Några år sen var det ett himla tjat om att stötta sin AD, handla lokalt osv för att inte stötta gråhandel m.m. Titta vilka det är som styr nu ist.

#fuckyourlocalAD
Fast, njae, så illa är det väl inte.
Och ska vi titta på det affärsmässigt är det ju så att man ibland måste skifta klientel. 2010, då många vittnar om en bättre service från sin AD, omsatte Nymans-koncernen 163 millar med en marginal under 9%. Senaste bokslutet var motsvarande siffror 541 millar med en marginal på över 12%. De har även flyttat vissa varumärken online med vad jag förstår goda resultat.
Men i vår värld är det samma Nymans/Krons. Är det verkligen det när man växt med sådana siffror år efter år efter år, dessutom med förstärkt marginal? Säljare vänjer sig med ökade budgetar, säljmål och bonusar. Chefer vänjer sig vid att ställa högre krav på omsättning och marginalstarka avslut. Jag som vill köpa en stålklocka blir, faktiskt, inte lika intressant som jag kanske var när jag 2012 klev in för att snacka klockor.
På min arbetsgivare inom retail har vi brottats med motsvarande växt och utveckling. Det slutade vid att vi varje år lägger helt sjuka mängder pengar på internkultur och -utbildning för att påminna våra medarbetare att kunden som vill ha det lilla under sin relation med oss kommer spendera helt enorma mängder pengar - så länge just den kunden tycker vi är trevliga och snälla mot dem.
Skillnaden som jag dock ser mellan vår verklighet och Nymans är att vi har fri tilldelning av produkt att sälja (i stort sätt) samt att vi inte har skarpa busslaster med lyxtörstande kineser som dyker upp som ”Amen” i kyrkan. Tänk vad dylika omsättningspeakar gör med det egna säljarbeteendet, hur ska Svenne Skorpa och hans enstaka köp vartannat år ge samma tillfredsställele som en dylik säljhets (som dessutom garanterat kommer utan after sales)?
Jag vet inte, jag antar att jag med all affärsmässig rätt är bortsorterad som kund. Jag är inte kapitalstark nog, inte jämfört med en busslast tax free-shoppare. Mina inköp kommer inte påverka en säljbudget. Jag får kanske acceptera det och söka mig till mindre framgångsrika ADs, kanske i andra länder.
TL;DR - Satan i gatan vilken växt åtminstone Nymans har haft, sådant gör att varje enskild kund blir mindre viktig.