• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ganska enkelt egentligen, vill du ha en ny stålsportklocka stå i kö hos AD eller betala överpris hos gråhandlare och se glad ut. Alternativ köp en äldre fem-siffrig referens om du inte vill lägga premumpris. Vill du ändå ha en ny idag som finns hos AD köp TT :wtf:

Ganska enkelt egentligen, vill du ha en ny stålsportklocka stå i kö hos AD eller betala överpris hos gråhandlare och se glad ut. Alternativ köp en äldre fem-siffrig referens om du inte vill lägga premumpris. Vill du ändå ha en ny idag som finns hos AD köp TT :wtf:
En fin 14060m kostar fan mer än en lätt beggad 114060..

@Norra @Swizz beat
det verkar alltså som att alla pilar pekar mot beggad?
drömmen om en fabriksny börjar sakta spricka haha...
Svårt att få tag på en fabriksny det krävs lite research för att hitta ny och ingen vill hjälpa till med det eftersom det ofta dyker upp här till överpriser efteråt.
Hjälpa någon är kul men att hjälpa någon plocka ut en klocka som sedan ofta säljs här är inte kul.

Svårt att få tag på en fabriksny det krävs lite research för att hitta ny och ingen vill hjälpa till med det eftersom det ofta dyker upp här till överpriser efteråt.
Hjälpa någon är kul men att hjälpa någon plocka ut en klocka som sedan ofta säljs här är inte kul.

Det kan jag verkligen förstå!

Hade inte som plan att flippa den dock :p om jag väl hittar en.

Antingen hjälper du (om du nu kan det) eller så gör du inte det, det är ditt val. Vad fan har det sen med dig att göra vad personen i fråga som du hjälpt gör med sin klocka?

Antingen hjälper du (om du nu kan det) eller så gör du inte det, det är ditt val. Vad fan har det sen med dig att göra vad personen i fråga som du hjälpt gör med sin klocka?
Personligen tycker jag det är ganska vidrigt att sitta om be om hjälp om vart man kan hitta en klocka som man "så gärna vill ha" för att sedan köpa den och lägga ut den här till ett högre pris för att tjäna några kronor.

Men i vissa fall och gällande vissa märken och modeller så ÄR det väl ett privilegium att få köpa?

Att erbjudas en Daytona, GMT Batman eller Pepsi, Sub Hulk när vi pratar Rolex, eller en Patek 5711 eller 5712 är i mina ögon ett privilegium.
Det är inte vem som helst som kan knata in och köpa en sådan hos AD, då dessa har sina priser efter listan så får de helt enkelt prioritera sina bättre, återkommande och storspenderare kunder, så dessa känner att de har en god relation och "belönas" för att de väljer att köpa sina klockor hos just X och inte går till Y ist, bara för att X inte prioriterat sina premiumkunder först.

Jag skulle också byta AD om jag hade spenderat 1 mille/år och vill köpa ex en Daytona, om de trots mina 10 spenderade miljoner det senaste decenniet skulle neka mig med en anledning som att "det är din tur 15 klockor fram".
Så, det är juh så tillverkarna arbetar, skapar en efterfrågan men ser till att tillgången är långt ifrån att fylla efterfrågan. Vilket i sin tur skapar 12 åriga "köer", marknadspriser på 250% av listpris, och i slutändan en helt sjuk ägandevilja/habegär. Alla vill vara del av den lilla exklusiva skara som äger en Daytona, 126710, eller andra märkens motsvarigheter. Och det drar upp exklusiviteten än mer och efterfrågan ökar således ännu mer och så rullar det på.. :)

Mvh

Att få möjligheten att betala för en klocka är alltså ett privilegium enligt dig? AD måste vara överlyckliga över att ha en hjärntvättad kund som dig..

Personligen tycker jag tvärtemot att ADn skall känna sig utvald att jag väljer att spendera mina pengar hos dem.

Jag förstår dock vad @jocca menar, det måste ju va segt att hjälpa någon leta efter något om ska vara så väldigt speciellt, för att personen sedan bara ska flippa den för att tjäna en hacka?

Min plan var inte det dock.

Jag förstår dock vad @jocca menar, det måste ju va segt att hjälpa någon leta efter något om ska vara så väldigt speciellt, för att personen sedan bara ska flippa den för att tjäna en hacka?

Min plan var inte det dock.
Ett bra tips generellt om man vill köpa en klocka är ju att börja med att ringa runt till olika handlare som säljer sådana klockor :)
T.ex. ADs eller LW om man nu vill handla i butik men ej hos ad :)

Att få möjligheten att betala för en klocka är alltså ett privilegium enligt dig? AD måste vara överlyckliga över att ha en hjärntvättad kund som dig..

Personligen tycker jag tvärtemot att ADn skall känna sig utvald att jag väljer att spendera mina pengar hos dem.
Ja, att bli erbjuden att som " 1 av 10k personer" bli erbjuden/få möjligheten eller kanske tom "tillåtas" få köpa exempelvis en ny Nautilus för 240k hos AD, eller om vi håller oss till Rolex, få möjligheten att betala (listpriset) för en klocka som du dagen efter kan sälja med minst 100% i vinst. Det är väl ändå ett privilegium att vara en av dessa få som blir erbjuden detta?

Men jag håller till viss del med dig. Det är galet hur dessa tillverkare har genom "tillgång/efterfrågan" uträkning, och sedan genom att genom väl minska tillflödet av antalet objekt till marknaden ökar efterfrågan ytterligare, procentuellt, utan att en enda ny intressent har dykt upp.
Det i sin tur ökar priserna på begmarknad iom att klockorna blir ÄNNU MER svåråtkomliga och vi ser prisutvecklingar som i exemplen ovan och köer på 15år.

Människor vill verkligen vara del av, höra till, oavsett om det handlar om en herrklubb, frimurarloge, ägare av en Bentley, hus i Danderyd/Djursholm eller ägare av dessa nämnda klockor.

Så, i ordets rätta bemärkelse är det väl inte något privilegium att TILLÅTAS få spendera sina pengar i butik "X".
Men sett till att du är en på 1k intressenter som erbjuds att köpa en klocka för 80 papp, som du veckan efter kan sälja för 250% av listpriset. Det tycker jag nog kan ses som ett privilegium.

Jag skulle känna mig utvald om de skulle ringa idag och säga att jag kan komma när jag vill och hämta upp mina och frugan klockor.
Sen att det är vad Rolex och andra tillverkare VILL att jag ska känna, och har sett till att det har blivit så genom att hålla igen på antalet ute på marknaden, precis som när det gäller diamanthandlarna och deras kilovis med stenar i valven, som inte "existerar" på marknaden drar upp priserna på de få som finns på marknaden.

Jag önskar dock att det vore jag som kund som kunde förtra ADn med att välja dem för mitt köp, men nu ser det ut så att jag får intresseanmäla sen ser de efter hur viktig de anser mig vara som kund och prioriterar mig upp eller ner på listan av intressenter därifrån.

Mvh.

En vän stod i kö för en 126600 hos Svensk AD..
När det blev hans tur och han gick till butiken så ville dom inte sälja klockan om han inte plockade ut en klocka från valfritt annat märke i samband med 126600'n..

Någon som hört något liknande? Tyckte det var helt sinnes...

En vän stod i kö för en 126600 hos Svensk AD..
När det blev hans tur och han gick till butiken så ville dom inte sälja klockan om han inte plockade ut en klocka från valfritt annat märke i samband med 126600'n..

Någon som hört något liknande? Tyckte det var helt sinnes...
Åh herre jävlar, det kan ju inte vara på allvar

Tillbaka
Topp