FlipSwede
Guld
Ev Momsfusk och svårighet att få en seriös handlare ta den I inbyte/försäljning utan dokumentation på betalda importavgifter är min gissningVilka anledningar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ev Momsfusk och svårighet att få en seriös handlare ta den I inbyte/försäljning utan dokumentation på betalda importavgifter är min gissningVilka anledningar?
När vi talar om en dyrare klocka så vill jag helst se underlag på hur man fört in klockan i landet.Vilka anledningar?
Det enkla svaret är att det spelar ingen som helst roll.God kväll Rolex-fantaster!
En liten fundering till er. Hur ska man värdera att en Rolex är svensksåld eller inte?
Är svensksålt premium?
spelar det ingen som helst roll?
Tack för era inspel
Spelar det någon juridisk roll eller bara ett eget ställningstagande?När vi talar om en dyrare klocka så vill jag helst se underlag på hur man fört in klockan i landet.
Rimligtvis borde det ha noll betydelse men känns ändå som flertalet värderar det på detta forum då det ofta nämns i annonser.God kväll Rolex-fantaster!
En liten fundering till er. Hur ska man värdera att en Rolex är svensksåld eller inte?
Är svensksålt premium?
Tack för era inspel
Det Borde inte spela någon som helst roll var klockan är såld, för samma regler gäller alla Rolexklockor..så länge allt är ok med klockan.God kväll Rolex-fantaster!
Är svensksålt premium?
Tack för era inspel
Välkommen in i värmenHej alla, första inlägget här i Rolex tråden, får de bli foto på min Sub no date från 2022! Ha en bra vecka alla!
Problemet kommer när/om du vill sälja och köparen nekar utan underlag.Spelar det någon juridisk roll eller bara ett eget ställningstagande?
En köpare gör såklart sina egna avväganden. Du kanske har för stora fötter för att en köpare ska gilla dig och en annan vill bums köpa av en säljare i Lomma som äger en VW från 1952.Problemet kommer när/om du vill sälja och köparen nekar utan underlag.
Tekniskt sett har ju du inte gjort något fel. Du är ju inte den som utfört den brottsliga handling en.
Huruvida det ändå kan "Bita dig I baken" om du borde ha undersökt att korrekta importkostnader var betalda när du fick vetskap om att varan var nysåld I tredje land låter jag vara osagt.
Nu är min norska inte 100% men jag tror du säger samma sak som NymansUr.Ah - den klassiske moms-debatten. Juridisk er kjøper ansvarlig for at varen vedkommende kjøper er importert 100%. Ansvaret følger klokken - i følge mange andre nordiske lands diskusjoner rundt samme tema. Tviler på at Sverige er juridisk annerledes.
Men, så er det jo slik at importpapirer ikke alltid nevner serienummer på klokken - og da er man egentlig like langt.
Har servat massor med klockor (inkl. hos Nymans) och ALDRIG ens fått frågan om hur klockan hittat in till Sverige. Hade jag fått det hade jag bett dom dra och tagit mina affärer nån annanstans.Nu är min norska inte 100% men jag tror du säger samma sak som NymansUr.
Att utan bevis på korrekt betalade införselavgifter I EU så tar man inte emot en klocka nysåld I tredje land.
Förmodligen för att slippa ev huvudvärk om/när det uppdagas den var insmugglad.
Ett mer svårupptäckt scenario är ju
Varor nyköpta inom EU på TaxFree dom sedan "Hittat hem igen"
Nu blev ju det här någon slags momsdiskussion men om man går tillbaka till de mjuka värdena så har jag många gånger upplevt klockor som mer lättsålda om de har svenskt cert. Det finns få rationella anledningar till det men det är min erfarenhet.God kväll Rolex-fantaster!
Är svensksålt premium?
Tack för era inspel
Om jag inte misstar mig så är var klockan är köpt elektroniskt dokumenterat.Nu blev ju det här någon slags momsdiskussion men om man går tillbaka till de mjuka värdena så har jag många gånger upplevt klockor som mer lättsålda om de har svenskt cert. Det finns få rationella anledningar till det men det är min erfarenhet.
Men med tanke på att man inte ens kan se på ett Rolexcert längre vart den är uttagen så borde ju det eventuella irrationella premiumet åtminstone snart vara ett minne blott
Servat ja.Har servat massor med klockor (inkl. hos Nymans) och ALDRIG ens fått frågan om hur klockan hittat in till Sverige. Hade jag fått det hade jag bett dom dra och tagit mina affärer nån annanstans.
Ok! I så fall är det noll. Jag säljer inte klockor alls, köper bara…Servat ja.
Hur många har du sålt till dem eller annan näringsidkare var väl mer vad som diskuterades
Den undre finns bara i 41mm.En fråga till tråden. Vilken färg på tavlan?Motivera gärna!
Lämna andrahands priserna utanför diskussionen är ni snälla.
Båda i 36mm.
En fråga till tråden. Vilken färg på tavlan?Motivera gärna!
Båda i 36mm.
Som @David71 redan skrivit finns vanlig Rhodium bara i 41 om du inte ska ha Wimbledon.En fråga till tråden. Vilken färg på tavlan?Motivera gärna!
Båda i 36mm.
Den undre finns bara i 41mm.
Då får det bli en jämförelse av färg. Vad jag personligen är ute efter är en ”tråkigare” klocka i en klassisk storlek. Vad jag förstått är silver relativt opopulär.Som @David71 redan skrivit finns vanlig Rhodium bara i 41 om du inte ska ha Wimbledon.
Med det sagt är Rhodium både roligare och snyggare än silver.
Tycker både silver/grå blir för integrerat med boett och länk i färg men om du är ute efter en ”tråkig” klocka funkar det. Då hade jag ändå gått på översta för jag tycker den har en fin lysterDå får det bli en jämförelse av färg. Vad jag personligen är ute efter är en ”tråkigare” klocka i en klassisk storlek. Vad jag förstått är silver relativt opopulär.
Hej! Letar min första Rolex under 30.000 och behöver lite tips på vad för modeller som gäller. Har någon något i den prisklassen så skriv till mig privat. Ej under 34mm i storlek.
Ha en fortsatt trevlig dag alla! Mvh
Ok jag gillar det monokroma utseendet. Har själv haft en femsiffrig rodium DJ, tycker rodium är något bättre än silver. Står på kö för en silver just nu, om det funnits rodium hade jag valt den. Jag har också fått intrycket att silver är en av de minst populära färgerna.Då får det bli en jämförelse av färg. Vad jag personligen är ute efter är en ”tråkigare” klocka i en klassisk storlek. Vad jag förstått är silver relativt opopulär.
Silver!En fråga till tråden. Vilken färg på tavlan?Motivera gärna!
Båda i 36mm.