• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej, jag är på jakt efter lite tillbehör till min submariner, det är en f- serie så cirka 2004. Men om jag fattar det rätt kan det lika gärna vara en från 2005 eller 2003 , den har inte fat Four är det till någon hjälp för att placera årtal? Undrar för jag vill ha tillbehör från rätt år. Tack på förhand.
img_20170427_132531-jpg.548793

Hej, jag är på jakt efter lite tillbehör till min submariner, det är en f- serie så cirka 2004. Men om jag fattar det rätt kan det lika gärna vara en från 2005 eller 2003 , den har inte fat Four är det till någon hjälp för att placera årtal? Undrar för jag vill ha tillbehör från rätt år. Tack på förhand.
img_20170427_132531-jpg.548793

Jag skulle datera en F-serie till ca 2003.

Hej,
Jag har en Datejust 116234 uttagen 1 feb 2016 med grön lume. Hade för mig att alla nya Rolexmodeller körde med Rolex egna, blåa lume. Men det kanske bara gäller sport/pro modellerna. Någon som är lite mer insatt?

Har en sub 114060 och en gmt 116713LN. Väldigt lika klockor enligt mig. När jag höll en i varje hand kändes det som att GMT:n vägde mer. Jag jämförde då dessa två på kryddvågen och då visade det sig att GMT:n vägde 161gram och sub:en 150gram. Väger stål mindre än guld eller vad är det som gör att det skiljer?.

Har en sub 114060 och en gmt 116713LN. Väldigt lika klockor enligt mig. När jag höll en i varje hand kändes det som att GMT:n vägde mer. Jag jämförde då dessa två på kryddvågen och då visade det sig att GMT:n vägde 161gram och sub:en 150gram. Väger stål mindre än guld eller vad är det som gör att det skiljer?.
Ja stål väger mindre än guld.
Sen är det olika klockor också oavsett om de enligt dig är väldigt lika.

Ja stål väger mindre än guld.
Sen är det olika klockor också oavsett om de enligt dig är väldigt lika.

Förstår att de är olika klockor men i detta fall måste det väl nästan vara endast guldet/stålet som utgör viktskillnaden? Vet du eller någon annan om det är tjockare glas på sub:en gentemot gmt:n? Såg att det skiljde en bit hur långt ner man kunde dyka med dem. För mig som inte kan särskilt mycket om klockor så känns det som "tjockare glas=djupare dykningar".

Förstår att de är olika klockor men i detta fall måste det väl nästan vara endast guldet/stålet som utgör viktskillnaden? Vet du eller någon annan om det är tjockare glas på sub:en gentemot gmt:n? Såg att det skiljde en bit hur långt ner man kunde dyka med dem. För mig som inte kan särskilt mycket om klockor så känns det som "tjockare glas=djupare dykningar".
Tjockare bakboett på subben.

Hej!
Hittade denna tråden och hoppas det är rätt för att få svar :)
Skulle gärna vilja veta skillnaden mellan 114300 och 116000?
Det jag direkt sett är diameter på boett och markeringarna i urtavlan. Något mer?
Gärna lite input/historia om någon besitter den kunskapen :)

Tack på förhand!

Hej! Är på jakt efter en GMT master 2 av lite äldre modell där man kan byta ringarna. Vilket år slutade man med möjligheten att göra detta? Har även hört att länken efter 2007 är sämre, stämmer det?

Tack på förhand! :)

/PÅ

Hej! Är på jakt efter en GMT master 2 av lite äldre modell där man kan byta ringarna. Vilket år slutade man med möjligheten att göra detta? Har även hört att länken efter 2007 är sämre, stämmer det?

Tack på förhand! :)

/PÅ
2005-2007 kom nya versionen. Först i helguld (116718). 116710LN (nya GMT Master II svart) kom 2007. Den du enkelt byter insert på är 16710 (kanske fler femsiffriga).
Länken blev 10 gånger bättre med nya versionen, inte sämre.

Möjligheten att byta insert finns fortfarande hos AD, om du har en 16710 dvs :)

Senast ändrad:
2005-2007 kom nya versionen. Först i helguld (116718). 116710LN (nya GMT Master II svart) kom 2007. Den du enkelt byter insert på är 16710 (kanske fler femsiffriga).
Länken blev 10 gånger bättre med nya versionen, inte sämre.

Möjligheten att byta insert finns fortfarande hos AD, om du har en 16710 dvs :)

Stort tack Stefanweei!

Har ännu ingen GMT men letar febrilt.
Så tack ännu en gång för svaret :).

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Tjena! Har en Datejust 2 som jag tänkt lämna in för service nästa vecka. Känner någon till om kapaciteten är högre hos den ena ADn än den andra? Trots semestertider :arghh:

Milgauss är riktigt najs! Den skulle jag lätt kunna tänka mig en vacker dag. Samma variant som du har.

Tillbaka
Topp