• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Esquared

Cartier
jag satt med i en arbetsgrupp på SIS för att bena fram en ISO-standard på just varumärkesvärdering. Sammantaget kan man säga att du bör jämföra varumärket i fråga i relation till ett "no name brand" för att se vilket premium du kan ta som mellanskillnad mellan varumärket du vill värdera jämte "no name märket". För att göra det lätt: om en Euroshopper-cola kostar 10kr och en Pepsi kostar 15kr så är Pepsis varumärke värt 50% av revenue bara genom varumärket.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
På vilket sätt tycker du att det skiljer sig?
Det finns förmodligen ungefär lika många sätt att försöka kalkylera matematiskt vad ett varumärke är värt ekonomiskt som det finns varumärken. Det var inte en sådan värdering jag menade. Det var högst subjektivt, precis som Forbes. Klockköpare är uppenbart bananas över Rolex upplevda och reella värde, tom människor som är totalt ointresserade och obildade har en uppfattning om Rolex.
 

Esquared

Cartier
Det finns förmodligen ungefär lika många sätt att försöka kalkylera matematiskt vad ett varumärke är värt ekonomiskt som det finns varumärken. Det var inte en sådan värdering jag menade. Det var högst subjektivt, precis som Forbes.
men du kan ju endast göra en relativvärdering när det kommer till varumärken, pudelns kärna är: vad är detta märke värt (relativt konkurrenterna). Glöm inte att det är produkten + varumärket du betalar för och inte bara produkten (då hade det hållit med en kassaflödesvärdering)!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
men du kan ju endast göra en relativvärdering när det kommer till varumärken, det pudelns kärna - vad är detta märke värt (relativt konkurrenterna). Glöm inte att det är produkten + varumärket du betalar för och inte vara produkten (då hade det hållit med en kassaflödesvärdering)!
Ja så är det förmodligen, även om man kan tänka sig att det säkert på ett filosofiskt plan vore möjligt att bedöma ett varumärke icke relativt. Vi får ta in någon som precis kommit hem från en yogaretrit.
 

The lord

Audemars
En vän stod i kö för en 126600 hos Svensk AD..
När det blev hans tur och han gick till butiken så ville dom inte sälja klockan om han inte plockade ut en klocka från valfritt annat märke i samband med 126600'n..

Någon som hört något liknande? Tyckte det var helt sinnes...
Det hände väl någon här på forumet som ville köpa panerai bronzo om jag inte kommer ihåg fel.
 
En vän stod i kö för en 126600 hos Svensk AD..
När det blev hans tur och han gick till butiken så ville dom inte sälja klockan om han inte plockade ut en klocka från valfritt annat märke i samband med 126600'n..

Någon som hört något liknande? Tyckte det var helt sinnes...
Hade inte butiken några märken som Certina, Tissot, "div parfymklockor", eller kanske något damur från Longines eller Tag Heuer el liknande billigare märken han kunde ha köpt och sedan lämnat tillbaka eller sålt på blocket direkt etc..

Fån va tråkigt att mista sin "drömklocka" (?) För att man har sparat i år och precis fått ihop till denna, han kanske inte hade 30k till att spendera på en till klocka..

Det var tråkigt, fult gjort av försäljaren/butiken. De borde ha upplyst honom i god tid, om de tex gjort ändringar som att de endast säljer den modellen till redan befintliga kunder, för så är det juh hos vissa, och då kan man juh först köpa en Longines och direkt efter på samma kvitto slå in sin Hulk, Batman, Pepsi,Daytona eller vilka klockor som nu kräver att man redan är befintlig kund.. trist hur som helst för din vän som stått i kö länge och troligtvis längtat efter sin nya klocka, att få gå hem utan pga en sån sak. :(

Mvh Roffe P
 

Zingo

Rolex
Hade inte butiken några märken som Certina, Tissot, "div parfymklockor", eller kanske något damur från Longines eller Tag Heuer el liknande billigare märken han kunde ha köpt och sedan lämnat tillbaka eller sålt på blocket direkt etc..

Fån va tråkigt att mista sin "drömklocka" (?) För att man har sparat i år och precis fått ihop till denna, han kanske inte hade 30k till att spendera på en till klocka..

Det var tråkigt, fult gjort av försäljaren/butiken. De borde ha upplyst honom i god tid, om de tex gjort ändringar som att de endast säljer den modellen till redan befintliga kunder, för så är det juh hos vissa, och då kan man juh först köpa en Longines och direkt efter på samma kvitto slå in sin Hulk, Batman, Pepsi,Daytona eller vilka klockor som nu kräver att man redan är befintlig kund.. trist hur som helst för din vän som stått i kö länge och troligtvis längtat efter sin nya klocka, att få gå hem utan pga en sån sak. :(

Mvh Roffe P
Tror du har missuppfattat situationen om du tror att butiken syftade på köp vad som helst som en parfymklocka för 1 tkr. :oldman:
 
Tror du har missuppfattat situationen om du tror att butiken syftade på köp vad som helst som en parfymklocka för 1 tkr. :oldman:
Ja det kan hända, men det var inget som framgick.
Det var juh även någon annan som fått ett mail/samtal om att han skulle plockas ur "kön" hos någon AD, eftersom han inte redan var kund, och de nu hade fått nya order uppifrån "vad som krävs för att få inhandla en" (i detta fallet sub tror jag). Och att de numer endast sålde just den modellen till redan befintliga kunder, men att han var välkommen in och köpa något så skulle han få behålla sin plats.
Men inte heller i det exemplet tror jag det framgick om personen köpte något, och isåfall för hur mkt.

Mvh
 

Zingo

Rolex
Ja det kan hända, men det var inget som framgick.
Det var juh även någon annan som fått ett mail/samtal om att han skulle plockas ur "kön" hos någon AD, eftersom han inte redan var kund, och de nu hade fått nya order uppifrån "vad som krävs för att få inhandla en" (i detta fallet sub tror jag). Och att de numer endast sålde just den modellen till redan befintliga kunder, men att han var välkommen in och köpa något så skulle han få behålla sin plats.
Men inte heller i det exemplet tror jag det framgick om personen köpte något, och isåfall för hur mkt.

Mvh
053CBFF8-E4BF-4504-A489-5A8BD15A4042.jpeg
 

marmot

Panerai
Så är det ju absolut.

Och det är både nasare av olika grader samt valpar som inte egentligen är så intresserade men som fattat att man kan köpa en helt ny Rolex och inte torska en spänn på det.
Men nånstans kan jag typ känna att det är märkligt i det sammanhanget att de riktiga klocknördarna inte kliver ifrån Rolex mer, men analysen man kan göra där är ju att pengarna talar för dem med.
Har själv statuerat exempel och sålt av mina bägge moderna sportrollar denna månad, känns skitbra. Rolex förtjänar respekt för sina robusta och i många fall snygga klockor, men som marknaden har "utvecklats" är de inte längre förenliga med ett entusiastiskt förhållningssätt till klockor, tycker inte jag iaf.
 
Det stod juh iofs att vännen ifråga som inte fick hämta ut sin Rolex om han inte också köpte en annan klocka, fick köpa en klocka från "valfritt annat märke", så har butiken ifråga tex Certina också, så hade han kunnat köpa en till sin mor, eller? Iofs ingen parfymklocka, men nog har de modeller för runt tusenlappen. :)
Mvh.
 

joca

Patek
2-Faktor
Hade inte butiken några märken som Certina, Tissot, "div parfymklockor", eller kanske något damur från Longines eller Tag Heuer el liknande billigare märken han kunde ha köpt och sedan lämnat tillbaka eller sålt på blocket direkt etc..

Fån va tråkigt att mista sin "drömklocka" (?) För att man har sparat i år och precis fått ihop till denna, han kanske inte hade 30k till att spendera på en till klocka..

Det var tråkigt, fult gjort av försäljaren/butiken. De borde ha upplyst honom i god tid, om de tex gjort ändringar som att de endast säljer den modellen till redan befintliga kunder, för så är det juh hos vissa, och då kan man juh först köpa en Longines och direkt efter på samma kvitto slå in sin Hulk, Batman, Pepsi,Daytona eller vilka klockor som nu kräver att man redan är befintlig kund.. trist hur som helst för din vän som stått i kö länge och troligtvis längtat efter sin nya klocka, att få gå hem utan pga en sån sak. :(

Mvh Roffe P
Han kunde/ville ej köpa något annat så han lämnade tomhänt
 

Belfort

Omega
Han borde kontakta Rolex, de är nog intresserade av att höra hur en Rolex AD tänker att man måste köpa en annan klocka. Lägg sedan i beaktande att det sällan finns Rolexklockor inne i butiken, det vill säga att personen hade behövt köpa en klocka från ett konkurrerande märke och helt plötsligt förknippas Rolex med något ”sunkigt” märke.

Tänk om Ferrari AD gjorde likadant och snacket går på stan att ”om man ska köpa en Ferrari så måste man köpa en Volvo V70 samtidigt, annars får man inte Ferrarin”. Varumärket skulle tappa i status och upplevd kvalite.
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har själv statuerat exempel och sålt av mina bägge moderna sportrollar denna månad, känns skitbra. Rolex förtjänar respekt för sina robusta och i många fall snygga klockor, men som marknaden har "utvecklats" är de inte längre förenliga med ett entusiastiskt förhållningssätt till klockor, tycker inte jag iaf.
Instämmer till 100.
Finns ju fortfarande vettiga Rolexmodeller att köpa och äga, men hur mkt entusiast är man egentligen om man typ äger en BLNR och en SubC?
 

Bas

Patek
Fast alla som har köpt SubC eller BLNR har ju inte gjort det för hypen :)
Finns ju faktiskt vi som gillar modellerna :)
Precis! enligt ”entusiasterna” på forumet så är man inte klockintresserad om man köper en keramisk Rolex:hilarious:

Det roliga är att dessa människor gör pengar på sina klockor men spelar ”entusiaster”

Vissa köper det man gillar helt enkelt, jag gillar oftast inte gamla små ruttna/mögliga ur
:D
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tycker det är trams att hävda sig som entusiast när man bara äger 6-siffriga keramikrollar.

Fast om man plöjt igenom diverse 4 och 5-siffriga rollar och sedan fastnat vid 6-siffriga av diverse skäl kan man väl fortfarande vara entusiast?

Liknar det med att gå igenom diverse porschar och sedan köpa en 991.2, då kan man väl fortfarande vara entusiast? :)
 

marmot

Panerai
Fast om man plöjt igenom diverse 4 och 5-siffriga rollar och sedan fastnat vid 6-siffriga av diverse skäl kan man väl fortfarande vara entusiast?

Liknar det med att gå igenom diverse porschar och sedan köpa en 991.2, då kan man väl fortfarande vara entusiast? :)
Kan man absolut vara, men är man en riktig entusiast som jag så pallar man inte behålla dem som situationen är just nu :)
 
Topp