• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En vän stod i kö för en 126600 hos Svensk AD..
När det blev hans tur och han gick till butiken så ville dom inte sälja klockan om han inte plockade ut en klocka från valfritt annat märke i samband med 126600'n..

Någon som hört något liknande? Tyckte det var helt sinnes...
Vilken AD?
 
Vill inte hänga ut någon men en AD i en av de större städerna :)

Jag tycker butiken borde hängas ut här ändå. Ganska enkelt att konstatera att det inte är en butik jag hade velat köpa en klocka i.
Jag vet.. Egentligen borde de nämnas men jag väljer att skippa det och låta diskussionen handla om ifall det hänt någon annan eller om detta är någon märklig engångshändelse.
 
Vill inte hänga ut någon men en AD i en av de större städerna :)


Jag vet.. Egentligen borde de nämnas men jag väljer att skippa det och låta diskussionen handla om ifall det hänt någon annan eller om detta är någon märklig engångshändelse.
Varför inte? Så länge du inte hittar på den här historien har du väl noll anledning att skydda AD:n? AD:n måste ju rimligen stå för att man har sagt detta också.
 
Kan ju vara andra som ställer sig i kö där i år för BLNR eller vad som helst och sen får vara med om samma sak och förlorar år av kötid. Men å andra sidan kan man ju vara ful tillbaka och köpa den där extraklockan och vända ut och in i dörren och sedan ångra köpet av ena klockan :D svårt för dem att neka det.
 
Kan ju vara andra som ställer sig i kö där i år för BLNR eller vad som helst och sen får vara med om samma sak och förlorar år av kötid. Men å andra sidan kan man ju vara ful tillbaka och köpa den där extraklockan och vända ut och in i dörren och sedan ångra köpet av ena klockan :D svårt för dem att neka det.
Sant! Men hur funkar det om man skriver namn på certet?
 
Tror ni på fullaste allvar att alla attraktiva sportrollar som tilldelas ADs säljs till kund? Butiker som i åratal sålt Omega och annat till gråhandlare. Varför ska de inte sälja 9 av 10 hajprollar direkt till gråhandlare för 50% över listpris? Sedan bygger de på efterfrågan ytterligare när de kommer med snyfthistorier om låg tilldelning och sju års kö när folk undrar om de får köpa en klocka.

Klockbranschen har aldrig varit vidare schysst så varför skulle ADs nu helt plötsligt måna om att random kunder ska göra den enkla flippen för 50-100k? De har ju fött gråhandeln i åratal och har förmodligien bättre kontakter än mannen på gatan som känner sig smart när de stegar bort mot LW. Vakna! :)
 
Tror ni på fullaste allvar att alla attraktiva sportrollar som tilldelas ADs säljs till kund? Butiker som i åratal sålt Omega och annat till gråhandlare. Varför ska de inte sälja 9 av 10 hajprollar direkt till gråhandlare för 50% över listpris? Sedan bygger de på efterfrågan ytterligare när de kommer med snyfthistorier om låg tilldelning och sju års kö när folk undrar om de får köpa en klocka.

Klockbranschen har aldrig varit vidare schysst så varför skulle ADs nu helt plötsligt måna om att random kunder ska göra den enkla flippen för 50-100k? De har ju fött gråhandeln i åratal och har förmodligien bättre kontakter än mannen på gatan som känner sig smart när de stegar bort mot LW. Vakna! :)
Precis så!
Och eftersom ADs inte samkör sina köregister kan man ju föreställa sig att gråhandlare köar hos typ 100 ADs. Om dom dessutom lovar att köpa ett knippe SMPs och Speedys så fattar men ju att dom kör gräddfilen i kölistan.
 
Precis så!
Och eftersom ADs inte samkör sina köregister kan man ju föreställa sig att gråhandlare köar hos typ 100 ADs. Om dom dessutom lovar att köpa ett knippe SMPs och Speedys så fattar men ju att dom kör gräddfilen i kölistan.
På samma sätt som de säljer vissa klockor till gråhandlare för inköpspris + x% så säljer de givetvis de heta modellerna för listpris + x%. Det finns ingen anledning att ge bort pengar på klockor som ändå säljer. Säljer de till ”affärspartners” så kan de ju ta vilket pris som helst vilket de däremot är hindrade till i butik då det skulle bli ett ramaskri om de satte ut över list.

I de fall där ADn inte profiterar själva så kan jag lova er att det finns en underbetald handelsanställd som då säljer klockan till en närstående och sedan splittar vinsten med denne. Då dubblar de snabbt lönen med bara en såld klocka.

Låt hoppas att vissa faktiskt har fungerande kölistor men så länge som klockor säljs över listpris så skulle jag inte hoppas för mycket på att det någonsin blir min tur.
 
Det verkar minst sagt tufft att få tag på de populärare Rolex sport-modellerna. Jag var nyligen i Prag och tittade runt lite hos de 3 Rolex AD's som låg mitt i stan, i den största butiken skrattade man bara när jag kom in och frågade efter stålklockor; Nu hade jag inte kostym på mig precis men jag hade en Batman runt handleden vilket fick mig förbi vakten. Tråkigt att man ska behöva känna sig dum för att ha hört sig för! :cool:

I de mindre butikerna fick jag ett mycket trevligare bemötande men jag fick förklarat för mig att kötiderna var mycket långa. Daytona t.ex var en kö på 4-5 år. Som många nämnt verkar just den modellen vara ett sätt för folk att få lite klirr i kassan, precis som den nya GMT'n på Jubiléelänk.
 
Så det enda sättet för mig att få tag på relativt ny sport rolle är alltså, att aldrig få tag på en?
Betala premium eller vänta på att hajpen ska dämpas. Tids nog så blir ju grejerna mindre heta.

Eller så skaffar du dig bättre kontakter så att du kan smyga förbi kön och få köpa en ny innan den gråas bort.
 
Betala premium eller vänta på att hajpen ska dämpas. Tids nog så blir ju grejerna mindre heta.

Eller så skaffar du dig bättre kontakter så att du kan smyga förbi kön och få köpa en ny innan den gråas bort.

Väntar nog på att hypen ska läggas.. talade med en vän igår som köpte sin hulk ny i butik 2013, han vart väldigt förvånad/besviken över väntetids snacket .
 
Ett annat alternativ är att köpa en guldversion för listpris så ska ni nog också se att ADn kan trolla fram en stålsportis också om ni vill köpa en sån på samma gång.
 
Men hur kommer det sig att det blivit såhär, har Rolex bestämt sig för att man vill höja priserna och trycka upp märket ännu ett steg och således stryper tillgången, eller har gråmarknaden fuckat upp systemet?
 
Tillbaka
Topp