• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som vet hur mycket det kostar att byta tur claspen på en 126610LN? Ramla och fick ett jack i klockan som ni kanske ser på bilden (förstora bilden om ni inte ser).
Jag var med om en trafikolycka med min g/s sub och den hade några sådana jack fast väldigt mkt värre. Jag fick hjälp via försäkringsbolaget faktiskt. Kostnad för clasp, länkbitar etc gick på 47.000kr, jag betalade endast 1500kr i självrisk. Men då krävs det att det hände i någon form av olycka så som att man trillade med en Voi eller liknande :) annars tar inte försäkringsbolag skönhetsfel :)

Jag var med om en trafikolycka med min g/s sub och den hade några sådana jack fast väldigt mkt värre. Jag fick hjälp via försäkringsbolaget faktiskt. Kostnad för clasp, länkbitar etc gick på 47.000kr, jag betalade endast 1500kr i självrisk. Men då krävs det att det hände i någon form av olycka så som att man trillade med en Voi eller liknande :) annars tar inte försäkringsbolag skönhetsfel :)
Jaså var det hemförsäkring eller särskild klockförsäkring? 47.000 låter ju väldigt extremt. Men viktigaste var ju ändå du inte gick i sönder!

Jaså var det hemförsäkring eller särskild klockförsäkring? 47.000 låter ju väldigt extremt. Men viktigaste var ju ändå du inte gick i sönder!

Såhär såg min ut.. jag dubbelkollade och detta var texten på kvittot ”Packningar, polering, trycktest, glas, lås, 2 länkbitar” och de landade på 40.300kr. Det var via hemförsäkringen. Men som dem andra skriver hade jag väntat för det kommer fler skador och repor på klockan.. så om du ändå ska göra ett försäkringsärende kan du lika gärna vänta lite och ”trilla” om några år istället 🫣 (kolla på bezel-taggarna kl 9, den gör ont att se.. fixades aldrig dock)

Bilagor

• 47461B58-9E5F-4B65-BCCB-BE844A78589D.jpeg
    47461B58-9E5F-4B65-BCCB-BE844A78589D.jpeg
    555.9 KB · Visningar: 24
  • 6659C3C3-5850-47A1-968B-0DA226EC0EF7.jpeg
    6659C3C3-5850-47A1-968B-0DA226EC0EF7.jpeg
    327.6 KB · Visningar: 27
Någon som vet hur mycket det kostar att byta tur claspen på en 126610LN? Ramla och fick ett jack i klockan som ni kanske ser på bilden (förstora bilden om ni inte ser).
Lasersvetsning fyller i material och resultatet blir perfekt av det jag sett tidigare. Görs av alla stora klocktillverkare vid polering om det finns hack som är för djupa att polera bort. Här hemma finns det nog flera som lasersvetsar. Vid en snabb googling får jag upp denna: Anders Fors Guldatelje

Pris: Band (Rolex): borttagning mindre märken/hack med laser, finischering, slip, polering, mattering, tvätt. Pris: 3.500 kr

Har själv ingen erfarenhet av denna herre.

Tråkigt! :( Jag var med om en olycka med min gamla Rolex som resulterade i ganska grova repor men arbetet hos urmakare som kostade ca 15tkr gick på hemförsäkringen, så kolla med försäkringsbolaget om du har drulle eller dylikt!

Hoppas det löser sig!

Såhär såg min ut.. jag dubbelkollade och detta var texten på kvittot ”Packningar, polering, trycktest, glas, lås, 2 länkbitar” och de landade på 40.300kr. Det var via hemförsäkringen. Men som dem andra skriver hade jag väntat för det kommer fler skador och repor på klockan.. så om du ändå ska göra ett försäkringsärende kan du lika gärna vänta lite och ”trilla” om några år istället 🫣 (kolla på bezel-taggarna kl 9, den gör ont att se.. fixades aldrig dock)
40k... Låter mer som att AD:n passade på att salta notan 🤔

Oj jag lider med dig. Men two-tones är nog också mera bräckliga och dyrare att fixa?

Jep det var min tråd på Reddit. Bryr mig dock inte så mycket om hatet där. Är rätt van att folk hotar mig på livet mm på Reddit. Tar inte den sidan så högtidligt😎
Någonting är på riktigt trasigt i världen när man ska behöva vänja sig vid att bli hotad 😕

Fin klocka dock, hoppas du får bukt med den skarpa kanten - kanske går att påskynda nedtrubbningen något med exv en plastskärbräda eller liknande så skjortärmarna slipper ta all stryk?

Rent estetiskt tycker jag inte att det gör något utan sällar mig till skaran som tycker att det ger trevlig karaktär åt klockan

Någonting är på riktigt trasigt i världen när man ska behöva vänja sig vid att bli hotad 😕

Fin klocka dock, hoppas du får bukt med den skarpa kanten - kanske går att påskynda nedtrubbningen något med exv en plastskärbräda eller liknande så skjortärmarna slipper ta all stryk?

Rent estetiskt tycker jag inte att det gör något utan sällar mig till skaran som tycker att det ger trevlig karaktär åt klockan
Ja men Reddit är ju vad det är.

Ja du har kanske rätt att klockan får karaktär. Men jacket river och skrapar. Och påminner mig om en natt jag helst av allt bara vill glömma.

Ja det kan man lugnt säga. Men där var också några som var trevliga och hjälpsamma som här. Man får bara ge klocksnack beröm för sin stil och sina seriösa klockälskare. Jag har lärt mig grymt mycket av Rolex-experterna här😀

Tycker inte det var någonting konstigt med din fråga, stör man sig på en sådan sak ska man naturligtvis åtgärda, tror snarare många inte riktigt såg vart kantstöten var, i blickfånget ser låset helt nytt ut.

Köpte min Milgauss på Nymans i december. Den gnisslar lite i länken, är det normalt eller borde jag höra av mig och få det åtgärdat?
Ingen av mina andra gör det.
20221224_220330.jpg

• Like
Reactions: Man
Tillbaka
Topp