• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjena! Ny på forumet så skäll gärna på mig om detta är irrelevant för tråden. Jag sålde min första "riktiga klocka" idag, och är nu på jakt efter en vintage Datejust från 90-talet, typ 16234. Jag suktas dock lite på att köpa en något äldre på grund av prislappen, men blir tveksam på grund av plexiglaset. Vad är er erfarenhet kring plexiglas? Min bild är att det repas snabbt och att "klarheten" som ges av safirglas inte är i närheten på plexi. Men jag kan ha fel! You tell me!

Tjena! Ny på forumet så skäll gärna på mig om detta är irrelevant för tråden. Jag sålde min första "riktiga klocka" idag, och är nu på jakt efter en vintage Datejust från 90-talet, typ 16234. Jag suktas dock lite på att köpa en något äldre på grund av prislappen, men blir tveksam på grund av plexiglaset. Vad är er erfarenhet kring plexiglas? Min bild är att det repas snabbt och att "klarheten" som ges av safirglas inte är i närheten på plexi. Men jag kan ha fel! You tell me!
Går att polera upp plexiglas enkelt om man inte ser charmen i det så inga konstigheter.

IMG_20230731_162246.jpg

Alright tack! Någon annan "nackdel" förutom plexiglaset och eventuell extrastretch på bandet som jag bör ha i åtanke då när man jämför 80-tal mot 90-tals datejust?

Alright tack! Någon annan "nackdel" förutom plexiglaset och eventuell extrastretch på bandet som jag bör ha i åtanke då när man jämför 80-tal mot 90-tals datejust?
Inga nackdelar men bärs något mindre än moderna. Nya länkarna har en gedigen kvalité där man verkligen får en solid känsla. Snyggare borstning/polering på de äldre som inte blivit förstörda av polering i mitt tycke. Finns betydligt roligare tavlor också till äldre datejusts men kostar därefter.
I mitt tycke så är 116200/116234 roligaste modellen då det är den enda med hidden clasp, en detalj som jag uppskattar. Solid känsla och inte lika konstiga ändlänkar och index som på den nyaste modellen.

En favorit som jag gillar från nya releases är nya Yacht Master 42 i RLX titanium. Matt svart. Titan. Sexy.
Men för mig så är det inte en båt-klocka. Den är ju mer aerospace än yacht?
Som denna favorit, Lockheed SR-71 Blackbird. SR-71 är byggd av 85% titan och målad i matt svart radarabsorberande färg.
Förslag på nytt nickname, Rolex ”Blackbird”. Så kör vi över Bretlings ”homage” ur i 44 mm stål.

IMG_0742.jpeg
IMG_0741.jpeg

Senast ändrad:
Har bytt från 6 till 5.
Korta svaret är väl att jag tycker 6orna är för klossiga. 5orna är charmigare. Fränare med alu, tritium och tycker faktiskt om länken.

FF finns med på kartan/ i planerna, men då vill jag även kunna ha kvar suben, för den är bra.

Edit: Och även om jag har den på länk oftast så passar den väldigt mycket bättre med andra band (Kör tropic & nato då).
Ja, har på mig min nu och håller helt med om klossegheten. Du har även en poäng i det du skriver om banden - när jag har sett andra band på sexsiffriga så har det inte funnits några kombinationer som jag direkt tyckt varit tilltalande. Men med femsiffriga är det något helt annat.

Ja, har på mig min nu och håller helt med om klossegheten. Du har även en poäng i det du skriver om banden - när jag har sett andra band på sexsiffriga så har det inte funnits några kombinationer som jag direkt tyckt varit tilltalande. Men med femsiffriga är det något helt annat.
12an är ju bättre än 11an, och såklart en fin klocka men jag förstår att du är sugen på att byta. Jag hade gjort det igen 😊

Lycka till med vad du nu väljer att göra 👍

Nån som varit med om detta? Är det QC issues med min låda, som ni ser är den "skev". Är övertygad om att lådan är äkta men ja, ser ut som QC-issue. Den är limmad så och går ej att rubba.
IMG_20230803_233801.jpg

IMG_20230803_233808.jpg

Nån som varit med om detta? Är det QC issues med min låda, som ni ser är den "skev". Är övertygad om att lådan är äkta men ja, ser ut som QC-issue. Den är limmad så och går ej att rubba.
IMG_20230803_233801.jpg

IMG_20230803_233808.jpg
Lådorna är generellt ganska dassiga om man jämför med andra märken i prisklassen men om det stör dig kanske AD kan lösa en ny och i sin tur skicka tillbaka denna för byte? Lådorna är ju inte specifika för en viss klocka så din AD bör ha en hög i lager.

Lådorna är generellt ganska dassiga om man jämför med andra märken i prisklassen men om det stör dig kanske AD kan lösa en ny och i sin tur skicka tillbaka denna för byte? Lådorna är ju inte specifika för en viss klocka så din AD bör ha en hög i lager.
Minns när jag köpte min första Rolex beggad och fick känna på lådan. Hade fram tills dess ägt en hel del annat mer eller mindre runt samma prisklass (IWC, Omega, JLC…) Blev galet nojig över att jag köpt en fejk, tills jag fick känna och klämma på polarens lådor och insåg att jo, lådorna är av rätt saggig kvalité.

Tycker också de nya lådorna är nästan sämre än de gamla. Man kunde väl åtminstone ha kostat på sig lite läder på utsidan istället för den där plastiga varianten man har nu. Inte det som är det viktiga, men det bidrar inte direkt till presentationen om man jämför med konkurenterna.

Tillbaka
Topp