• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inser att mitt inlägg ovan som skulle vara ett svar till dig via citat inte blev det. Även mina tidigare inlägg idag blev inte heller svar via citat från tidigare skribenter
utan fristående de inlägg. Kanske därför mina inlägg ser ut som något som jag inte ville få fram.
Vilken är Ferraris motsvarighet till TT Rolex?
Bara så att jag vet åt vilket håll jag inte ska gå i min Ferrari-beställning.

Dagens klockbild! Vad har ni på er?
image.jpg

2026 kommer det sannolikt släppas en modell för att hylla Oystern 100 bast.

Vad tror ni det blir för en pjäs? Tippar på nån SeaDweller variant

edit: bild på ostronet från 1926

605033CB-E34E-41D4-9D02-C21BAEB50B31.jpeg
E8FE6E71-B9F2-4B36-A228-53C69DF17D56.jpeg

Hej,

Jag skall köpa min första "riktiga" klocka och är inne på att det blir antingen den senaste OP 36mm med grön urtavla, alt. gul, eller senaste Explorer 2 Polar. Jag har aldrig köpt av en AD tidigare men har varit inne i ett antal butiker och förstår att det ekar tomt i Rolexmontrarna, förutom skydwellers i helguld. Men där är jag inte riktigt ännu...

Vad är sannolikheten att man kan få tag på en av dessa klockor hos en AD? Jag kan besöka butiker i Stockholm, Göteborg, och Köpenhamn. Kan man fortfarande sätta upp sig på väntelista för dessa (som ny kund), och hur lång väntetid tror ni att man i så fall kan förvänta sig? Har ni några tips för att lyckas få tag på en av dessa klockor hos en AD (alltså till retail, då min budget inte riktigt räcker till för att köpa en på grey market)?

Tack!

Hej,

Jag skall köpa min första "riktiga" klocka och är inne på att det blir antingen den senaste OP 36mm med grön urtavla, alt. gul, eller senaste Explorer 2 Polar. Jag har aldrig köpt av en AD tidigare men har varit inne i ett antal butiker och förstår att det ekar tomt i Rolexmontrarna, förutom skydwellers i helguld. Men där är jag inte riktigt ännu...

Vad är sannolikheten att man kan få tag på en av dessa klockor hos en AD? Jag kan besöka butiker i Stockholm, Göteborg, och Köpenhamn. Kan man fortfarande sätta upp sig på väntelista för dessa (som ny kund), och hur lång väntetid tror ni att man i så fall kan förvänta sig? Har ni några tips för att lyckas få tag på en av dessa klockor hos en AD (alltså till retail, då min budget inte riktigt räcker till för att köpa en på grey market)?

Tack!
OP grön lär bli mycket svårt pga högt tryck. En blå/svart/vit går förmodligen på några månader.

Explorer II har jag tyvärr dålig koll på vad gäller kötid, men den är ju inte i närheten av lika poppis som Sub, SD eller GMT.

Har du inte frågat AD ang kötid när du varit där?

Hej,

Tack!

När jag började med Rolex så började jag också lite lugnt. Köpte en begagnad Submariner i bra skick. Började sedan bli lite sugen på guld, men vågade inte riktigt gå all in, så det blev two tone. Något år senare köpte jag till slut en Rolex i helguld.

Vad har jag lärt mig av detta då, och vad har du för nytta av denna story?

Jo, att du ska skippa alla depåstop och hoppa direkt på helguld istället! Köp Sky-Dwellern i guld, som dessutom är den enda klockan från Rolex med årskalender. Hur coolt är inte det?
Gör alltså inte samma misstag som jag. Skippa Stålet, eller passa på att förhandla fram en bundlings deal så att du får köpa din gröna OP36 i samband med Sky-Dweller köpet.

Tacka mig senare, och glöm inte de schyssta handledsbilderna 😌

Senast ändrad:
Hej,

Tack!
Jag var och besökte lite AD i huvudstaden förra veckan. Stål är väntelista eller helt stängt beroende på ref. Fanns dock sub och YM i tvåton inne hos dem. Inget du skulle kunna tänka dig? Om du inte kör på @KenKun s förslag och går all in på en helguldsub el dyl. 😊

Screenshot_20210811-001927_Blocket.jpg

Att man orkar plocka ut en ny för att tjäna några ynka tusenlappar.... spyr

Det är alltså ingen Batman eller liknande där man ändå kan ha liiiite förståelse för att det lockar med 50k direkt när man klivit ut.

Nåväl, it is what it is......

En 116500 listar för 150k, men marknadspriset verkar ligga på runt 300k. Rimligt?
Samtidigt säljer AP / PP chronographer för 300-500k, om du ens kan få dem för list...

Säljer Rolex egentligen sina klockor för billigt? Eller är helt enkelt AP / PP så mycket bättre? 150-350k bättre? Hm...
Snygg finish har de i alla fall 🙃
Jag förstår också att AP / PP inte slussar ut lika många klockor varje år.

Diskutera!

A735995E-C173-420D-9F5A-51E5CDA7BD5B.jpeg

En 116500 listar för 150k, men marknadspriset verkar ligga på runt 300k. Rimligt?
Samtidigt säljer AP / PP chronographer för 300-500k, om du ens kan få dem för list...

Säljer Rolex egentligen sina klockor för billigt? Eller är helt enkelt AP / PP så mycket bättre? 150-350k bättre? Hm...

Diskutera!

Gällande ”exhibition only” grejen, utan att ha läst artikeln, så är de klockorna alltid sålda. AD exposar de nån vecka innan de uppringda lyckliga ägare plockar upp dem.

Marknadspriserna är klart galna men vill påstå att Rolex klockors listpris är i överkant these days.

AP däremot är rätt prissatta, helt bortsett från marknadsvärde/Greymarket. AP är ju fortfarande ”Haute” och spottar inte ut klockor i den takten som Rolex, finish, watchmaking med tourbiss osv, högre skola helt enkelt.

Gällande ”exhibition only” grejen, utan att ha läst artikeln, så är de klockorna alltid sålda. AD exposar de nån vecka innan de uppringda lyckliga ägare plockar upp dem.

Marknadspriserna är klart galna men vill påstå att Rolex klockors listpris är i överkant these days.

AP däremot är rätt prissatta, helt bortsett från marknadsvärde/Greymarket. AP är ju fortfarande ”Haute” och spottar inte ut klockor i den takten som Rolex, finish, watchmaking med tourbiss osv, högre skola helt enkelt.
Vissa butiker har börjat få klockor utan urverk, för att personalen ska ha något att visa upp 🙃

Fullt medveten om finish och färre ex. Vet dock inte om det är värt det dubbla / tredubbla. Antar att det är lite samma tankegångar när folk kör för och nackdelar mellan en dykare för 10k och en Submariner för 100k.

Vissa butiker har börjat få klockor utan urverk, för att personalen ska ha något att visa upp 🙃

Fullt medveten om finish och färre ex. Vet dock inte om det är värt det dubbla / tredubbla. Antar att det är lite samma tankegångar när folk kör för och nackdelar mellan en dykare för 10k och en Submariner för 100k.
Såpass illa inga urverk 😂

Den politiken kan diskuteras i all evighet men personligen efter ägt en smpC (om vi ska snacka BaseDiver) så insåg jag att vi gärna betalar 60-70K mer för något som stort sett är likvärdigt Omegan (Sub) just för det är Rolex.

Det är helt ok, jag håller med, jag är påverkad men det är kul!

Såpass illa inga urverk 😂

Den politiken kan diskuteras i all evighet men personligen efter ägt en smpC (om vi ska snacka BaseDiver) så insåg jag att vi gärna betalar 60-70K mer för något som stort sett är likvärdigt Omegan (Sub) just för det är Rolex.

Det är helt ok, jag håller med, jag är påverkad men det är kul!
Ja, nu börjar man ramla in på allt fluff runt omkring. Märket, storyn, design, reklam, osv., osv. 😌

Screenshot_20210811-001927_Blocket.jpg

Att man orkar plocka ut en ny för att tjäna några ynka tusenlappar.... spyr

Det är alltså ingen Batman eller liknande där man ändå kan ha liiiite förståelse för att det lockar med 50k direkt när man klivit ut.

Nåväl, it is what it is......
Ynka tusenlappar? Hur räknar du? Blir väl uppemot 20' om min matte är rätt. För du tror väl inte att klockan stannade i Sverige sedan inköp.
Men jag håller med om att det var efterblivet lägga ut kvittot. Om det stämmer vad som sägs så blir det inga fler klockor därifran för denne kund

Diskutera!

Naturligtvis är Rolex alldeles för billiga vad gäller många modeller. Speciellt plåtklockorna av sportmodell. Rätt pris är begpriser om man vill maximera sin vinst. Men nu verkar Rolex inte vara intresserade av detta,ej heller att dra upp produktion for att möta efterfragan,snarare tvärtemot.
Detta har diskuterats flitigt om varför det är som så på bla Rolexforums.

Varför låter man inte AF sätta vilket pris de vill? Varför kör man inte fabriken dygnet runt? Varför skrotar man inte Celini, 26mm damklockor med strössel,TT DJ etc etc och bara bonkar ut platstal och då helst BLNR BLRO Daytona...

Svaret blir alltid. Därför att man inte vill. Det ligger inte i Rolex intresse att DU ska ha en. Kunde varenda Dick Tom och Harry knalla in och köpa en över disk så vill ingen ha en.
Lyx måste vara svårt att köpa för att behålla känslan av exklusivitet och mystik. Mardrömmen vore om man skulle behöva sänka sina priser för att bli kvitt klockorna. Då vore spelet slut för Rolex om man var förpassade till alla andra märken som montrarna ar fulla av hos din AF,men som DU inte ens tittar åt för DU ska har Rolex och då det som INTE finns.
Dessutom så säljer de varenda klocka som skruvas ihop till listpris. Det nya fyndpriset ar hos din lokala AF..
Varför ändra på något som bevisligen fungerar perfekt brukar vara slutsatsen i alla dessa diskussioner.

Hej,

Tack!
Ska jag vara rak och tråkig blir svaret Glom Det. Har du noll köpeshistorik,vill inte köpa krafs,så blir det ingen Rolex som inte redan ligger i montern för dig.
Visst du kanske får skriva upp dig på "listan" och där kommer du stå.

Men har du inger bättre för dig gå till din AF och kika runt. Snacka lite skit,drick en kaffe och ät karameller. Någon vinner ju på Lotto och Triss så idag kan ju vara din turdag trots att jag är tråkig

Hej,

Tack!
Kul! Mitt tips är att helt enkelt gå in och prata med AD. Visa seriöst intresse och var beredd på att lägga handpenning om du ska köpa, och hör vad de säger. Här på KS kommer du få massa olika svar och spekulationer, inget mer rätt än det andra egentligen.

Det låter ibland svårare än vad det är, faktiskt. Däremot kan man väl konstatera att väntlista gäller för de modeller du tar upp, sedan hur lång tid man får vänta, vet ingen knappt ens AD.

Lycka till! 😎

Har en fråga. Vad tror ni kommer hända med priserna framöver, priserna just nu är ju helt sjuka speciellt i andrahands marknaden. Tror ni ”bubblan” kommer spricka eller kommer priserna bara fortsätta höjas? Liksom t.ex en daytona keramik 116500LN ligger ju på 300k över just nu och en daytona 116508 gul guld med gröna tavlan listas ju hos en ad för 396.400kr men i andrahands marknaden så listas den för 900k till nästan 1 miljon

Senast ändrad:
Har en fråga. Vad tror ni kommer hända med priserna framöver, priserna just nu är ju helt sjuka speciellt i andrahands marknaden. Tror ni ”bubblan” kommer spricka eller kommer priserna bara fortsätta höjas? Liksom t.ex en daytona keramik 116500LN ligger ju på 300k över just nu.
Tror dessvärre priserna ökar i takt med att det trots allt finns en benägenhet att spendera mera i ”dessa tider”. För Rolex bubblan ska spricka men även för klockbranschen generellt, krävs nog en börskrash typ 1929 worldwide.

Tror dessvärre priserna ökar i takt med att det trots allt finns en benägenhet att spendera mera i ”dessa tider”. För Rolex bubblan ska spricka men även för klockbranschen generellt, krävs nog en börskrash typ 1929 worldwide.
Kanske låter fel att man säger så men får nog hoppas på det haha. Det är ju inte roligt längre, det är i princip omöjligt att köpa en Rolex idag för retail pris hos en ad och sen är det en så himla sjuk skillnad i pris i andrahands marknaden så det går ju nästan inte att köpa

Har en fråga. Vad tror ni kommer hända med priserna framöver, priserna just nu är ju helt sjuka speciellt i andrahands marknaden. Tror ni ”bubblan” kommer spricka eller kommer priserna bara fortsätta höjas? Liksom t.ex en daytona keramik 116500LN ligger ju på 300k över just nu och en daytona 116508 gul guld med gröna tavlan listas ju hos en ad för 396.400kr men i andrahands marknaden så listas den för 900k till nästan 1 miljon
Förmodligen ökar de mer i framtiden.
Pengar är ju värdelöst att ha på banken,och har du inga så kan du låna i stort sett gratis. Alla centralbanker sprutar ut ettor och nollor just nu...
Så varför inte köpa något du kanske tjänar en spänn på och i värsta fall håller jämna steg med inflationen?

Småbarn kan tjäna miljoner på TikTok ocjh Youtoube när det kommenterar andra som spelar TVspel eller dansar.. Jag fattar ingenting.
Hundmynt To The MOON säger Elon och tjänar miljarder......Vad FAN spelar det då för roll vad en meningslös stenåldersklocka kostar för den som vill ha en?
Cash is Trash nowadays...

Kanske låter fel att man säger så men får nog hoppas på det haha. Det är ju inte roligt längre, det är i princip omöjligt att köpa en Rolex idag för retail pris hos en ad och sen är det en så himla sjuk skillnad i pris i andrahands marknaden så det går ju nästan inte att köpa
Att DU inte har råd/rycker det är för dyrt spelar väl ingen roll för någon annan än dig själv?
Det säljs ju bevisligen klockor ändå till folk som tycker priset är rätt för dem. Så det enda som händer är att DU får vara utan.

Absolut men sen beror ju det på också vilken modell det är. T.ex en datejust 41 126300 full stål på jubilee länk listas i butik för 85.200 och i andrahands marknaden får man betala mellan 110 till 120k och det är en normal pris skillnad tycker jag personligen men sen när vi pratar om t.ex dom två daytonorna jag skrev om då tycker jag personligen att det går lite överstyr men jag förstår grejen också det handlar ju om supply and demand

Tillbaka
Topp