Men i vissa fall och gällande vissa märken och modeller så ÄR det väl ett privilegium att få köpa?
Att erbjudas en Daytona, GMT Batman eller Pepsi, Sub Hulk när vi pratar Rolex, eller en Patek 5711 eller 5712 är i mina ögon ett privilegium.
Det är inte vem som helst som kan knata in och köpa en sådan hos AD, då dessa har sina priser efter listan så får de helt enkelt prioritera sina bättre, återkommande och storspenderare kunder, så dessa känner att de har en god relation och "belönas" för att de väljer att köpa sina klockor hos just X och inte går till Y ist, bara för att X inte prioriterat sina premiumkunder först.
Jag skulle också byta AD om jag hade spenderat 1 mille/år och vill köpa ex en Daytona, om de trots mina 10 spenderade miljoner det senaste decenniet skulle neka mig med en anledning som att "det är din tur 15 klockor fram".
Så, det är juh så tillverkarna arbetar, skapar en efterfrågan men ser till att tillgången är långt ifrån att fylla efterfrågan. Vilket i sin tur skapar 12 åriga "köer", marknadspriser på 250% av listpris, och i slutändan en helt sjuk ägandevilja/habegär. Alla vill vara del av den lilla exklusiva skara som äger en Daytona, 126710, eller andra märkens motsvarigheter. Och det drar upp exklusiviteten än mer och efterfrågan ökar således ännu mer och så rullar det på..
Mvh