• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

eeee

Cartier
2-Faktor
Men det är ju väldigt enkelt. Skit i grisiga svenska återförsäljare av Rolex och gå på gråhandlare? Lägre priser, inget grisande med kölistor och i ärlighetens namn ungefär samma service/bemötande.

Absolut. Jag köpte min 116710 begagnad, 6 månader, av svensk ”handlare” för jag inte orkade ”stå i kö” och ville ha klockjäveln asap. Utmärkt skick, under list och väldigt trevligt bemötande. Sen kanske inte den här modellen betingar ”premium” mtp listpriser men att behöva vänta när man har bestämt sig och dessutom bli hånskrattas åt, nej tack.
 

Baywatch

Omega
Det är absolut inget fel på sportstål men heller inget magiskt över dem. Tur att man redan äger/har ägt flera av dessa modeller som nu hypas. Då slipper man själv våndas över stegrande priser.

Värre tror jag det är för dem som aldrig ägt men nu köper hypen, och "måste" ha en. När de väl får tag i ett exempelar, till långt över list, så tänker nog många "var det inte mer?!".

Bara en teori.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det är absolut inget fel på sportstål men heller inget magiskt över dem. Tur att man redan äger/har ägt flera av dessa modeller som nu hypas. Då slipper man själv våndas över stegrande priser.

Värre tror jag det är för dem som aldrig ägt men nu köper hypen, och "måste" ha en. När de väl får tag i ett exempelar, till långt över list, så tänker nog många "var det inte mer?!".

Bara en teori.

Egentligen förstår jag inte problemet. En Sub och GMT kostar 75,8 respektive 74,8. De går att köpa nya för typ fyra lax över list på Blocket. Hade jag varit sugen på en sådan hade jag betalat istället för att sura över marknaden.
 

eeee

Cartier
2-Faktor
Egentligen förstår jag inte problemet. En Sub och GMT kostar 75,8 respektive 74,8. De går att köpa nya för typ fyra lax över list på Blocket. Hade jag varit sugen på en sådan hade jag betalat istället för att sura över marknaden.

Jag håller med dig. Men är ju trevligt att bli trevligt bemött på vägen till insikten om att det är gråmarknad som är vägen framåt.
Jaja, nu tycker jag vi kollektivt tycker lika illa om Tyskland som om Rolex ADs ;)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
På den tiden kunde man komma in hos Rob E och välja och vraka på 114060, 116610 LN, Hulk och 116710 LN samt att få 10%-15% på dessa utan problem.

Det var tider det:)
För den som inte vart intresserad av Rolex tidigare, när svängde det och vad var det som hände? Att kronraset de senaste månaderna gjort svenska listpriser väldigt intressanta förstår jag men den här utvecklingen startade väl innan dess?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bostadsbubblan påspätt med ryssar och kineser som handlar momsfritt.
Fast båda de två sakerna fanns väl hos oss under den ”bättre tiden” som fanns tidigare? Klart är i vilket fall att Nymans Ur haft en dramatiskt ökad omsättning under tiden man kan se på allabolag iaf. Är det bara Ryssar, Kineser och folk som köper och säljer bostäder på samma marknad? o_O
 
Precis! enligt ”entusiasterna” på forumet så är man inte klockintresserad om man köper en keramisk Rolex:hilarious:

Det roliga är att dessa människor gör pengar på sina klockor men spelar ”entusiaster”

Vissa köper det man gillar helt enkelt, jag gillar oftast inte gamla små ruttna/mögliga ur
:D
:D:D:D:cigar:.. hehe.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Precis! enligt ”entusiasterna” på forumet så är man inte klockintresserad om man köper en keramisk Rolex:hilarious:

Det roliga är att dessa människor gör pengar på sina klockor men spelar ”entusiaster”

Vissa köper det man gillar helt enkelt, jag gillar oftast inte gamla små ruttna/mögliga ur
:D
Intresserad, Jo. Entuisiast? Tja, det beror som sagt på definitionen. Personligen tycker jag att det krävs lite mer än att köpa moderna sportrollar som bara går upp i värde för att klassas som entuisiast men jag anser inte att epitetet "entuisiast" varken har positiva eller negativa konnotationer. Samma sak med att gilla moderna sportrollar - inget fel med det.
Jag är osäker på var jag placerar mig enligt något annan och jag bryr mig faktiskt inte. Detta är ett personligt intresse för mig, och förutom att det är lite kul att diskutera och få lite ryggdunk här så spelar det faktiskt ingen roll vad någon annan tycker.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Precis! enligt ”entusiasterna” på forumet så är man inte klockintresserad om man köper en keramisk Rolex:hilarious:

Det roliga är att dessa människor gör pengar på sina klockor men spelar ”entusiaster”

Vissa köper det man gillar helt enkelt, jag gillar oftast inte gamla små ruttna/mögliga ur
:D
De är ju bara fjantigt
 

Bas

Patek
Intresserad, Jo. Entuisiast? Tja, det beror som sagt på definitionen. Personligen tycker jag att det krävs lite mer än att köpa moderna sportrollar som bara går upp i värde för att klassas som entuisiast men jag anser inte att epitetet "entuisiast" varken har positiva eller negativa konnotationer. Samma sak med att gilla moderna sportrollar - inget fel med det.
Jag är osäker på var jag placerar mig enligt något annan och jag bryr mig faktiskt inte. Detta är ett personligt intresse för mig, och förutom att det är lite kul att diskutera och få lite ryggdunk här så spelar det faktiskt ingen roll vad någon annan tycker.
Alltså detta med ”titeln” entusiast är så otroligt löjligt. Verkar som vissa vill ha patent på titeln och stör sig när andra kallas sig entusiaster:hilarious:

Personligen älskar jag klockor och vilket fack det nu än sätter mig i spelar ingen roll.
MEN vill jag kalla mig entusiast så gör jag det och ingen annan har med det att göra helt enkelt :)
Man kan väl fortfarande vara ”entusiast” fast man har ”massproducerade” stålrollar?
Eller?
 
Stämmer bra, frågade om Hulken först och hon bara hånskratta typ..
jag tar nog mina pengar utomlands när jag ska köpa min.. känns som det blir lättare då, eller vad tror ni?
Tråkigt. Personligen har jag alltid fått bra bemötanden och trevliga hälsningar på Krons, oavsett vem eller vilka som stått bakom disken eller befunnit sig i butiken.
Alltid hjälpsamma, informativa och villiga att ta sig tid för frågor och bjuda på dricka, trots att jag klargjort direkt att/om jag bara är inne för att prova lite, och att jag/vi inte tänkt köpa nånting alls just den gången.. :confused:

Mvh Roffe P
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Alltså detta med ”titeln” entusiast är så otroligt löjligt. Verkar som vissa vill ha patent på titeln och stör sig när andra kallas sig entusiaster:hilarious:

Personligen älskar jag klockor och vilket fack det nu än sätter mig i spelar ingen roll.
MEN vill jag kalla mig entusiast så gör jag det och ingen annan har med det att göra helt enkelt :)
Man kan väl fortfarande vara ”entusiast” fast man har ”massproducerade” stålrollar?
Eller?

Hela entusiast-titeln har bara blivit gatekeeping när det är som bäst, "ni är inga riktiga fans om ni gillar nya skivan" etc.
33d.jpg
Å andra sidan kan man bli less på folk som endast är ute efter att tjäna en hacka. Flippar DJ/DD för att "bygga relationer" för att få köpa en daytona till listpris och sen vända på fläcken och sälja den för 1.5 gånger list. Känns som att man då tar en plats i kön framför någon som skulle uppskatta den. Hamnade dock själv i samma fälla som jag nämnde ovan nu ;)

Intresse är personligt, vissa tycker det är supertrevligt med stålrollar trots att man ser tio på dussinet runt om i Stockholm. Vissa (även undertecknad) dreglar över olika Patek-referenser trots att det ligger kanske 20 års intensivt sparande om det någon skulle bli en sån.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Alltså detta med ”titeln” entusiast är så otroligt löjligt. Verkar som vissa vill ha patent på titeln och stör sig när andra kallas sig entusiaster:hilarious:

Personligen älskar jag klockor och vilket fack det nu än sätter mig i spelar ingen roll.
MEN vill jag kalla mig entusiast så gör jag det och ingen annan har med det att göra helt enkelt :)
Man kan väl fortfarande vara ”entusiast” fast man har ”massproducerade” stålrollar?
Eller?

Jag är en klockentusiast. :)

46C744FE-9D57-4956-8AF0-51C63A50B1A7.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Alltså detta med ”titeln” entusiast är så otroligt löjligt. Verkar som vissa vill ha patent på titeln och stör sig när andra kallas sig entusiaster:hilarious:

Personligen älskar jag klockor och vilket fack det nu än sätter mig i spelar ingen roll.
MEN vill jag kalla mig entusiast så gör jag det och ingen annan har med det att göra helt enkelt :)
Man kan väl fortfarande vara ”entusiast” fast man har ”massproducerade” stålrollar?
Eller?
Jo, du har ju helt rätt. Det är faktiskt rent snobberi att klassa sig själv som entuisiast och andra som posörer. Tråkig inställning som inte gynnar någon.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Fast om de kosta 57 2013 så skulle de inflationsjusterat kosta 63 idag. Så den faktiska prishöjningen är ju bara runt 2 tusen kronor under en 5 års period. Är väl inte särskilt mycket egentligen :)
59,5 ska det väl bli och inte 63 om man använder SCB:s KPI. Men räknar vi även in hur kraftigt schweizerfrancen har ökat mot Svenska kronan under samma tid så får man lägga på ett antal tusen.
 
Topp