• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa via gråhandlare funkar väl?

Det har du rätt i.
men en dröm är en dröm, och min har alltid vart att gå in i en butik och köpa en ny sportrolle..
men får lägga den drömmen på hyllan så länge , och köpa via c24 / grå / här antar jag :) ( inget negativt med det dock .. men en dröm är en dröm)
 
Definiera kvalitet. Ingen lyxklocka är värd sitt pris. Man köper alltid mycket mer än bara produkten. :)
Sammanslagning av alla klockans delar, länk, boett, urverk, lås, urtavla, vridring etc. I enskilda delar är vissa tillverkare bättre till lägre pris, typ Grand Seiko i polering och urtavla, dock tror jag inte för en sekund att ett hi-beatverk överlever ett av Rolex nuvarande urverk, tex.
 
Sammanslagning av alla klockans delar, länk, boett, urverk, lås, urtavla, vridring etc.
Valfritt misshandlat high-end märke i samma prisklass som Rolex. Varierar beroende på pris. Rolex gör gedigna och bra klockor no doubt men det är inte klockornas överlägsna kvalitet som gör att alla vill ha en. Det är snarare de mjuka värdena som gör att folk som inte ens är intresserade köper just en rolle när de ska unna sig en dyr klocka.
 
Valfritt misshandlat high-end märke i samma prisklass som Rolex. Varierar beroende på pris. Rolex gör gedigna och bra klockor no doubt men det är inte klockornas överlägsna kvalitet som gör att alla vill ha en. Det är snarare de mjuka värdena som gör att folk som inte ens är intresserade köper en rolle när de ska unna sig en dyr klocka.
Men nämn en tillverkare i samma prisklasser som i ett tvärsnitt gör klockor av högre kvalitet än Rolex?
 
Standardklockorna givetvis.
Jag försöker bara säga att det inte är klockorna i sig som motiverar en lyxklockas pris. Vill du prompt ha ett exempel så skulle jag säga att en VC Overseas krono i stål förmodligen bräcker en Daytona på de flesta punkter. Ändå vill knappt någon ha en sån. :)

Jag tror att väldigt få människor köper lyxklockor för de är bra. Man köper en känsla. Sedan så får vi väl hoppas att de också gillar hur klockan ser ut och inte bara tänker på annat.
 
Absolut i vissa delar som jag skrev längre upp, urtavla och polering. Dock kommer ett GS-verk aldrig leva lika länge som ett Rolexverk, om inte enbart pga att GS inte tillhandahåller reservdelar i samma utsträckning. Dock är länk och lås klart sämre.
Verkets kvalitet har ju inget att göra med tillgången på reservdelar. Sådant sorteras in i after-sales, inte själva produkten. Och nog finns det gamla fina GS som från länge sedan som fortfarande lever. Gällande länk och lås har Rolex levererat bra sådana i mindre än 20 år, före de köpte Gay Frères (2001?) hade de aldrig ens byggt en länk.

Rolex gör bra klockor, inga konstigheter där. Och marknadsföring har de alltid varit väldigt bra på. Men att låtsas som att de på något vis skulle vara nämnvärt bättre än sina konkurrenter är magstarkt. Med tanke på att en modern Tudor är byggd av Rolex med deras länkar och in-house urverk, borde inte de enligt din modell vara överlägsna modermärket?
 
Verkets kvalitet har ju inget att göra med tillgången på reservdelar. Sådant sorteras in i after-sales, inte själva produkten. Och nog finns det gamla fina GS som från länge sedan som fortfarande lever. Gällande länk och lås har Rolex levererat bra sådana i mindre än 20 år, före de köpte Gay Frères (2001?) hade de aldrig ens byggt en länk.

Rolex gör bra klockor, inga konstigheter där. Och marknadsföring har de alltid varit väldigt bra på. Men att låtsas som att de på något vis skulle vara nämnvärt bättre än sina konkurrenter är magstarkt. Med tanke på att en modern Tudor är byggd av Rolex med deras länkar och in-house urverk, borde inte de enligt din modell vara överlägsna modermärket?
Har absolut betydelse, om urverket rasar om 26 år så skulle jag gärna vilja ha reservdelar för det.
 
Har absolut betydelse, om urverket rasar om 26 år så skulle jag gärna vilja ha reservdelar för det.
Verkar som sagt inte vara så stora bekymmer för de med vintage GS. Men hur menar du att reservdelstillgången har att göra med själva produktens kvalitet? I min värld är det två väldigt olika saker. Och varför är inte Tudor ett minst lika bra märke i din mening?
 
Tillbaka
Topp