• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_0785.JPG
Dagens!
Hämtade ut min Exp II från service för ett tag sen. Killen i butiken nämner då att tavlan är original. Är det ngn skillnad på servicetavlor eller hur visste han att det var originaltavlan? Det var inte urmakaren jag pratade med.

Servicetavlan Har väl bara "Swiss" vid klockan 6. Din tavla bör väl således vara orginal eftesom det står "Swiss Made". Rätta mig gärna om jag har fel! ;)

IMG_0785.JPG
Dagens!
Hämtade ut min Exp II från service för ett tag sen. Killen i butiken nämner då att tavlan är original. Är det ngn skillnad på servicetavlor eller hur visste han att det var originaltavlan? Det var inte urmakaren jag pratade med.
Ser inte ut som din har lugholes, därav senare modell, därav bör Swiss Made vara original.

Eller har jag fel? @vaniljglass (du är ju expert på sånt här)

Vilket år är den i från @Bruset ? Vad får dig att tro att tavlan inte är original?

Ser inte ut som din har lugholes, därav senare modell, därav bör Swiss Made vara original.

Eller har jag fel? @vaniljglass (du är ju expert på sånt här)

Vilket år är den i från @Bruset ? Vad får dig att tro att tavlan inte är original?

Min är från 2004. Betvivlar inte det är originaltavlan. Undrar bara hur man kan veta det. Skulle ju kunnat vara utbytt för fem år sedan. Glaset vet jag att man kan se om det är service-glas. Men tavlan...

Min är från 2004. Betvivlar inte det är originaltavlan. Undrar bara hur man kan veta det. Skulle ju kunnat vara utbytt för fem år sedan. Glaset vet jag att man kan se om det är service-glas. Men tavlan...
2004 då ska du ha Swiss Made, så det är ingen tell om det är servicetavla eller inte.

Servicetavla är väl inget speciellt? Det är ju bara en ny tavla de lägger på isåfall.
Jag har alltid trott att man sett att det är en servicetavla när den inte stämmer överens med årsmodellen.

Men som någon säger ovan kanske det alltid står SWISS på dom. Jag har ingen aning, men det verkar konstigt.

Men som sagt, det ska stå Swiss Made på din.

IMG_0785.JPG
Dagens!
Första luminova tavlorna ca 1998-2000 hade grön lume och endast swiss på tavlan. Mellan 2001-2010 stod det swiss made på tavlorna.
Explorer II 16570 har tunnare ringar runt timmarkörerna på dom sista serierna 2009-2010. Rolex rehaut(gravering på innerringen) kom i mitten på z-serien 2007.
Byter du till en ny servicetavla idag står det swiss made på den. Din klocka är alltså tillverkad mellan 2001 och 2007 och verkar ha rätt tavla för den perioden.

Senast ändrad:
97-00 hade "swiss" på tavlorna (luminova), dessa klockor hade INTE SEL.
00-07 har "swiss made" (superluminova) på tavlorna.

Vad jag vet så står det "swiss made" på servicetavlorna.

Har funderat på en sak men inte lyckats googla mig till svaret; när det gäller tavlor till DJs - vad är "tillåtet"? Det jag menar är att jag gärna skulle vilja veta om alla tavlor (som passar) är ok att använda på alla refar? Min instinkt säger "nej" men jag vet ärligt inte om min instinkt stämmer eller inte. Rörigt formulerad fråga men jag tror att ni förstår vad jag menar :)

Datejusts med släta stålringar har ett begränsat antal tavlor som får användas, inga precious eller semiprecious tavlor, i.e diamanter lr pärlemor osv.
Pavétavlor o dylikt är reserverat för helguldare.
Sen får såklart inte röd vit o gulguld blandas.

Enbart tavlor med luminova stickindex har roulettedatum, men inte alla.

Its a jungle.

Datejusts med släta stålringar har ett begränsat antal tavlor som får användas, inga precious eller semiprecious tavlor, i.e diamanter lr pärlemor osv.

Its a jungle.
Tell me about it...

Har funderat på en sak men inte lyckats googla mig till svaret; när det gäller tavlor till DJs - vad är "tillåtet"? Det jag menar är att jag gärna skulle vilja veta om alla tavlor (som passar) är ok att använda på alla refar? Min instinkt säger "nej" men jag vet ärligt inte om min instinkt stämmer eller inte. Rörigt formulerad fråga men jag tror att ni förstår vad jag menar :)

Its a jungle.

Förutsatt att det är samma verk och storlek så ska tavlor från en modell passa i en annan. T.ex tavlor från 116234 passar i en 116200

Aldrig hört om att bara vissa datejust modeller får ha roulette. Om det då vore fallet så tror jag de håller hårdare på semi & precious tavlorna.
Men sen beror det ju lite på. Min 116200 har både en diatavla och roulette. ;)

Its a jungle.
Vilka modeller som kommer med roulette datum beror på vilken tavla det är.
Följande tavlor har roulette datum till ref 116200/116234/116244/116203/116233/116238/116243:

Blå arab concentric utgått
Blå index
Svart arab concentric
Svart arab utgått
Svart index
Steel arab concentric utgått
Vit index
Silver/Svart (tuxedo) utgått
Steel/Silver (tuxedo) utgått
Bronze arab

Övriga tavlor har svart datum förutom Turn-O-Graph 116XXX som har alla datum röda.
Tavlor med romerska siffror och diamant tavlor har svart datum.
Tavlor som utgått kan beställas separat och monteras hos AD.

Jag är sugen på nya DJ41 men vill kanske ha blå tavla med stavindex, vitguldsbezel och jubilee. Det går dock inte att bygga ihop just den kombinationen på Rolex hemsida. Innebär det då att man är rökt på den kombinationen eller har man i princip fria händer?

Jag är sugen på nya DJ41 men vill kanske ha blå tavla med stavindex, vitguldsbezel och jubilee. Det går dock inte att bygga ihop just den kombinationen på Rolex hemsida. Innebär det då att man är rökt på den kombinationen eller har man i princip fria händer?
Kika in hos din lokala AD så kan du beställa en sådan variant. Tror jubileen ligger nån tusenlapp högre i pris men det skall vara fullt möjligt med den kombinationen.

Vilka modeller som kommer med roulette datum beror på vilken tavla det är.
Följande tavlor har roulette datum till ref 116200/116234/116244/116203/116233/116238/116243:

Blå arab concentric utgått
Blå index
Svart arab concentric
Svart arab utgått
Svart index
Steel arab concentric utgått
Vit index
Silver/Svart (tuxedo) utgått
Steel/Silver (tuxedo) utgått
Bronze arab

Övriga tavlor har svart datum förutom Turn-O-Graph 116XXX som har alla datum röda.
Tavlor med romerska siffror och diamant tavlor har svart datum.
Tavlor som utgått kan beställas separat och monteras hos AD.

Finns faktiskt en rosa datumskiva med svarta siffror också, till vissa rosa tavlor.

När jag köpte min 41:a sa dom att den inte gick att få med jubilee. Han trodde att dom kanske skulle släppa den till Basel, men jag har inte hört om dom gjorde det.
Så om dom inte släppte den på Basel så går det inte att köpa den kombinationen enligt min AD.

Tillbaka
Topp