Man
Silver
Det är nog en vanesak. Jag har 17cm och kör oftast 43,5mm. Visserligen ibland 39,5 också.Tack. Har 17cm själv, så får fortsätta med <40mm![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är nog en vanesak. Jag har 17cm och kör oftast 43,5mm. Visserligen ibland 39,5 också.Tack. Har 17cm själv, så får fortsätta med <40mm![]()
Man vänjer sig nog säkert vid allt som ni säger. Men vore skönt om det fanns fler mindre klockor tycker jagDet är nog en vanesak. Jag har 17cm och kör oftast 43,5mm. Visserligen ibland 39,5 också.
Har du nån bild på hur den ser ut ?Stirra dig inte blint på måtten. Jag har 17 cm (förhållandevis platt) handled och kan utan problem bära en 42mm Explorer 2 utan att det ser konstigt ut. Mycket har att göra med klockans övergripande geometri och inte bara bredden. Bäst är att testa![]()
Vilken spännande historia. Man skulle vilja ha den bara för att kunna berätta den vidare
Nästan synd att den inte får gå i arv![]()
For what it's worth så upplever jag ganska stor skillnad på 41 vs 40 nu när jag använt dem ett tag. I butiken upplevde jag knappt någon skillnad alls men efter lite tid på handleden så är Sub 41 en större klocka än 126710. Boettsidan är tunnare men i praktiken bidrar det nog ännu mer till tallrikskänslan. Såklart är skillnaderna små men om jag var intresserad av keramisk sportrolex och var orolig för storleken skulle jag absolut sikta på 126710 före Sub 41.Tack. Har 17cm själv, så får fortsätta med <40mm![]()
Tack för ditt svar. Den sitter jättefintFor what it's worth så upplever jag ganska stor skillnad på 41 vs 40 nu när jag använt dem ett tag. I butiken upplevde jag knappt någon skillnad alls men efter lite tid på handleden så är Sub 41 en större klocka än 126710. Boettsidan är tunnare men i praktiken bidrar det nog ännu mer till tallrikskänslan. Såklart är skillnaderna små men om jag var intresserad av keramisk sportrolex och var orolig för storleken skulle jag absolut sikta på 126710 före Sub 41.
114060/116610 är ett annat alternativ men den känns betydligt blockigare på handleden än 126710 så jag skulle säga att även den bärs större.
Alla vägar bär till 126710(126720) helt enkelt, oavsett storlek på handleden
![]()
Svårt kanske men långt ifrån omöjligt. Fråga runtTack för ditt svar. Den sitter jättefint
Haha lite så jag känner också. Men vill helst köpa en ny klocka och då blir det hela betydligt svårare.
Nyss tagna bilderHar du nån bild på hur den ser ut ?![]()
Har du nån bild på hur den ser ut ?![]()
TackNyss tagna bilder
Försökte ta bilderna med 1x & 3x kameran på iPhoneen för att vis bredden![]()
![]()
![]()
Ja, klockor med vita urtavlor ser alltid större ut, däremot har Explorer II en bezel i metal och där tycker jag att den i bland kan upplevas mindre än 42mm. Till ex jmf med Omega 300m.![]()
Här har du min 226570 på 16,5-17cm handled! Däremot upplever jag sub41 som avsevärt mycket mindre visuellt! Min slutsats är att vit tavla får klockan att se större ut än den svarta på suben, att den dessutom är nån mm längre L2L än suben gör ju även sitt såklart!
Det där är poesi på en högre nivå.
Finns där några faktiska exempel på någon "vanlig" konfiguration typ vad dom tar på pre-owned och vad motsvarande ligger på typ här på forumet?Jag har gått förbi där några gånger, men de var rätt dyra...
Kanske något i överkant - men det är en butik - så det är väl ok. 235 för Hulken - kanske ligger dessa i den prisnivån även om jag själv aldrig skulle begära det för min. Nu har jag köpstopp - tydligen.Jag har gått förbi där några gånger, men de var rätt dyra...
Vad är dyrt?Jag har gått förbi där några gånger, men de var rätt dyra...
Det är alltid för dyrt - säger man - och så säger man 5 år senare - det är för dyrt - jag skulle ha köpt för fem år sedanVad är dyrt?
Jämfört med andra seriösa handlare med fysisk butik,eller jämfört med privatpersoner?
Nymans prutade inte en spänn på sina begpriser sist jag frågade.
Men tiderna kan ju ha ändrats om man gör affär där och då?
Jag såg på Rollarna att det endast står 1 års garanti - ska det inte vara två års servicegaranti?
Jag tror inte att dessa på Nymans ingår i Rolex nya Pre-owned version med 2 års garanti och nytt certifikat.
Nymans har haft sin egna pre-owned avdelning ganska länge, så då kan jag tänka mig att bara 1 år gäller.
Dyrt i absoluta tal!Vad är dyrt?
Jämfört med andra seriösa handlare med fysisk butik,eller jämfört med privatpersoner?
Nymans prutade inte en spänn på sina begpriser sist jag frågade.
Men tiderna kan ju ha ändrats om man gör affär där och då?
Nymans/Krons,ja alla svenska handlare änsålänge är inte Rolex CPO.Det är alltid för dyrt - säger man - och så säger man 5 år senare - det är för dyrt - jag skulle ha köpt för fem år sedanJag såg på Rollarna att det endast står 1 års garanti - ska det inte vara två års servicegaranti? Om det är två år som jag tror så får ju naturligtvis detta vägas in i prisnivån med tanke på servicepriser 2023. Räknar man på detta sätt så blir det väl rätt ok vad gäller prisnivån - på rollarna i vart fall. Min Hulk (2015) kostade 9 600 att serva hösten 2022 - med två års servicegaranti.
Jag har köpstopp på vin - fruktansvärt!Kanske något i överkant - men det är en butik - så det är väl ok. 235 för Hulken - kanske ligger dessa i den prisnivån även om jag själv aldrig skulle begära det för min. Nu har jag köpstopp - tydligen.
Jämfört med vad?Dyrt i absoluta tal!Det är klart, jag fattar att det är en butik och de ger garanti och klockorna är 100 % äkta. Så när allt summeras kanske det inte är så dyrt. Men ett köp där innebär ett större kassamässigt utflöde...