliga handlare uppger detta om du frågar om det och genom att handla av de så minskar du även risken för fakes om du är nybörjare, vilket är fallet för k97. Sen finns det klart klockor där man måste göra sin egen dd oavsett vad handlaren säger men det är knappast de klockorna vi snackar om.
Se upp i återvinningen bara!Dubbelpostar...
Gar det som metall eller glas?Se upp i återvinningen bara!
Kontrakt som i kvitto? Hur är det konstigt?Jag har haft nu min Rolex i ett år, och under denna period så har jag lärt mig en hel del. Att många försöker blåsa en. En kille ville byta sin Rolex sub 126610LN 2020 med certifikat bland annat från en känd AD i Dubai. Jag mötte denna person, inspekterade boxen vars färg och storlek va konstig, certifikat såg skumt ut. Sen kolla ja på klockan, den var extremt bra gjord men märkte att den lilla texten i klockan var alldeles för otydlig. Sa till grabben att ”gå hem hem till sin pappa o hälsa att klockan är fejk”
En annan kille som ville köpa min klocka ville tänka över det en dag, men han ville ha serienumret på klockan och få mig att skriva på ett köpekontrakt jag sa till killen ”jag är inte dum om du tror det, jag fattar att du vill göra bedrägeri”. Liksom folk som köper RM och villor skriver knappt kontrakt haha