• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En dum fråga: Är väntetiden alltid densamma oavsett AD eller skiljer dig sig åt? Om den skiljer sig åt, vilken AD bör man vända sig till om man har dåligt tålamod? Står på listan för OP41, men det är typ 10 månader kvar.
Då bör man vända sig till en som ha en hemma och betala marknadspris,dvs en gråhandlare.
Väntetiden beror ju helt på vem DU är. Handlar du för en miljon om året så har du en klocka samma dag (eller första som kommer) Har du inte spenderat en spänn lär väntan bli lång....
 
Då bör man vända sig till en som ha en hemma och betala marknadspris,dvs en gråhandlare.
Väntetiden beror ju helt på vem DU är. Handlar du för en miljon om året så har du en klocka samma dag (eller första som kommer) Har du inte spenderat en spänn lär väntan bli lång....
Tack för svar! Okej, då förstår jag lite mer... Har inte handlat genom AD tidigare så känner mig lite lost. Får se hur jag väljer att göra.
 
En dum fråga: Är väntetiden alltid densamma oavsett AD eller skiljer dig sig åt? Om den skiljer sig åt, vilken AD bör man vända sig till om man har dåligt tålamod? Står på listan för OP41, men det är typ 10 månader kvar.
Tack för svar! Okej, då förstår jag lite mer... Har inte handlat genom AD tidigare så känner mig lite lost. Får se hur jag väljer att göra.
Hej, jag tänkte dela min AD story…

2018-02 får jag bonus och vill köpa klocka. Kolega på jobbet rekommenderar en AD där hens sambo jobbar.
köper en Breitling Superocean där till bra pris.

2018-07 vill jag byta min IWC fliegerkronograf från 2004 till nya modellen. Är hos IWC AD (ej samma som ovan) och får dåligt bemötande och service. Jag tappar helt intresset för IWC och funderar på vag jag vill ha istället…då är det bara Rolex som poppar upp på radarn. Vet då ingenting om Rolexsportstål, väntetider och kölistor. Men jag knallar över till Rolex AD där jag köpte min Bretitling. jag förklarar vad som hänt och mitt intresse för en Submariner. Grön eller svart frågar säljaren och jag säjer svart. Leveranstid circa 18 månader säjer hen. OK säjer jag. Min Bretling som inbyte? Inga problem. Vi köper in den idag! Får nästan fullpris inbyte efter 5 månader.

2019-02 Rolex Submariner LN finns att hämta hos AD! WooHoo! Min första Rolex!

2019-04 Rolex presenterar nya Batgirl på Baselworld. jag mailar intresse till min kontakt på AD och anmäler intresse inom cirka 5 minuter.

2019-09 Rolex GMT master Batgirl finns att hämta hos AD! Första kundexemplaret dom leverar. Till moi :) Anmäler intresse för Daytona SS samtidigt som jag betalar för Batgirl. Intresseanmälan motags utan förbehåll.

2020-09 Anmäller jag intresse hos min AD för GMT master Root Beer som egen present till migsjällv för 30 år på samma företag. ”Guldklockan” till migsjälv :)

2021-04 GMT Master Root Beer finns att hämta! Och får då veta att kag har minst ett år kvar att vänta på min Daytona SS.

Jag besöker min AD varanan månad och småpratar med mina 2 säljkontaker där, provar på Rolex TT modeler dom har inne och även nya modeler som nya Omega Speedmaster.

your experience may vary!

men så har det gått för mig

och min Rolex resa började med att jag ville köpa en ny IWC Fliegerkronograf…tro det eller ej :)
 
Hej, jag tänkte dela min AD story…

2018-02 får jag bonus och vill köpa klocka. Kolega på jobbet rekommenderar en AD där hens sambo jobbar.
köper en Breitling Superocean där till bra pris.

2018-07 vill jag byta min IWC fliegerkronograf från 2004 till nya modellen. Är hos IWC AD (ej samma som ovan) och får dåligt bemötande och service. Jag tappar helt intresset för IWC och funderar på vag jag vill ha istället…då är det bara Rolex som poppar upp på radarn. Vet då ingenting om Rolexsportstål, väntetider och kölistor. Men jag knallar över till Rolex AD där jag köpte min Bretitling. jag förklarar vad som hänt och mitt intresse för en Submariner. Grön eller svart frågar säljaren och jag säjer svart. Leveranstid circa 18 månader säjer hen. OK säjer jag. Min Bretling som inbyte? Inga problem. Vi köper in den idag! Får nästan fullpris inbyte efter 5 månader.

2019-02 Rolex Submariner LN finns att hämta hos AD! WooHoo! Min första Rolex!

2019-04 Rolex presenterar nya Batgirl på Baselworld. jag mailar intresse till min kontakt på AD och anmäler intresse inom cirka 5 minuter.

2019-09 Rolex GMT master Batgirl finns att hämta hos AD! Första kundexemplaret dom leverar. Till moi :) Anmäler intresse för Daytona SS samtidigt som jag betalar för Batgirl. Intresseanmälan motags utan förbehåll.

2020-09 Anmäller jag intresse hos min AD för GMT master Root Beer som egen present till migsjällv för 30 år på samma företag. ”Guldklockan” till migsjälv :)

2021-04 GMT Master Root Beer finns att hämta! Och får då veta att kag har minst ett år kvar att vänta på min Daytona SS.

Jag besöker min AD varanan månad och småpratar med mina 2 säljkontaker där, provar på Rolex TT modeler dom har inne och även nya modeler som nya Omega Speedmaster.

your experience may vary!

men så har det gått för mig

och min Rolex resa började med att jag ville köpa en ny IWC Fliegerkronograf…tro det eller ej :)
Måste ha varit en rejäl bonus😉
 
Hej, jag tänkte dela min AD story…

2018-02 får jag bonus och vill köpa klocka. Kolega på jobbet rekommenderar en AD där hens sambo jobbar.
köper en Breitling Superocean där till bra pris.

2018-07 vill jag byta min IWC fliegerkronograf från 2004 till nya modellen. Är hos IWC AD (ej samma som ovan) och får dåligt bemötande och service. Jag tappar helt intresset för IWC och funderar på vag jag vill ha istället…då är det bara Rolex som poppar upp på radarn. Vet då ingenting om Rolexsportstål, väntetider och kölistor. Men jag knallar över till Rolex AD där jag köpte min Bretitling. jag förklarar vad som hänt och mitt intresse för en Submariner. Grön eller svart frågar säljaren och jag säjer svart. Leveranstid circa 18 månader säjer hen. OK säjer jag. Min Bretling som inbyte? Inga problem. Vi köper in den idag! Får nästan fullpris inbyte efter 5 månader.

2019-02 Rolex Submariner LN finns att hämta hos AD! WooHoo! Min första Rolex!

2019-04 Rolex presenterar nya Batgirl på Baselworld. jag mailar intresse till min kontakt på AD och anmäler intresse inom cirka 5 minuter.

2019-09 Rolex GMT master Batgirl finns att hämta hos AD! Första kundexemplaret dom leverar. Till moi :) Anmäler intresse för Daytona SS samtidigt som jag betalar för Batgirl. Intresseanmälan motags utan förbehåll.

2020-09 Anmäller jag intresse hos min AD för GMT master Root Beer som egen present till migsjällv för 30 år på samma företag. ”Guldklockan” till migsjälv :)

2021-04 GMT Master Root Beer finns att hämta! Och får då veta att kag har minst ett år kvar att vänta på min Daytona SS.

Jag besöker min AD varanan månad och småpratar med mina 2 säljkontaker där, provar på Rolex TT modeler dom har inne och även nya modeler som nya Omega Speedmaster.

your experience may vary!

men så har det gått för mig

och min Rolex resa började med att jag ville köpa en ny IWC Fliegerkronograf…tro det eller ej :)
Vilken härlig story! Grattis! 😊
 
Hej, jag tänkte dela min AD story…

2018-02 får jag bonus och vill köpa klocka. Kolega på jobbet rekommenderar en AD där hens sambo jobbar.
köper en Breitling Superocean där till bra pris.

2018-07 vill jag byta min IWC fliegerkronograf från 2004 till nya modellen. Är hos IWC AD (ej samma som ovan) och får dåligt bemötande och service. Jag tappar helt intresset för IWC och funderar på vag jag vill ha istället…då är det bara Rolex som poppar upp på radarn. Vet då ingenting om Rolexsportstål, väntetider och kölistor. Men jag knallar över till Rolex AD där jag köpte min Bretitling. jag förklarar vad som hänt och mitt intresse för en Submariner. Grön eller svart frågar säljaren och jag säjer svart. Leveranstid circa 18 månader säjer hen. OK säjer jag. Min Bretling som inbyte? Inga problem. Vi köper in den idag! Får nästan fullpris inbyte efter 5 månader.

2019-02 Rolex Submariner LN finns att hämta hos AD! WooHoo! Min första Rolex!

2019-04 Rolex presenterar nya Batgirl på Baselworld. jag mailar intresse till min kontakt på AD och anmäler intresse inom cirka 5 minuter.

2019-09 Rolex GMT master Batgirl finns att hämta hos AD! Första kundexemplaret dom leverar. Till moi :) Anmäler intresse för Daytona SS samtidigt som jag betalar för Batgirl. Intresseanmälan motags utan förbehåll.

2020-09 Anmäller jag intresse hos min AD för GMT master Root Beer som egen present till migsjällv för 30 år på samma företag. ”Guldklockan” till migsjälv :)

2021-04 GMT Master Root Beer finns att hämta! Och får då veta att kag har minst ett år kvar att vänta på min Daytona SS.

Jag besöker min AD varanan månad och småpratar med mina 2 säljkontaker där, provar på Rolex TT modeler dom har inne och även nya modeler som nya Omega Speedmaster.

your experience may vary!

men så har det gått för mig

och min Rolex resa började med att jag ville köpa en ny IWC Fliegerkronograf…tro det eller ej :)
Bra att klockorna går till någon som verkligen använder dem 👌🏼
 
Bra att klockorna går till någon som verkligen använder dem 👌🏼
Just detta verkar vara av stor vikt hos min AD….att man jar ett genuint intresse och inte ska flippa.

intresset för Rolex kommer från min uppväxt på 70 tallet och prenumerationen på National Geographic Magazine och artiklar och bilder om Jacques Cousteau och även Trieste ubåtens djupdykningsrekord på den tiden.

incidenten hos IWC AD var det som fick mig att ta mod och steget över och skaffa vad jag tills då tyckte var en onåbar drömm.
 
Senast ändrad:
440D5798-22F2-4458-AEDB-9C8DFB249565.jpeg

Väldigt nöjd med mitt stycke ”skräp”. Iskall klocka som få vill ha. Lätt att köpa hos närmaste AD. En Rolex man köper för att man faktiskt gillar den.

Efter att ha ägt både den gamla referensen, svarta GMT och Explorer 39 så har jag landat i att detta är den perfekta sportrollen.

Hyfsat under radarn, användbara komplikationer och helborstad boett, länk och bezel.
 
440D5798-22F2-4458-AEDB-9C8DFB249565.jpeg

Väldigt nöjd med mitt stycke ”skräp”. Iskall klocka som få vill ha. Lätt att köpa hos närmaste AD. En Rolex man köper för att man faktiskt gillar den.

Efter att ha ägt både den gamla referensen, svarta GMT och Explorer 39 så har jag landat i att detta är den perfekta sportrollen.

Hyfsat under radarn, användbara komplikationer och helborstad boett, länk och bezel.
Skräp? Iskall? Du överdriver.

Air King däremot... 😬
 
Du köpte en GMT Root Beer, bytte mot denna, som du nu kan tänka dig att sälja, samtidigt som du säger att GMT är Top 2. Vad vill du ha istället då? 🙃🙃🙃

Vad är top 1?
Jag vill ha en Rootbeer. Men 30 000 var så bra så kan köpa en splitterny istället! Min var några dings på, sedan bytte jag med min bästa vän så känns inte riktigt som att den är borta
 
Det är ju du själv som utgår från andra modeller och gissar på att Air King kanske kommer att göra samma resa 🤷🏻‍♀️
Då måste man ju ta in alla faktorer. Antal tillverkade, modellens historia, osv...

Att Oyster Quartz kan gå upp i värde beror ju bland annat på det inte finns så många utav den.

Submariner var mer tillgänglig då, men var ändå populär.
Nya Air King har aldrig varit populär.
Rättvis jämförelse?

Jag har inga siffror på Expy II, men spontant kan jag inte se att det är världens hajp över den. Att den är "svår" att få tag på kan ju även bero på den precis har uppdaterats, pandemi och att Rolex har valt att inte tillverka så många.

Bara för att vissa sportmodeller är heta just nu, så behöver det inte betyda att alla kommer att bli det 🤷🏻‍♀️
Jag förstår din poäng, men tänker samtidigt att den som ville köpa en Sub, kunde välja mellan flera olika färger och metaller. Att oavsett vilken färg det blir, så är det ändå en Sub...

Jag tänker även att impopulära modeller måste ha förutsättningar för att kunna bli populära. Grön Sub. Det är en Sub. Att den är populär är väl en lågoddsare?

Daytona. Chrono. Folk fattade tydligen inte då, men nu är det inne med chrono... Och bara för det så tänker man att Air King kan göra samma resa?

Jag har svårt att tänka mig att folk vaknar upp en dag och tänker att en tjock, topptung klocka med rörig tavla, som ska påminna om ett instrument är the next-big-thing.

Detta gäller såklart inte alla, men stundtals känns det som att vissa köper Air King för att de ville ha en Rolex i stål, och det var det enda som fanns på hyllan. Och så finns det även ett par stycken som enbart köpte i hopp om att den en dag exploderar i popularitet 💰

Allt Rolex spottar ur sig blir inte automatiskt guld


446EE186-14EC-4786-BDFB-292D7787BC74.jpeg
Men är den inte lite fulsnygg ändå? Den är ju kul bara på det sättet att den verkligen är så icke-Rolex (typografin i Air-King, sekundvisare i annan färg, loggan, mm) samt några av de mest avskydda tidstypiska detaljerna (3, 6, 9 i helmetall och pannkakskänsla). Det här har helt klart designats av chefens son på praktik.
 
Men är den inte lite fulsnygg ändå? Den är ju kul bara på det sättet att den verkligen är så icke-Rolex (typografin i Air-King, sekundvisare i annan färg, loggan, mm) samt några av de mest avskydda tidstypiska detaljerna (3, 6, 9 i helmetall och pannkakskänsla). Det här har helt klart designats av chefens son på praktik.
Fulsnygg? Kluven. All heder till Rolex som vågar testa i alla fall 😌

Visste ni att det bara finns lume på klockan 12 markeringen. Var finns nyttan?

Det hade även blivit mycket bättre om man skippade 3, 6, 9 och kört all in som instrumenten

4E16405D-9648-4EA6-B9B9-F8DA1A06BAD0.jpeg
 
440D5798-22F2-4458-AEDB-9C8DFB249565.jpeg

Väldigt nöjd med mitt stycke ”skräp”. Iskall klocka som få vill ha. Lätt att köpa hos närmaste AD. En Rolex man köper för att man faktiskt gillar den.

Efter att ha ägt både den gamla referensen, svarta GMT och Explorer 39 så har jag landat i att detta är den perfekta sportrollen.

Hyfsat under radarn, användbara komplikationer och helborstad boett, länk och bezel.
Du äger nu en del av inträdesbiljetten till KS Explorers Club, inte alla som har det... 🙂
 
Fulsnygg? Kluven. All heder till Rolex som vågar testa i alla fall 😌

Visste ni att det bara finns lume på klockan 12 markeringen. Var finns nyttan?

Det hade även blivit mycket bättre om man skippade 3, 6, 9 och kört all in som instrumenten

4E16405D-9648-4EA6-B9B9-F8DA1A06BAD0.jpeg
Hade inte koll på detta med begränsad lume. Känns ännu roligare faktiskt, dvs inte nog med att den vänder ryggen till mycket av Rolex formspråk, den är också onödigt opraktisk :).
 
Och det är... Dåligt?
Skrev ang otippat...
tycker det är kul om det händer mer bland modellerna iof...trist om det bara är SUB, GMT o Daytonas till höger o vänster. Så visst OP färgernaa är kul. synd bara att de tydligen är så "bra" att de knappt går att köpa hos AD längre...
 
Tillbaka
Topp