• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rob E och Nymans säljer klockor för ca 850msek per år. Räkna på hur mycket det är per dag de har öppet. Fundera sedan på om det är rimlig försäljning i butik.

Hur man än vrider och vänder på siffrorna så inser man att det gråas iväg klockor för enorma summor. Varför ens tro att de säljer hajpade stålrollar för listpris när de kan sälja för mer än så till gråhandlare. Den låga tillgången hos AD beror knappast på att de knappt får några klockor tilldelade. Den beror på att de säljer dem till andra handlare iom att det ger större profit.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Rob E och Nymans säljer klockor för ca 850msek per år. Räkna på hur mycket det är per dag de har öppet. Fundera sedan på om det är rimlig försäljning i butik.

Hur man än vrider och vänder på siffrorna så inser man att det gråas iväg klockor för enorma summor. Varför ens tro att de säljer hajpade stålrollar för listpris när de kan sälja för mer än så till gråhandlare. Den låga tillgången hos AD beror knappast på att de knappt får några klockor tilldelase. Den beror på att de säljer dem till andra handlare iom att det ger större profit.


Helt sjukt egentligen..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Så länge som folk gladeligen betalar över list så kommer AD att gråa iväg klockor för mer än de borde kosta. Sedan berättar de för sina kunder att det är x års kö och då fortsätter folk att köpa av gråhandlarna istället för att vänta. AD kan då i lugn och ro öka sin profit när priset på andrahandsmarknaden trycks upp.

Vi får helt enkelt den verklighet som vi förtjänar. :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Så länge som folk gladeligen betalar över list så kommer AD att gråa iväg klockor för mer än de borde kosta. Sedan berättar de för sina kunder att det är x års kö och då fortsätter folk att köpa av gråhandlarna istället för att vänta. AD kan då i lugn och ro öka sin profit när priset på andrahandsmarknaden trycks upp.

Vi får helt enkelt den verklighet som vi förtjänar. :)


Här står man i godtrogen kö på flera modeller hos flera ad.s och vägrar köpa för över list, då jag absolut inte tänker främja den sjuka hypen :D
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det som kan ev kan glädja alla köare är att när räntan stiger några enheter så blir listan lite kortare iaf :) trots att det kommer att kosta några hus och hem.
Sen premium kunderna kommer ju nämnvärt inte att påverkas men som tidigare nämnt minskar vi ju iaf lyxkonsumtionen något jag.
Sen finns det AD i mindre kapitalstarka länder som tänker lite annorlunda om premiumkunder där du tex kan räknas som kapitalstark om du kommer från Europa och betalar i dollar.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Det som kan ev kan glädja alla köare är att när räntan stiger några enheter så blir listan lite kortare iaf :) trots att det kommer att kosta några hus och hem.
Sen premium kunderna kommer ju nämnvärt inte att påverkas men som tidigare nämnt minskar vi ju iaf lyxkonsumtionen något jag.
Sen finns det AD i mindre kapitalstarka länder som tänker lite annorlunda om premiumkunder där du tex kan räknas som kapitalstark om du kommer från Europa och betalar i dollar.


När stiger räntorna då?;) De blire ju bara lägre och lägre..
 
Jag köpte min Exp 1 på Krons för drygt ett år sedan. Jag hade då ingen koll på att det var väntetider på dessa så jag gick glad i hågen till Rob Engström, Nymans och Krons en fredagseftermiddag. De hade då ingen inne på Rob eller Nymans och den enda de hade på Krons var såld men jag fick i alla fall klämma på den. Sen var de väldigt trevliga på Krons och erbjöd mig att kontakta mig då de fått in klockan, bara ett par dagar senare så ringde de och hade fått in den. Så jag kanske hade flyt men för mig gick det fort.
Krons är bra. Jag har alltid blivit bra omhändertagen hos dom när jag varit där!
Dessutom är dom väldigt trevliga och villiga att ta sig tid att förklara och berätta om det är något man undrar.
Det kan man inte säga om personalen hos Rob. Där har de rent ut sagt varit oförskämda och otrevliga när jag frågat något.
 
Några år sen var det ett himla tjat om att stötta sin AD, handla lokalt osv för att inte stötta gråhandel m.m. Titta vilka det är som styr nu ist. :woot:
#fuckyourlocalAD
Jag tycker man ska stötta sin AD. Om man blir schysst behandlad som kund så ser jag ingen anledning att gå till en konkurrent, såvida det inte gäller ett märke som din "lokala"/ordinarie AD inte säljer.
Jag har alltid blivit bra behandlad så jag tänker fortsätta köpa av "min" ordinarie AD sålänge det gäller märken de säljer :)

Mvh
 
Senast ändrad:

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag tycker man ska stötta sin AD. Om man blir schysst behandlad som kund så ser jag ingen anledning att gå till en konkurrent, såvida det inte gäller ett märke som din "lokala"/ordinarie AD inte säljer.
Jag har alltid blivit bra behandlad så jag tänker fortsätta köpa av "min" ordinarie AD sålänge det gäller märken de säljer :)

Mvh

Kan du fixa en Daytona?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Om någon undrar varför det är flera års väntetid:rolleyes:

22AA7B7F-0B0A-4F7B-847B-1FC77F7BA5CB.png
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Så länge som folk gladeligen betalar över list så kommer AD att gråa iväg klockor för mer än de borde kosta. Sedan berättar de för sina kunder att det är x års kö och då fortsätter folk att köpa av gråhandlarna istället för att vänta. AD kan då i lugn och ro öka sin profit när priset på andrahandsmarknaden trycks upp.

Vi får helt enkelt den verklighet som vi förtjänar. :)
Och om man sedan tittar på den kö som finns på de olika modellerna; hur många hade stått kvar om begagnatpriset inte var vad det är.

Det är ju en situation som funkar ganska bra för alla (som är intresserade överhuvudtaget, dvs). Märkligt dock när det ska gnällas på att det tar sån tid att få sin klocka. :)
 

Jofaaa

Cartier
Så länge som folk gladeligen betalar över list så kommer AD att gråa iväg klockor för mer än de borde kosta. Sedan berättar de för sina kunder att det är x års kö och då fortsätter folk att köpa av gråhandlarna istället för att vänta. AD kan då i lugn och ro öka sin profit när priset på andrahandsmarknaden trycks upp.

Vi får helt enkelt den verklighet som vi förtjänar. :)
Fast hela konceptet bygger ju på att Rolex priser är för låga. 110 tusen för en Daytona är ju inte ett realistiskt pris om vi utgår att priset ska sättas efter betalningsviljan för produkten. Hade Rolex tryckt upp priserna till marknadspriserna så hade vi sluppit gråhandlar-konceptet. Om marknaden är beredd att betala 165+ för en Daytona vore det vansinnigt korkat av Rolex att sälja de för 110. Sen att det finns köpare som är villig att betala mer för en produkt än vad den ”bör” kosta är en annan historia :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast hela konceptet bygger ju på att Rolex priser är för låga. 110 tusen för en Daytona är ju inte ett realistiskt pris om vi utgår att priset ska sättas efter betalningsviljan för produkten. Hade Rolex tryckt upp priserna till marknadspriserna så hade vi sluppit gråhandlar-konceptet. Om marknaden är beredd att betala 165+ för en Daytona vore det vansinnigt korkat av Rolex att sälja de för 110. Sen att det finns köpare som är villig att betala mer för en produkt än vad den ”bör” kosta är en annan historia :)
Rolex skulle förlora massor på en stor prisökning. Folk skulle bli som galna. Som vaniljglassen säger så bygger det mesta just nu på spekulation. Priserna beror inte på att utbudet är för lågt. Tids nog så kommer priserna att normaliseras och klockorna kommer att börja kosta det prislistan säger. Om det sedan är när ekonomin börjar skaka eller om det är när något annar tar över stafettpinnen vet jag inte.

Testa gå in till en AD och kolla på en dyr helguldare. När ni sedan är nära avslut så är det bara att ställa frågan om det går att lösa en stålklocka också. Det kan ju vara bra med en av varje då gulddaytonan kanske är lite ömtålig i vissa situationer. Har ni bara gett ett seriöst intryck så lovar jag att de kan trolla fram en ny GMT eller vad det nu är som är svårast att få tag på. Kan AD tjäna mer på att låta någon köpa klockan och något annat dyrt för mer än de säljer hajprollen för till gråhandlare så går den säkerligen att att få tag på instantly. :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolex skulle förlora massor på en stor prisökning. Folk skulle bli som galna. Som vaniljglassen säger så bygger det mesta just nu på spekulation. Priserna beror inte på att utbudet är för lågt. Tids nog så kommer priserna att normaliseras och klockorna kommer att börja kosta det prislistan säger. Om det sedan är när ekonomin börjar skaka eller om det är när något annar tar över stafettpinnen vet jag inte.

Testa gå in till en AD och kolla på en dyr helguldare. När ni sedan är nära avslut så är det bara att ställa frågan om det går att lösa en stålklocka också. Det kan ju vara bra med en av varje då gulddaytonan kanske är lite ömtålig i vissa situationer. Har ni bara gett ett seriöst intryck så lovar jag att de kan trolla fram en ny GMT eller vad det nu är som är svårast att få tag på. Kan AD tjäna mer på att låta någon köpa klockan och något annat dyrt för mer än de säljer hajprollen för till gråhandlare så går den säkerligen att att få tag på instantly. :)
Bra skrivet! Med tanke på utbudet av sprojlans nya stålrollar hos gråhandlare och på sådana här forum känns det ju som att tillgång egentligen inte är något problem. Kanske är det så att det känns ”skönt” för folk att göra ett klipp? ”Den här dinkan går för 85k vilken dag som helst men jag fixade den för 77”?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bra skrivet! Med tanke på utbudet av sprojlans nya stålrollar hos gråhandlare och på sådana här forum känns det ju som att tillgång egentligen inte är något problem. Kanske är det så att det känns ”skönt” för folk att göra ett klipp? ”Den här dinkan går för 85k vilken dag som helst men jag fixade den för 77”?
Såklart. Det är ju därför allt handlar om stålrolex och vart man kan hitta dem snabbt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vet att den här annonsen varit uppe i GMT-tråden men tycker den förtjänas att dryftas här också:
https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/116710blnrpo/rolex-gmt-master-ii

@Nymans Ur 1851 säljer alltså en begagnad och importerad BLNR för 19.500:- över sitt eget listpris.
Av någon anledning är det en av få annonser som saknar information om nypris.

Om de varit en gråhandlare hade jag inte haft några synpunkter men nu är de AD för Rolex...
Och sedan säger de åtta års kö om någon vill köpa en ny för listpris. Någon som på fullaste allvar tror att de ringer personen som köat längst när de får in en ny Batman? De skickar den hivetvis till en gråhandlare i Europa för list + gottepeng.
 

Ninen79

Audemars
Såklart. Det är ju därför allt handlar om stålrolex och vart man kan hitta dem snabbt.
Exakt! Typ 10 nya trådar/ v om just vart man kan hitta en ny stålrolex (sub, gmt, daytona) snabbt och billigt.
Köper till överpris hos gråhandlare och försöker sedan kränga den på KS med vinst och vips är hypen igång.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Vet att den här annonsen varit uppe i GMT-tråden men tycker den förtjänas att dryftas här också:
https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/116710blnrpo/rolex-gmt-master-ii

@Nymans Ur 1851 säljer alltså en begagnad och importerad BLNR för 19.500:- över sitt eget listpris.
Av någon anledning är det en av få annonser som saknar information om nypris.

Om de varit en gråhandlare hade jag inte haft några synpunkter men nu är de AD för Rolex...

Oj, det trodde jag faktiskt inte att AD gjorde. Kanske är för att den är just beg. och inte såld av Nymans själva?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Alltså detta med ”titeln” entusiast är så otroligt löjligt. Verkar som vissa vill ha patent på titeln och stör sig när andra kallas sig entusiaster:hilarious:

Personligen älskar jag klockor och vilket fack det nu än sätter mig i spelar ingen roll.
MEN vill jag kalla mig entusiast så gör jag det och ingen annan har med det att göra helt enkelt :)
Man kan väl fortfarande vara ”entusiast” fast man har ”massproducerade” stålrollar?
Eller?
Vänta bra, det tar några år, men möglet kommer. Alla vägar leder dit. Då kommer du leta efter den perfekta patinan, den perfekta gula tritiumfärgen och den perfekt krackelerade tavlan. :D
 
Topp