• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skrev ang otippat...
tycker det är kul om det händer mer bland modellerna iof...trist om det bara är SUB, GMT o Daytonas till höger o vänster. Så visst OP färgernaa är kul. synd bara att de tydligen är så "bra" att de knappt går att fp köpa hos AD längre...
Yes, är också öppen för att Rolex ska röra om lite, så länge man inte går helt bananas 🙃

Undrar om Rolex hade räknat med att färgglada OP's skulle bli så pass populära. Det är verkligen en bra instegsmodell för den yngre generationen, men också en kul klocka att ha i samlingen.

Gott folk!

Sålde min 124060 och varit lite vemodig sen dess. Känner nu att det är dags för en ny sub. Var dock aldrig riktigt helt 100% med klockan. Mina handleder mäter 16,5 cm. Tyckte den såg något för stor ur. Se bild nedan. Testade därefter en BB58 som jag upplevde, storleksmässigt, bättre. Men det är ju inte samma sak(!)

Funderar nu på att antagligen köra 114060/116610 för att komma ner något i storlek men behålla glidelock, vilket kändes som en trevlig funktion. Alternativt gå på en 16610 (vill gärna ha SEL så 14060M går tyvärr bort) för att slippa maxi-case (och då få en än mer nättare klocka) men blir ju då av med glidelock....

En tanke är också att kunna använda den som en beater, så vill inte vara rädd för att använda den.

Tror ni även en 114060/116610 hade sett stor (för stor) på mig? Aldrig testat någon av de modellerna jag funderar på och hittar inga till salu där jag bor, annars hade såklart det bästa varit att testat dem.

2C52F81C-5774-4C7F-9286-0E0698BD79B8.jpeg C7B36D8C-EA80-4ED5-90E5-E67F5F34D583.jpeg

Gott folk!

Sålde min 124060 och varit lite vemodig sen dess. Känner nu att det är dags för en ny sub. Var dock aldrig riktigt helt 100% med klockan. Mina handleder mäter 16,5 cm. Tyckte den såg något för stor ur. Se bild nedan. Testade därefter en BB58 som jag upplevde, storleksmässigt, bättre. Men det är ju inte samma sak(!)

Funderar nu på att antagligen köra 114060/116610 för att komma ner något i storlek men behålla glidelock, vilket kändes som en trevlig funktion. Alternativt gå på en 16610 (vill gärna ha SEL så 14060M går tyvärr bort) för att slippa maxi-case (och då få en än mer nättare klocka) men blir ju då av med glidelock....

En tanke är också att kunna använda den som en beater, så vill inte vara rädd för att använda den.

Tror ni även en 114060/116610 hade sett stor (för stor) på mig? Aldrig testat någon av de modellerna jag funderar på och hittar inga till salu där jag bor, annars hade såklart det bästa varit att testat dem.

2C52F81C-5774-4C7F-9286-0E0698BD79B8.jpeg C7B36D8C-EA80-4ED5-90E5-E67F5F34D583.jpeg
Jag tror att 114060 / 116610 skulle se ännu större ut, med tanke på att caset är lite klossigare.

Gott folk!

Tycker du 124060 är för stor kommer du tycka det om 114060/116610...har haft dem båda o de bärs lika imho. Förra tom kanske något större tack vara fetare luggar...men det är en smaksak. Så isåfall om det är sub så är 5 siffrig mitt förslag.

Gott folk!

Alltid svårt att avgöra på handledsskott eftersom de flesta klockor ser större ut än hur de upplevs irl, men ändå av bilderna att döma så ser ju BB58 bättre ut på dig. Det är ju en riktigt bra klocka tycker jag.
Om du vill ha en Sub som upplevs mindre är knappast 114060/116610 rätt väg att gå utan då bör du absolut kolla femsiffrig. Imho så har de en mkt bättre avvägd boett som bärs mindre än de sexsiffriga referenserna. Se till att försöka hitta en sån att prova eller bara slå till på en och sälj vidare om den känns fel. Stor skillnad är det ju på länken iofs där de nyare är mycket stabilare och känns mer exklusiva/stabila men de äldre med solida ändlänkar är minst lika bekväma att bära.
Lycka till!
Slänger in två bilder för jämförelse mellan 116610/16610.
5893C995-B5F1-4CAB-AB13-2447CA7DB923.jpeg
08A3B35D-FAF7-46DF-A076-ADB71E8A86AE.jpeg

En sak som jag funderar över är varför folk inte väljer att köpa TT Daytona nu när stålet har stigit till absurda priser? Det känns ju inte som att man kommer förlora några pengar på en TT Daytona till listpris?

En sak som jag funderar över är varför folk inte väljer att köpa TT Daytona nu när stålet har stigit till absurda priser? Det känns ju inte som att man kommer förlora några pengar på en TT Daytona till listpris?

Jag var lite i samma sits när jag försökte hitta en 116520. Hade till och med lagt en handpenning på 10k.
Gav sedan upp och köpte en i helguld istället. TT kändes och känns fortfarande lite schizo.

Så illa är det väl inte?
Tycker TT Daytona i vissa konfigurationer är rätt snyggt ändå. Vill du inte casha upp det absurda priset för SS Daytona på andrahandsmarknaden är väl TT ett bra alternativ. Förstår inte varför alla måste ogilla TT? Denna (tagen från internetz) är ju riktigt cool
03F91D80-567F-43EA-A769-E64444BEFD73.png

Tycker TT Daytona i vissa konfigurationer är rätt snyggt ändå. Vill du inte casha upp det absurda priset för SS Daytona på andrahandsmarknaden är väl TT ett bra alternativ. Förstår inte varför alla måste ogilla TT? Denna (tagen från internetz) är ju riktigt cool
Ja, alltså jag är helt med på ditt spår. Får man en TT till listpris så tycker jag att det är en no-brainer I varje fall.

Jag har kollat runt lite efter en ny sub date stål men som väntat kommer man inte in på väntelistan, lite oväntat va de inte problem att beställa daytona stål omgående samt sub halvguld. Är daytona så ointressant numera?

Har min framme cirka 50% av tiden. Hulken dom andra 50%. Batgirl och submariner vilar längre period nu sedan Root Beer kom hem!
Om jag ska vara helt ärlig så gillar jag denna mer än Batman. Betydligt mer unik och inte alls lika vanlig. Samt trots att det är guld i klockan så tycker jag den är mer subtil än de andra GMT, förutom den helt svarta då 😜

Bra alternativ? Du får det låta som att man ska vara nöjd så länge det är en Daytona. Alla kanske inte vill ha en klocka där man blandar stål och guld.

Jag tycker att det är mycket mer cleant med helstål eller helguld.

För mig kommer TT Daytona alltid förknippas med något mellanting. Antingen att man ville ha stål, men tog TT som backup, eller att man ville ha helguld, men inte vill lägga de pengarna.

Handen på hjärtat. Om alla tre Daytonas var lika tillgängliga och kostade lika mycket.

Hur många skulle välja TT?

Bra alternativ? Du får det låta som att man ska vara nöjd så länge det är en Daytona. Alla kanske inte vill ha en klocka där man blandar stål och guld.

För mig kommer TT Daytona alltid förknippas med något mellanting. Antingen att man ville ha stål, men tog TT som backup, eller att man ville ha helguld, men inte vill lägga de pengarna.

Handen på hjärtat. Om alla tre Daytonas var lika tillgängliga och kostade lika mycket.

Exakt noll stycken. Precis lika många skulle också välja plåtklockan

Du missar helt poängen, mitt resonemang handlar helt och hållet om givet nuvarande marknadspris. Alla vet att typ 0,1% av alla SS Daytona spekulanter kan få den till listpris hos AD. Vill du inte casha upp marknadspris för en plåt Daytona/OF Daytona eller villig att betala för en helguldare är givetvis TT Daytona ett vettigt alternativ. Sluta hata TT 👍

Nja har du haft Rootbeer med roseguld? Tycker den är betydligt mer lågmäld än en stark blå eller röd färg på bezeln som i min mening syns betydligt mer.
Spontant känns det det som guld kan locka till sig mer blickar, men visst rött är ju en färg som ögonen dras till.

Har dock inga siffror på vilken av dem två som skulle flyga mest under radarn 😌

Tillbaka
Topp