• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Da har val denne inte tillgang till Rolex-utbytesdelar?

Hur ar det med detta @SWC ?
Så vitt jag vet så finns det urmakare utan rolex-certifiering som får tag på delar utan att gå via Rolex. Vilket förövrigt är en löjlig grej - right to repair och allt det där.
Tänk om din V70 bara kunde repareras hos Volvo? Vad är det för skitsnack egentligen?

Så vitt jag vet så finns det urmakare utan rolex-certifiering som får tag på delar utan att gå via Rolex. Vilket förövrigt är en löjlig grej - right to repair och allt det där.
Tänk om din V70 bara kunde repareras hos Volvo? Vad är det för skitsnack egentligen?
Snart ar det nog verklighet det med.
Har verkstaden inte ratt certifiering och tillverkarens dataprogram sa blir det tvarstopp....

Snart ar det nog verklighet det med.
Har verkstaden inte ratt certifiering och tillverkarens dataprogram sa blir det tvarstopp....
Helt sinnesjukt.
Till och med Volvo-verkstan kunde inte omprogrammera min dator i backspegeln som styr centrallåset när infästningen till backspegeln gick sönder och jag letade upp en "ny" på skroten. Enligt Volvo ska den bytas till en sprillans ny, även datorn i den, om plastgängan för infästningen går sönder. Volvo-verkstadskillen var dock snäll och gjorde en liten "shady-deal" i bakgrunden och lyckades gänga om den istället för att jag skulle behöva spendera 9,000kr på en ny backspegel. Inget som Volvo gillade säkert. Så fort en del av en komponent pajar ska hela skiten bytas ut, oavsett vad det kostar.

Och detta är en V70 av generation 00-07, tänk de nya bilarna...

Jag tycker Bergströms Göteborg kör mycket raka rör och hög etik. Rekommenderas!

min AD story:

Hej, jag tänkte dela min AD story…

2018-02 får jag bonus och vill köpa klocka. Kolega på jobbet rekommenderar en AD där hens sambo jobbar.
köper en Breitling Superocean där till bra pris.

2018-07 vill jag byta min IWC fliegerkronograf från 2004 till nya modellen. Är hos IWC AD (ej samma som ovan) och får dåligt bemötande och service. Jag tappar helt intresset för IWC och funderar på vag jag vill ha istället…då är det bara Rolex som poppar upp på radarn. Vet då ingenting om Rolexsportstål, väntetider och kölistor. Men jag knallar över till Rolex AD där jag köpte min Bretitling. jag förklarar vad som hänt och mitt intresse för en Submariner. Grön eller svart frågar säljaren och jag säjer svart. Leveranstid circa 18 månader säjer hen. OK säjer jag. Min Bretling som inbyte? Inga problem. Vi köper in den idag! Får nästan fullpris inbyte efter 5 månader.

2019-02 Rolex Submariner LN finns att hämta hos AD! WooHoo! Min första Rolex!

2019-04 Rolex presenterar nya Batgirl på Baselworld. jag mailar intresse till min kontakt på AD och anmäler intresse inom cirka 5 minuter.

2019-09 Rolex GMT master Batgirl finns att hämta hos AD! Första kundexemplaret dom leverar. Till moi :) Anmäler intresse för Daytona SS samtidigt som jag betalar för Batgirl. Intresseanmälan motags utan förbehåll.

2020-09 Anmäller jag intresse hos min AD för GMT master Root Beer som egen present till migsjällv för 30 år på samma företag. ”Guldklockan” till migsjälv :)

2021-04 GMT Master Root Beer finns att hämta! Och får då veta att kag har minst ett år kvar att vänta på min Daytona SS.

Jag besöker min AD varanan månad och småpratar med mina 2 säljkontaker där, provar på Rolex TT modeler dom har inne och även nya modeler som nya Omega Speedmaster.

your experience may vary!

men så har det gått för mig

och min Rolex resa började med att jag ville köpa en ny IWC Fliegerkronograf…tro det eller ej :)

Trevlig historia.
Jag har också liknande och väldigt bra erfarenhet av Bergströms, fast då i Uppsala.
Har alltid fått ett fint och trevligt bemötande där medans andra AD´s haft ett mer kyligt bemötande vare sig det gäller ett nyfiket butiksbesök eller förfrågan på en specifik klocka.

Oberoende sasom utford hos en AF istf RSC?
Eller menar du utford hos Khalles Sko Nyckel Kemtvattoch Klockservice?
RSC vet jag inte vad det är? Men Inte det sistnämnda iaf.

Det är just bilparallellen jag drar när jag resonerar med mig själv. Jag kommer ihåg för några år sedan när jag hade mycket dyrare bilar än idag hur viktigt det var med originalservice för att behålla värde osv.

Trevlig historia.
Jag har också liknande och väldigt bra erfarenhet av Bergströms, fast då i Uppsala.
Har alltid fått ett fint och trevligt bemötande där medans andra AD´s haft ett mer kyligt bemötande vare sig det gäller ett nyfiket butiksbesök eller förfrågan på en specifik klocka.
Har köpt 2st klockor hos Bergström i Uppsala (dock inte rolex) och jag kan bara instämma helt.

Helt sinnesjukt.
Till och med Volvo-verkstan kunde inte omprogrammera min dator i backspegeln som styr centrallåset när infästningen till backspegeln gick sönder och jag letade upp en "ny" på skroten. Enligt Volvo ska den bytas till en sprillans ny, även datorn i den, om plastgängan för infästningen går sönder. Volvo-verkstadskillen var dock snäll och gjorde en liten "shady-deal" i bakgrunden och lyckades gänga om den istället för att jag skulle behöva spendera 9,000kr på en ny backspegel. Inget som Volvo gillade säkert. Så fort en del av en komponent pajar ska hela skiten bytas ut, oavsett vad det kostar.

Och detta är en V70 av generation 00-07, tänk de nya bilarna...
Väldigt OT men just det där handlar om Volvos, vad ska man kalla det, policy typ. De byter bara ut gamla delar mot nya, för att kunna ge- och garantera garanti. De kan omprogrammera, men får inte. Hade du tagit spegeln till annan verkstad med Volvo-dator (exempelvis Mekonomen) så hade de löst det. De ”gifter” in den begagnade med bilens befintliga.

Hade liknande problem med en V50 jag hade. De ville byta styrenheten (25k), så jag köpte en begagnad som ”giftes” in med bilen istället hos annan verkstad. Kostade knappt 5k.

Sorry för OT men för att koppla det till Rolex handlar det väl om att garantera kvalitet och ha kontroll om jag ska gissa, kanske 😊

Hur tycker ni att skicket ser ut på den här? :) Bezelen tycker jag ser okej ut, men har boetten blivit polerad mycket? Tänker på bandhornen t.ex.

Senast ändrad:
20211116_075332-01.jpeg

Idag bad jag AD Rolex att köpa en Jubilee för nya Pepsi. Det finns ett sådant alternativ, men jag gav snabbt upp det.

Ett kort svar från W.Kruk - AD Rolex. Tja, det finns en sådan möjlighet, men jag måste skicka hela klockan till Schweiz, betala för köpet av ett nytt armband (cirka $ 3,2k), tjänsten kommer att ersätta armbandet och skicka tillbaka klockan till mig på Jubilee, och ostronet kommer att deponeras hos dem. När jag blir uttråkad av Jubilee skickar jag tillbaka hela klockan till Schweiz och där ersätter Rolex-tjänsten den mot en liten avgift (det har inte specificerats om denna lilla avgift är förvaring, fraktförsäkring eller service). Storleken på denna avgift angavs inte heller. Sammantaget betalar du för ett andra armband som finns på insättning någonstans i Schweiz.

En konstig sak, helt oacceptabel för mig.

Idag bad jag AD Rolex att köpa en Jubilee för nya Pepsi. Det finns ett sådant alternativ, men jag gav snabbt upp det.

Ett kort svar från W.Kruk - AD Rolex. Tja, det finns en sådan möjlighet, men jag måste skicka hela klockan till Schweiz, betala för köpet av ett nytt armband (cirka $ 3,2k), tjänsten kommer att ersätta armbandet och skicka tillbaka klockan till mig på Jubilee, och ostronet kommer att deponeras hos dem. När jag blir uttråkad av Jubilee skickar jag tillbaka hela klockan till Schweiz och där ersätter Rolex-tjänsten den mot en liten avgift (det har inte specificerats om denna lilla avgift är förvaring, fraktförsäkring eller service). Storleken på denna avgift angavs inte heller. Sammantaget betalar du för ett andra armband som finns på insättning någonstans i Schweiz.

Herregud… snacka om kontrollbehov från Rolex sida 😂

Än så länge, bara bekräftat hos W.Kruk Polen?

Trist att höra. Hoppas andra hanterar det snyggare. Stor fördel med femsiffriga GMT’s i mina ögon. Det var inga konstigheter att beställa in nytt jubilee och/eller behålla oysterlänken till ett rimligt pris😃

När jag köpte min Sea Dweller för ett tag sedan så följde det med ett litet verktyg i cert hållaren - en mejsel på ena sidan och nån slags tryckgrej på den andra, kan det vara till ventilen? Nån som har ett sånt verktyg? 🧐

När jag köpte min Sea Dweller för ett tag sedan så följde det med ett litet verktyg i cert hållaren - en mejsel på ena sidan och nån slags tryckgrej på den andra, kan det vara till ventilen? Nån som har ett sånt verktyg? 🧐
Ref. 2100: Skrujern (meisel) og tip for å trykke ut spring bars i lug-hole-case på 16600. Lug holes forsvant vel på 16600 ca. år 2000.

19137368-vhg9jmhb7fd4kda3vkn3qpl3-ExtraLarge.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp