• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Joddå.
Fick du köpa för listpris så har du fått en fin sudd med zlotys.
Jag fick en ny klocka, men inte direkt från AD, utan som utbyte mot två av mina andra klockor. Det gjorde lite ont, men målet rättfärdigar medlen. Och mitt mål var att samla tre ikoniska klockor åt mig i kollektionen; Hulk, vit Daytona och Pepsi. Nu har jag dem och jag kan äntligen vila och vara glad samtidigt, jag lyckades få dem alla.
20230518_200412-01.jpeg

Frågade tidigare och fick svar i tråden angående borttagning av permanenta länkbitar på femsiffriga referenser. Ringde upp berörda AD:n och fick höra att de utför det, men att den permanenta länkbiten därefter blir obrukbar. Läst på andra håll att t.ex. Rolliworks (USA) kan ta bort permanenta länkbitar på sådant sätt att de kan sättas tillbaka i framtiden. Är det verkligen ingen i Sverige som utför en sådan typ utav länkborttagning, samtidigt som länkbiten ej förstörs? Vill gärna veta inför framtida införskaffningar. :)

Frågade tidigare och fick svar i tråden angående borttagning av permanenta länkbitar på femsiffriga referenser. Ringde upp berörda AD:n och fick höra att de utför det, men att den permanenta länkbiten därefter blir obrukbar. Läst på andra håll att t.ex. Rolliworks (USA) kan ta bort permanenta länkbitar på sådant sätt att de kan sättas tillbaka i framtiden. Är det verkligen ingen i Sverige som utför en sådan typ utav länkborttagning, samtidigt som länkbiten ej förstörs? Vill gärna veta inför framtida införskaffningar. :)
Om det är 78790A så nej. Om du tittar på hur den är uppbyggd så förstår jag inte hur den skulle kunna återskapas igen.

Tack. Verkar som att Rob kör på metod 1 som visas i Insta-posten @Deskdiversthlm länkade till. Man ser att avsmalningen mellan länkarna inte är så följsam, jämfört med den andra beskrivna metoden. Finns det några andra urmakare (icke AD) som kan utföra arbetet?
Fast den som @Deskdiversthlm länkade är inte samma som Rob gör?, med Rob metod kan man ju lägga till länkbitar men inte på @Deskdiversthlm ?

edit

Fast den som @Deskdiversthlm länkade är inte samma som Rob gör?, med Rob metod kan man ju lägga till länkbitar men inte på @Deskdiversthlm ?

edit

Sitter med mobilen, så vet ej om jag såg rätt eller ej (tar en närmre titt när jag sitter vid datorn), men tyckte att avsmalningen (”taper”) mellan länkarna var ganska stor.

Tack. Får ringa Rob och fråga igen. Senast fick jag höra om att länkbiten blir permanent förstörd, men då talade jag med någon annan än den urmakaren jag talat tidigare.
Poenget er ikke om lenken / lenkebiten blir ødelagt eller ikke - men HVILKEN urmaker som utfører arbeidet. Men - så er det naturlige spørsmålet...hvorfor må du demontere en lenkebit?

Poenget er ikke om lenken / lenkebiten blir ødelagt eller ikke - men HVILKEN urmaker som utfører arbeidet. Men - så er det naturlige spørsmålet...hvorfor må du demontere en lenkebit?
Femsiffriga refs passar annars ej mina handleder. Går att vända på länken, men då sitter låset ocentrerat och är rätt så obekvämt.

Vad menar du med att det inte är poängen om länken blir obrukbar eller ej? :) Det jag vill är att ha möjlighet att återställa länken om det behövs, utan några synliga men.

Det jag vill är att ha möjlighet att återställa länken om det behövs, utan några synliga men.
Du får inte tillbaka någon länkbit från Rob e, finns folk som kan fixa så länken blir som innan.
Om du nu kommer modda och sedan återställa länken är väl det snyggaste att även vara tydlig mot ev. köpare att det brukats någon slags våld på den från sitt ursprungsskick. Givetvis upp till var och en, men då skulle jag hellre köpa en klocka som hade fått länken ersatt än "återställd" Orginalskicket är ju ändå kompromissat. 🤷🏻‍♂️

Senast ändrad:
Det var ett jäkla tjat och nervösa påståenden om ”originalskick” etc när det gäller länkar. Vet ni hur en Oysterlänk är konstruerad? Det är tre metallbitar som sitter ihop med metallstift som är friktionspassade. Inget hokus pokus utan om man drar isär dom kan man sätta ihop dom igen. Det är så man lagar dom om man inte känner för att byta en hel länksida om en bit är knas. Att en återförsäljare inte kan eller vill göra jobbet alternativt inte kan göra det utan att förstöra länken är bara dumt. Vänd dig till nån som vet hur man gör istället.

Bilagor

• IMG_0030.jpeg
    IMG_0030.jpeg
    44.7 KB · Visningar: 10
  • IMG_0029.jpeg
    IMG_0029.jpeg
    60.2 KB · Visningar: 9
Det var ett jäkla tjat och nervösa påståenden om ”originalskick” etc när det gäller länkar. Vet ni hur en Oysterlänk är konstruerad? Det är tre metallbitar som sitter ihop med metallstift som är friktionspassade. Inget hokus pokus utan om man drar isär dom kan man sätta ihop dom igen. Det är så man lagar dom om man inte känner för att byta en hel länksida om en bit är knas. Att en återförsäljare inte kan eller vill göra jobbet alternativt inte kan göra det utan att förstöra länken är bara dumt. Vänd dig till nån som vet hur man gör istället.
Beror på vilket armband och typ av ändring det handlar om.

Tillbaka
Topp