• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu har Milgauss slutat tillverkas. Jag är fortfarande sugen på en vit så säg till om du har en till ett vettigt pris. Vad tror ni, kommer det en ersättare?
IMG_3955.JPG
Slutade man med Milgaussen? Hur? När? varför?

Slutade man med Milgaussen? Hur? När? varför?
Jag vet inte varför. Troligen säljs den för sällan. Jag fick veta det i Aten i somras. De tyckte jag skulle betala fullpris för att det ska vara en bra investering, men jag tror personligen att en Milgauss, speciellt den vita, ska köpas begagnad för att inte förlora alltför mycket, men jag tycker fortfarande att det är en av Rolex mest självdistanserade och humoristiska modeller. Snygga också, om än topptunga.

Senast ändrad:
Jag vet inte varför. Troligen säljs den för sällan. Jag fick veta det i Aten i somras. De tyckte jag skulle betala fullpris för att det ska vara en bra investering, men jag tror personligen att en Milgauss, speciellt den vita, ska köpas begagnad för att inte förlora alltför mycket, men jag tycker fortfarande att det är en av Rolex mest självdistanserade och humoristiska modeller. Snygga också, om än topptunga.
Humoristiska?

De med grönt glas tillverkas fortfarande. Den vanliga vita och svarta har utgått ur kollektionen. De tog samma boett och gjorde Air-King av istället, för att tömma lagret antagligen...
Milgauss är ju helt meningslös nu när 3235 finns som är mer antimagnetisk i sig själv än Milgaussklockan är, så den kan nog ryka helt ur kollektionen en dag...

De med grönt glas tillverkas fortfarande. Den vanliga vita och svarta har utgått ur kollektionen. De tog samma boett och gjorde Air-King av istället, för att tömma lagret antagligen...
Milgauss är ju helt meningslös nu när 3235 finns som är mer antimagnetisk i sig själv än Milgaussklockan är, så den kan nog ryka helt ur kollektionen en dag...
Har du sett något test på 3255? Milgauss är ju riktigt tålig mot magnetism.

Har nuvarande Day-Date modellen (36mm) 1182xx gått igenom några uppdateringar som är generella för modellen/referensnumret? Urverk, spännen, design etc?

What!? Tycker den är den mest intressanta rollen. Om man inte fixar att följa strömmen.
Att ha behov av att följa strömmen har jag alltid sett som en svaghet. Att följa sin egna övertygelse och lyssna till sin inre röst är mer levande och en utmaning. Döda fiskar flyter nedströms, finns det ett talesätt som säger. Med det sagt frågar jag mig inte om andra gillar vit milgauss. Jag ska bära den. Då måste jag tycka om den. :) Jag gillar den fräscht vita tavlan, de orangea index och den blixtrande sekundvisaren. Menar du att det är eftersträvansvärt att söka gillande hos andra? Jag blir lite osäker på vad du egentligen menar.

Att ha behov av att följa strömmen har jag alltid sett som en svaghet. Att följa sin egna övertygelse och lyssna till sin inre röst är mer levande och en utmaning. Döda fiskar flyter nedströms, finns det ett talesätt som säger. Med det sagt frågar jag mig inte om andra gillar vit milgauss. Jag ska bära den. Då måste jag tycka om den. :) Jag gillar den fräscht vita tavlan, de orangea index och den blixtrande sekundvisaren. Menar du att det är eftersträvansvärt att söka gillande hos andra? Jag blir lite osäker på vad du egentligen menar.
Vad jag menar är att jag gillar den. Äger en Milgauss gv, men velade mellan den och den vita. Jag faller själv ofta för modellerna som inte är de populäraste. Det är inget jag styr över. En sub är snygg och gedigen, men aldrig betraktad med kärlek av mig:) Likaså tex man on the fu...g moon. Som någon sa, milgaussen är rolexen man bär när man inte älskar rolex med stort Ä. Så jag menar att man inte ska följa strömmen:)

Vad jag menar är att jag gillar den. Äger en Milgauss gv, men velade mellan den och den vita. Jag faller själv ofta för modellerna som inte är de populäraste. Det är inget jag styr över. En sub är snygg och gedigen, men aldrig betraktad med kärlek av mig:) Likaså tex man on the fu...g moon. Som någon sa, milgaussen är rolexen man bär när man inte älskar rolex med stort Ä. Så jag menar att man inte ska följa strömmen:)
Då förstår jag. Härligt!

Nån som har funderingar kring framtida prisjustringar från Rolex? Jag är helt novis i området. Frågade Nymans senast jag var där och säljaren jag pratade med trodde inte på nån prishöjning på ett tag.

Det låter ju väldigt deprimerande...
Fast om vi vänder på kultingen: hur har det sett ut historiskt?
Svårt att spå framtiden baserat på historien. Men exkl inflation har jag väl en uppfattning att Rolex höjt priserna en del, bara att kolla gamla prislistor. Vintage har skjutit i höjden, minns när jag hade min DJ 1601. Köpte den för 18' och efter mindre än ett år gick dem för över 20', nu gjorde jag dock misstaget att sälja den för 18' men det är ju en annan historia ;)

Gäller det bara vit då, eller även zblue eller vad den med grönt glas nu heter?
Det står längre upp i tråden att den vita och den svarta är tagen ur produktion, men AD i Aten sa att det var modellen milgauss som slutat tillverkas. Gissningsvis gör de några till med grönt glas och turkos tavla, sen går den bara att få tag i för 20% över list :p

Det står längre upp i tråden att den vita och den svarta är tagen ur produktion, men AD i Aten sa att det var modellen milgauss som slutat tillverkas. Gissningsvis gör de några till med grönt glas och turkos tavla, sen går den bara att få tag i för 20% över list :p

Exakt, jag läste också att Milgaussen hade slutat tillverkats helt i några inlägg tidigare. Har dock inte läst detta någon annan stans än här. Därav surfade jag in på Rolex hemsida :)

Haha, som med andra då:rolleyes:

Den vita är inte den jag gillade av den serien men kanske blir mer eftertraktad senare?

Haha, som med andra då:rolleyes:

Den vita är inte den jag gillade av den serien men kanske blir mer eftertraktad senare?
Är det inte typiskt? Modellen ingen vill ha när den finns blir väldigt eftertraktad när den inte finns. Då ska alla ha den. Det är inte säkert att det blir så denna gång, men man vet aldrig. Större under har skett.

Senast ändrad:

Vit är the way to go. Vissa tavlor har redan visat ett tillverkningsfel som gör att de förmodligen kommer bli rätt så värdefulla på sikt. Jämför gärna med chocolate dails.

Över huvud taget så är det nog de modeller som inte säljer så bra som har bäst chanser att öka i värde. Jämför med "Exotic dial" på Daytona som låg hos handlare så länge att vissa byggde om dem till vanliga Daytona för att få iväg dom. (Vilket man kan se på dokumentation). Idag säljs de väldigt dyrt och det är inte bara för att de kallas "Paul Newman", det är även för att de är sällsynta.

Tillbaka
Topp