• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Är man entusiast så gillar man något och skaffar sig det om man kan. Det betyder inte att man ska köpa något som någon annan säger att man ska gilla.
+1

Vad är kärnan i ens klockintresse? Är det klockor med provenans, horologiska mästerverk, prestige, varumärkens historia?

Det känns som om vi snubbar ska bli så jävla kissnödiga (kissnördiga?) i våra hobbys och det vi konsumerar. Frugan har inga problem att älska Dolce för att hon tycker deras grejer är snygga/coola/exklusiva, varför är samma inte gott nog för mig? Jag är inte urmakare och jag bryr mig egentligen inte om tidshållning eller evighetskalendrar. Jag gillar att köpa nicea klockor med mekaniska urverk för att de är snygga och glassiga. Dessutom har massor av företag lagt massor av pengar på att övertyga mig om att jag ska vilja ha dem (för då blir jag snyggare/tuffare/mäktigare).
 

marmot

Panerai
Är man entusiast så gillar man något och skaffar sig det om man kan. Det betyder inte att man ska köpa något som någon annan säger att man ska gilla.
Jo det kan man ju tycka, men kommer man över tex. en 116500 för listpris så är det väldigt få som är entusiastiska nog att slita den med hälsan när man kan tjäna 60 lax i ett nafs.
 

joca

Patek
2-Faktor
Jo det kan man ju tycka, men kommer man över tex. en 116500 för listpris så är det väldigt få som är entusiastiska nog att slita den med hälsan när man kan tjäna 60 lax i ett nafs.
Det stämmer nog in på många men sen är det ibland så att ”man” behöver sälja av för att testa något nytt.

Säger inte att det inte finns många som köper klockor för att tjäna pengar på dom :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jo det kan man ju tycka, men kommer man över tex. en 116500 för listpris så är det väldigt få som är entusiastiska nog att slita den med hälsan när man kan tjäna 60 lax i ett nafs.

Det är väl det som skiljer entusiasten från någon som bara är "in it for the money". Jag behöll min trots att jag kunde gjort 60k direkt. Tänker inte sälja den heller. Känslan när man fastnar för något är mycket mer värd än ynka 60k.
 

The lord

Audemars
60k är ju jättemycket pengar tycker jag. Men skulle man vara mer entusiast om man sålde den billigare än man köpte den för, vilket är fallet med många andra märken.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis! enligt ”entusiasterna” på forumet så är man inte klockintresserad om man köper en keramisk Rolex:hilarious:

Det roliga är att dessa människor gör pengar på sina klockor men spelar ”entusiaster”

Vissa köper det man gillar helt enkelt, jag gillar oftast inte gamla små ruttna/mögliga ur
:D
Nej, då är man brukare helt enkelt. En entusiast har inte heller ett fåtal ur som omsätts snabbt. Dock fritt fram att göra din egen definition.

Hade gärna hört om dessa som spelar ”entusiaster”
 

Bas

Patek
Nej, då är man brukare helt enkelt. En entusiast har inte heller ett fåtal ur som omsätts snabbt. Dock fritt fram att göra din egen definition.

Hade gärna hört om dessa som spelar ”entusiaster”
Vad jag förstått det så rensar du i din samling så får väl se dig som en brukare ;)

Har man ett fåtal ur som omsätts snabbt så kanske man har lite fler som ligger säkert?
Eller ska man bara samla på sig för att kunna kalla sig entusiast?
Entusiast och samlare är ju inte direkt samma sak?

Min definition av entusiast är en man/kvinna som gillar klockor helt enkelt, oavsett pris, hype eller hur många man har!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad jag förstått det så rensar du i din samling så får väl se dig som en brukare ;)

Har man ett fåtal ur som omsätts snabbt så kanske man har lite fler som ligger säkert?
Eller ska man bara samla på sig för att kunna kalla sig entusiast?
Entusiast och samlare är ju inte direkt samma sak?

Min definition av entusiast är en man/kvinna som gillar klockor helt enkelt, oavsett pris, hype eller hur många man har!
Använder inte mina klockor så brukare är jag nog inte...

Olika människor olika definitioner. Men ett fåtal nya massprucerade superhypade ur passar inte ihop med min bild av en entusiast. Mer status och prylmani.
 

Bas

Patek
Jag lider nog av prylmani men ser ingen status alls i klockor. Kanske om man hänger på Stureplan osv.

Men som du säger olika människor olika definitioner.

Jag är bara småtrött på alla som klankar ner på andra för vad dom gillar! Ingen har rätt att kalla mig ointresserad osv efter att ha sett klockorna jag visar offentligt. Den som bär klockor andra gillar för att få titeln entusiast är bara patetiska om du frågar mig.
Nog om detta!

Trevlig midsommar :)
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Det känns dock tråkigt att sportrollarna har sån väntetid när hälften av köparna bara vill sälja dom vidare..
Speciellt när jag och säkert många andra vill köpa den och slita den med hälsan..
 
Topp