• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

God kväll Rolex-fantaster!

En liten fundering till er. Hur ska man värdera att en Rolex är svensksåld eller inte?

Är svensksålt premium?
spelar det ingen som helst roll?

Tack för era inspel😀
Rimligtvis borde det ha noll betydelse men känns ändå som flertalet värderar det på detta forum då det ofta nämns i annonser.

Har du köpt en beggad klocka som är utplockad från tex Rob & tar med den dit & nämner det kanske du får lite bättre service/erbjudande? Spekulation dock…

En liten fundering till er. Hur ska man värdera att en Rolex är svensksåld eller inte?

Är svensksålt premium?

Tack för era inspel😀
Det Borde inte spela någon som helst roll var klockan är såld, för samma regler gäller alla Rolexklockor..så länge allt är ok med klockan.
Med det sagt och om man säger så här... vore det inte simplare om den begagnade klockan du köpte var uttagen/såld i en butik inom köravstånd?
Du kan alltså fysiskt ta dig till butiken eller ringa och få svar på eventuella frågor utan att det finns språkbegränsningar och dylikt.. om så är fallet så spelar det roll?
Om du fritt hade fått välja var den begagnade klockan du ska köpa var uttagen.. hade du valt Kina/Dubai eller din lokala AD runt hörnet?

Hej alla, första inlägget här i Rolex tråden, får de bli foto på min Sub no date från 2022! Ha en bra vecka alla!

Bilagor

• B341D24A-63DA-4A39-A481-B48460EB5072.jpeg
    B341D24A-63DA-4A39-A481-B48460EB5072.jpeg
    320.1 KB · Visningar: 12
Spelar det någon juridisk roll eller bara ett eget ställningstagande?
Problemet kommer när/om du vill sälja och köparen nekar utan underlag.

Tekniskt sett har ju du inte gjort något fel. Du är ju inte den som utfört den brottsliga handling en.
Huruvida det ändå kan "Bita dig I baken" om du borde ha undersökt att korrekta importkostnader var betalda när du fick vetskap om att varan var nysåld I tredje land låter jag vara osagt.

Problemet kommer när/om du vill sälja och köparen nekar utan underlag.

Tekniskt sett har ju du inte gjort något fel. Du är ju inte den som utfört den brottsliga handling en.
Huruvida det ändå kan "Bita dig I baken" om du borde ha undersökt att korrekta importkostnader var betalda när du fick vetskap om att varan var nysåld I tredje land låter jag vara osagt.
En köpare gör såklart sina egna avväganden. Du kanske har för stora fötter för att en köpare ska gilla dig och en annan vill bums köpa av en säljare i Lomma som äger en VW från 1952.

Om en klocka finns i Sverige och säljs här ser jag inte varför en köpare skulle bry sig om var den är såld från början eller om någon nån gång på vägen har tagit in den på tveksamma grunder. Det är ju inte klockan som gjort fel utan en tidigare ägare och det är denne som skulle vara skyldig att göra rätt för sig genom att betala moms etc om det mot förmodan skulle uppdagas i framtiden (jag har aldrig hört talas om att det skulle förekommit att en person som smugglat in en klocka skulle åkt fast långt efteråt, utan det brukar hända vid själva smugglingstillfället).

Men som sagt - det är ju köparen som ensidigt bestämmer om denne vill köpa en klocka eller inte och då kan ju alla möjliga irrationella skäl komma i spel.

Ah - den klassiske moms-debatten. Juridisk er kjøper ansvarlig for at varen vedkommende kjøper er importert 100%. Ansvaret følger klokken - i følge mange andre nordiske lands diskusjoner rundt samme tema. Tviler på at Sverige er juridisk annerledes.

Men, så er det jo slik at importpapirer ikke alltid nevner serienummer på klokken - og da er man egentlig like langt.

Ah - den klassiske moms-debatten. Juridisk er kjøper ansvarlig for at varen vedkommende kjøper er importert 100%. Ansvaret følger klokken - i følge mange andre nordiske lands diskusjoner rundt samme tema. Tviler på at Sverige er juridisk annerledes.

Men, så er det jo slik at importpapirer ikke alltid nevner serienummer på klokken - og da er man egentlig like langt.
Nu är min norska inte 100% men jag tror du säger samma sak som NymansUr.

Att utan bevis på korrekt betalade införselavgifter I EU så tar man inte emot en klocka nysåld I tredje land.
Förmodligen för att slippa ev huvudvärk om/när det uppdagas den var insmugglad.

Ett mer svårupptäckt scenario är ju
Varor nyköpta inom EU på TaxFree dom sedan "Hittat hem igen"

Skal man gjøre alt riktig og etter forskrifter, så skal man tolldeklarere e.g. klokker man tar med seg på ferie (ut av landet). I tollen (tullen) på flyplassen får man eget skjema der man beskriver gjenstanden (klokken) og oppgir serienummer. Papirene stemples av tollen og man kan vise disse papirene når man returnerer til hjemlandet (Norge eller Sverige).

Følger alle disse rådene fra tollen / tullen? Nei.
Hvorfor ikke? Man gidder ikke.
Hvorfor gidder man ikke? Man anser sannsynligheten å bli stoppet på hjemreisen lik null
Hvis man blir stoppet - hva da? Da må man bevise at klokken er kjøpt innenlands med moms - eller kjøpt utenlands og tollklarert inn (ref. papirer)
Men kvittering på klokken kjøpt innenlands hos AD viser ikke serienummeret? Korrekt
Klokker importert viser ikke serienummeret? Ikke alltid men av og til - men eksportpapirer stemplet av svensk toll på eksport har serienummer.

Derfor er dette med e.g. svensk moms et sabla rot og diskuteres i ring.

Er vel noen på KS som er advokat og kan opplyse oss i denne tråden?

---

Svensk:

Om du vill göra allt korrekt och enligt föreskrifter, då måste du tulldeklarera t.ex. klockor du tar med dig på semestern (ut ur landet). Hos tullen (tullen) på flygplatsen får du en separat blankett där du beskriver föremålet (klockan) och anger serienumret. Pappren är stämplade av tullen och du kan visa dessa papper när du återvänder till ditt hemland (Norge eller Sverige).

Följer du alla dessa råd från tullen/tullen? Nej.
Varför inte? Du bryr dig inte.
Varför bryr du dig inte? Sannolikheten att bli stoppad på hemresan anses vara noll
Om du blir stoppad – vad då? Då ska man bevisa att klockan är köpt inrikes med moms – eller köpt utomlands och tullklarerad (ref. papper)
Men kvittot på klockan köpt inrikes från AD visar inte serienumret? Korrekt
Klockor som importeras visar inte serienumret? Inte alltid men ibland – men exportpapper stämplade av svenska tullen vid export har ett löpnummer.

Därför är detta med t.ex. Svensk moms är en enda röra och diskuteras i cirklar.

Finns det någon på KS som är jurist och kan informera oss i denna tråd?

Senast ändrad:
Nu är min norska inte 100% men jag tror du säger samma sak som NymansUr.

Att utan bevis på korrekt betalade införselavgifter I EU så tar man inte emot en klocka nysåld I tredje land.
Förmodligen för att slippa ev huvudvärk om/när det uppdagas den var insmugglad.

Ett mer svårupptäckt scenario är ju
Varor nyköpta inom EU på TaxFree dom sedan "Hittat hem igen"
Har servat massor med klockor (inkl. hos Nymans) och ALDRIG ens fått frågan om hur klockan hittat in till Sverige. Hade jag fått det hade jag bett dom dra och tagit mina affärer nån annanstans.

Är svensksålt premium?

Tack för era inspel😀
Nu blev ju det här någon slags momsdiskussion men om man går tillbaka till de mjuka värdena så har jag många gånger upplevt klockor som mer lättsålda om de har svenskt cert. Det finns få rationella anledningar till det men det är min erfarenhet.

Men med tanke på att man inte ens kan se på ett Rolexcert längre vart den är uttagen så borde ju det eventuella irrationella premiumet åtminstone snart vara ett minne blott

Nu blev ju det här någon slags momsdiskussion men om man går tillbaka till de mjuka värdena så har jag många gånger upplevt klockor som mer lättsålda om de har svenskt cert. Det finns få rationella anledningar till det men det är min erfarenhet.

Men med tanke på att man inte ens kan se på ett Rolexcert längre vart den är uttagen så borde ju det eventuella irrationella premiumet åtminstone snart vara ett minne blott
Om jag inte misstar mig så är var klockan är köpt elektroniskt dokumenterat.

Har servat massor med klockor (inkl. hos Nymans) och ALDRIG ens fått frågan om hur klockan hittat in till Sverige. Hade jag fått det hade jag bett dom dra och tagit mina affärer nån annanstans.
Servat ja.
Hur många har du sålt till dem eller annan näringsidkare var väl mer vad som diskuterades

Edit.
Det kanske inte framgick I mitt inlägg. Jag var otydlig ser jag nu

• Like
Reactions: Man
Då får det bli en jämförelse av färg. Vad jag personligen är ute efter är en ”tråkigare” klocka i en klassisk storlek. Vad jag förstått är silver relativt opopulär.
Tycker både silver/grå blir för integrerat med boett och länk i färg men om du är ute efter en ”tråkig” klocka funkar det. Då hade jag ändå gått på översta för jag tycker den har en fin lyster

Hej! Letar min första Rolex under 30.000 och behöver lite tips på vad för modeller som gäller. Har någon något i den prisklassen så skriv till mig privat. Ej under 34mm i storlek.

Ha en fortsatt trevlig dag alla! Mvh

Hej! Letar min första Rolex under 30.000 och behöver lite tips på vad för modeller som gäller. Har någon något i den prisklassen så skriv till mig privat. Ej under 34mm i storlek.

Ha en fortsatt trevlig dag alla! Mvh

Du kommer inte hitta något värt att handla under 30’ idag.
För ett gäng år sedan kunde man med lite tur knipa en fyrsiffrig DJ som krävde lite kärlek i det prisspannet men de där dagarna är sedan länge borta.

Senast ändrad:
Då får det bli en jämförelse av färg. Vad jag personligen är ute efter är en ”tråkigare” klocka i en klassisk storlek. Vad jag förstått är silver relativt opopulär.
Ok 😀 jag gillar det monokroma utseendet. Har själv haft en femsiffrig rodium DJ, tycker rodium är något bättre än silver. Står på kö för en silver just nu, om det funnits rodium hade jag valt den. Jag har också fått intrycket att silver är en av de minst populära färgerna.

Tillbaka
Topp