• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jofaaa

Cartier
59,5 ska det väl bli och inte 63 om man använder SCB:s KPI. Men räknar vi även in hur kraftigt schweizerfrancen har ökat mot Svenska kronan under samma tid så får man lägga på ett antal tusen.
Jag räknande lite snabbt på det med världsinflationen, tror inte Rolex justerar priserna utifrån respektive lands inflation. :) Dock inte säker på hur de sköter sina prisjusteringar.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag räknande lite snabbt på det med världsinflationen, tror inte Rolex justerar priserna utifrån respektive lands inflation. :) Dock inte säker på hur de sköter sina prisjusteringar.
Det är klart att Rolex inte bryr sig om inflationen i Sverige när de gör prisjusteringar. Inflationen var lite väl hög i ditt exempel så var därför jag reagerade, var inte mening att låta som en besserwisser. Däremot tror jag att det högre värdet på schweizerfrancen nu jämfört med 2013 har en stor del i prishöjningen att göra, men det är ganska så OT eftersom det var tillgången och inte listpris tråden handlad om.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Jag är en klockentusiast. :)

46C744FE-9D57-4956-8AF0-51C63A50B1A7.jpeg
Haha klockrent och väldigt schysst bild för övrigt, undrar var jag sett den förut på forumet :woot:
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Några år sen var det ett himla tjat om att stötta sin AD, handla lokalt osv för att inte stötta gråhandel m.m. Titta vilka det är som styr nu ist. :woot:
#fuckyourlocalAD
Fast, njae, så illa är det väl inte.
Och ska vi titta på det affärsmässigt är det ju så att man ibland måste skifta klientel. 2010, då många vittnar om en bättre service från sin AD, omsatte Nymans-koncernen 163 millar med en marginal under 9%. Senaste bokslutet var motsvarande siffror 541 millar med en marginal på över 12%. De har även flyttat vissa varumärken online med vad jag förstår goda resultat.

Men i vår värld är det samma Nymans/Krons. Är det verkligen det när man växt med sådana siffror år efter år efter år, dessutom med förstärkt marginal? Säljare vänjer sig med ökade budgetar, säljmål och bonusar. Chefer vänjer sig vid att ställa högre krav på omsättning och marginalstarka avslut. Jag som vill köpa en stålklocka blir, faktiskt, inte lika intressant som jag kanske var när jag 2012 klev in för att snacka klockor.

På min arbetsgivare inom retail har vi brottats med motsvarande växt och utveckling. Det slutade vid att vi varje år lägger helt sjuka mängder pengar på internkultur och -utbildning för att påminna våra medarbetare att kunden som vill ha det lilla under sin relation med oss kommer spendera helt enorma mängder pengar - så länge just den kunden tycker vi är trevliga och snälla mot dem.
Skillnaden som jag dock ser mellan vår verklighet och Nymans är att vi har fri tilldelning av produkt att sälja (i stort sätt) samt att vi inte har skarpa busslaster med lyxtörstande kineser som dyker upp som ”Amen” i kyrkan. Tänk vad dylika omsättningspeakar gör med det egna säljarbeteendet, hur ska Svenne Skorpa och hans enstaka köp vartannat år ge samma tillfredsställele som en dylik säljhets (som dessutom garanterat kommer utan after sales)?

Jag vet inte, jag antar att jag med all affärsmässig rätt är bortsorterad som kund. Jag är inte kapitalstark nog, inte jämfört med en busslast tax free-shoppare. Mina inköp kommer inte påverka en säljbudget. Jag får kanske acceptera det och söka mig till mindre framgångsrika ADs, kanske i andra länder.

TL;DR - Satan i gatan vilken växt åtminstone Nymans har haft, sådant gör att varje enskild kund blir mindre viktig.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Fast, njae, så illa är det väl inte.
Och ska vi titta på det affärsmässigt är det ju så att man ibland måste skifta klientel. 2010, då många vittnar om en bättre service från sin AD, omsatte Nymans-koncernen 163 millar med en marginal under 9%. Senaste bokslutet var motsvarande siffror 541 millar med en marginal på över 12%. De har även flyttat vissa varumärken online med vad jag förstår goda resultat.

Men i vår värld är det samma Nymans/Krons. Är det verkligen det när man växt med sådana siffror år efter år efter år, dessutom med förstärkt marginal? Säljare vänjer sig med ökade budgetar, säljmål och bonusar. Chefer vänjer sig vid att ställa högre krav på omsättning och marginalstarka avslut. Jag som vill köpa en stålklocka blir, faktiskt, inte lika intressant som jag kanske var när jag 2012 klev in för att snacka klockor.

På min arbetsgivare inom retail har vi brottats med motsvarande växt och utveckling. Det slutade vid att vi varje år lägger helt sjuka mängder pengar på internkultur och -utbildning för att påminna våra medarbetare att kunden som vill ha det lilla under sin relation med oss kommer spendera helt enorma mängder pengar - så länge just den kunden tycker vi är trevliga och snälla mot dem.
Skillnaden som jag dock ser mellan vår verklighet och Nymans är att vi har fri tilldelning av produkt att sälja (i stort sätt) samt att vi inte har skarpa busslaster med lyxtörstande kineser som dyker upp som ”Amen” i kyrkan. Tänk vad dylika omsättningspeakar gör med det egna säljarbeteendet, hur ska Svenne Skorpa och hans enstaka köp vartannat år ge samma tillfredsställele som en dylik säljhets (som dessutom garanterat kommer utan after sales)?

Jag vet inte, jag antar att jag med all affärsmässig rätt är bortsorterad som kund. Jag är inte kapitalstark nog, inte jämfört med en busslast tax free-shoppare. Mina inköp kommer inte påverka en säljbudget. Jag får kanske acceptera det och söka mig till mindre framgångsrika ADs, kanske i andra länder.

TL;DR - Satan i gatan vilken växt åtminstone Nymans har haft, sådant gör att varje enskild kund blir mindre viktig.
Det är väl att kunna se även den lilla konsumenten som skiljer bra säljare från dåliga säljare?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Fast, njae, så illa är det väl inte.
Och ska vi titta på det affärsmässigt är det ju så att man ibland måste skifta klientel. 2010, då många vittnar om en bättre service från sin AD, omsatte Nymans-koncernen 163 millar med en marginal under 9%. Senaste bokslutet var motsvarande siffror 541 millar med en marginal på över 12%. De har även flyttat vissa varumärken online med vad jag förstår goda resultat.

Men i vår värld är det samma Nymans/Krons. Är det verkligen det när man växt med sådana siffror år efter år efter år, dessutom med förstärkt marginal? Säljare vänjer sig med ökade budgetar, säljmål och bonusar. Chefer vänjer sig vid att ställa högre krav på omsättning och marginalstarka avslut. Jag som vill köpa en stålklocka blir, faktiskt, inte lika intressant som jag kanske var när jag 2012 klev in för att snacka klockor.

På min arbetsgivare inom retail har vi brottats med motsvarande växt och utveckling. Det slutade vid att vi varje år lägger helt sjuka mängder pengar på internkultur och -utbildning för att påminna våra medarbetare att kunden som vill ha det lilla under sin relation med oss kommer spendera helt enorma mängder pengar - så länge just den kunden tycker vi är trevliga och snälla mot dem.
Skillnaden som jag dock ser mellan vår verklighet och Nymans är att vi har fri tilldelning av produkt att sälja (i stort sätt) samt att vi inte har skarpa busslaster med lyxtörstande kineser som dyker upp som ”Amen” i kyrkan. Tänk vad dylika omsättningspeakar gör med det egna säljarbeteendet, hur ska Svenne Skorpa och hans enstaka köp vartannat år ge samma tillfredsställele som en dylik säljhets (som dessutom garanterat kommer utan after sales)?

Jag vet inte, jag antar att jag med all affärsmässig rätt är bortsorterad som kund. Jag är inte kapitalstark nog, inte jämfört med en busslast tax free-shoppare. Mina inköp kommer inte påverka en säljbudget. Jag får kanske acceptera det och söka mig till mindre framgångsrika ADs, kanske i andra länder.

TL;DR - Satan i gatan vilken växt åtminstone Nymans har haft, sådant gör att varje enskild kund blir mindre viktig.
Väl skrivet Man kan alltså summera det med att det går för bra för AD och att vi småkunder blir rövknullade. Min känsla verkar ha varit rätt :mad:
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är väl att kunna se även den lilla konsumenten som skiljer bra säljare från dåliga säljare?

Jag tycker det, men jag har aldrig lyckats öka en omsättning med över 300% på under 8 år. Definitivt inte med en marginalförstärkning på 50%. Lyxsvängen fungerar på ett helt annat sätt än den mesta annan försäljning. Exempelvis är min relation med mina leverantörer försvinnande enkel; de vill att jag kränger mer av deras grejer oavsett vad det är frågan om för produkt. När jag har behövt 3000 units av något där en normal sverigetilldelning har varit 500-1000 enheter på ett år så har det bemötts med glädje, bjudluncher och lastbilar med gods - knappast så Rolex behandlar Nymans inköpare om de helt plötsligt säljer 25st GMT Master 2 (jag gissar nämligen att listan är längre än så). Hur ska man som säljare hantera ökade omsättningskrav när man har osäker tillgång? De gångerna jag av olika skäl hamnat i den situationen skapar det först vanmakt snabbt följt av analys över hur jag kan skapa en strukturerad produkt som ger mig mer oms & TG. Det är vad som i min mening är den bästa säljaren, även om det kanske inte är den säljaren som ger just mig bäst kundvård. Och kanske är bäst kundvård inte Nymans melodi heller. Jag kan, som sagt, inte vara alldeles för kritisk efter att ha sett deras siffror.

Väl skrivet Man kan alltså summera det med att det går för bra för AD och att vi småkunder blir rövknullade. Min känsla verkar ha varit rätt :mad:

Nu tycker jag du tar i. Att inte prioritera är inte samma sak som att köra någon i prutten. Alla säljare har guld- silver- och bronskunder. Jag har kunder jag ryckt ut till på helger pga vår relation, andra jag behandlar korrekt men inte mer. Vissa kunder har jag bett gå då de behandlat mig och/eller mina kollegor oacceptabelt. Nymans har sin affärsmodell som uppenbarligen inte riktar sig till mig som liten kund, det får man till slut acceptera och rösta med plånboken någon annanstans. Ett exempel på det är väl att deras banners på den här siten helt verkat försvinna?

Man kan jämföra det med krogen. Vissa ställen vill ha en viss klientel. Jag som mest vill sitta i hörnet och gagga med mina vänner över en pint passar är inte en guldkund för en exklusivare nattklubb med heta DJ’s. För mig är det inte svårt, även om jag nog skulle bli sur om min favoritpub bytte koncept enligt ovan.
 

Wheelie

Cartier
Väntetider är väl lika med goda tider ?
Om en lågkonjunktur slår till lär väl också lyxkonsumtionen dämpa sig rätt kraftigt. Det finns rätt mycket pengar på marknaden nu och då är det inte konstigt att det är budgivning på lägenheter och väntetid på exklusiva klockor. Att det går att flippa sin attraktiva Rolle med vinst just nu betyder inte att det kommer att gå i framtiden.

Det enda jag vet är att lågkonjunkturen kommer, man vet bara inte när den slår till. Men vissa "varningssignaler" har jag lärt mig på både börsen och på fastighetsmarknaden. Kanske man ska lägga in ytterligare en varningssignal. När handeln med Rolexklockor börjar likna tulpanfebern i Holland är det dags att kliva av.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väntetider är väl lika med goda tider ?
Om en lågkonjunktur slår till lär väl också lyxkonsumtionen dämpa sig rätt kraftigt. Det finns rätt mycket pengar på marknaden nu och då är det inte konstigt att det är budgivning på lägenheter och väntetid på exklusiva klockor. Att det går att flippa sin attraktiva Rolle med vinst just nu betyder inte att det kommer att gå i framtiden.

Det enda jag vet är att lågkonjunkturen kommer, man vet bara inte när den slår till. Men vissa "varningssignaler" har jag lärt mig på både börsen och på fastighetsmarknaden. Kanske man ska lägga in ytterligare en varningssignal. När handeln med Rolexklockor börjar likna tulpanfebern i Holland är det dags att kliva av.
Rolex är ju klockbranchens starkaste varumärke. Efterfrågan kommer alltid finnas och listpriserna är bevisligen alldeles för låga.
 

Belfort

Omega
Några år sen var det ett himla tjat om att stötta sin AD, handla lokalt osv för att inte stötta gråhandel m.m. Titta vilka det är som styr nu ist. :woot:
#fuckyourlocalAD

Då gick det inte lika bra för dessa ADs, men nu när det går bra så kan de bete sig sturskt och ens pengar som enstaka kund är inte mycket värt. Det blir bättre vid lågkonjuktur, då kommer de på sina bara knän och ber om att man ska köpa en av deras klockor och man ska förlåta dem för att de har skrattat en i ansiktet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det, men jag har aldrig lyckats öka en omsättning med över 300% på under 8 år. Definitivt inte med en marginalförstärkning på 50%. Lyxsvängen fungerar på ett helt annat sätt än den mesta annan försäljning. Exempelvis är min relation med mina leverantörer försvinnande enkel; de vill att jag kränger mer av deras grejer oavsett vad det är frågan om för produkt. När jag har behövt 3000 units av något där en normal sverigetilldelning har varit 500-1000 enheter på ett år så har det bemötts med glädje, bjudluncher och lastbilar med gods - knappast så Rolex behandlar Nymans inköpare om de helt plötsligt säljer 25st GMT Master 2 (jag gissar nämligen att listan är längre än så). Hur ska man som säljare hantera ökade omsättningskrav när man har osäker tillgång? De gångerna jag av olika skäl hamnat i den situationen skapar det först vanmakt snabbt följt av analys över hur jag kan skapa en strukturerad produkt som ger mig mer oms & TG. Det är vad som i min mening är den bästa säljaren, även om det kanske inte är den säljaren som ger just mig bäst kundvård. Och kanske är bäst kundvård inte Nymans melodi heller. Jag kan, som sagt, inte vara alldeles för kritisk efter att ha sett deras siffror.



Nu tycker jag du tar i. Att inte prioritera är inte samma sak som att köra någon i prutten. Alla säljare har guld- silver- och bronskunder. Jag har kunder jag ryckt ut till på helger pga vår relation, andra jag behandlar korrekt men inte mer. Vissa kunder har jag bett gå då de behandlat mig och/eller mina kollegor oacceptabelt. Nymans har sin affärsmodell som uppenbarligen inte riktar sig till mig som liten kund, det får man till slut acceptera och rösta med plånboken någon annanstans. Ett exempel på det är väl att deras banners på den här siten helt verkat försvinna?

Man kan jämföra det med krogen. Vissa ställen vill ha en viss klientel. Jag som mest vill sitta i hörnet och gagga med mina vänner över en pint passar är inte en guldkund för en exklusivare nattklubb med heta DJ’s. För mig är det inte svårt, även om jag nog skulle bli sur om min favoritpub bytte koncept enligt ovan.
Lyxturismen från Kina är nog inte oändlig, tråkigt att stå med tomma butiker den dagen den turismen svänger..
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Jag tycker väntelistan är rimlig, fått alla Rolex som jag är sugen på i skaplig tid.
Vad är en skaplig tid?
Var du en ” köpt minst 4 klockor kund” ?
Jag som är ny i träsket, är på g att köpa min första riktiga, Och vill då gärna köpa den från en AD, ny och i detta fall gärna en sportrolle, blir ju totalt r*vkn*llad när man får svaret att det spelar ingen roll om du har en mille att lägga på klockor, är du inte en respekterad kund, får du inte ens hamna på listan?
Jag menar..
någonstans vill man väl att varumärket ska sprida sig?
Visst dom är ju dom största men allt handlar ju om business i slutändan?
Och detta är inte enligt mig bra business
 
Vad är en skaplig tid?
Var du en ” köpt minst 4 klockor kund” ?
Jag som är ny i träsket, är på g att köpa min första riktiga, Och vill då gärna köpa den från en AD, ny och i detta fall gärna en sportrolle, blir ju totalt r*vkn*llad när man får svaret att det spelar ingen roll om du har en mille att lägga på klockor, är du inte en respekterad kund, får du inte ens hamna på listan?
Jag menar..
någonstans vill man väl att varumärket ska sprida sig?
Visst dom är ju dom största men allt handlar ju om business i slutändan?
Och detta är inte enligt mig bra business

Det är överreklamerat att plocka ut en flång ny hos AD. Det är fan roligare att hitta en schysst beggad :D
 

Baywatch

Omega
Egentligen förstår jag inte problemet. En Sub och GMT kostar 75,8 respektive 74,8. De går att köpa nya för typ fyra lax över list på Blocket. Hade jag varit sugen på en sådan hade jag betalat istället för att sura över marknaden.
Tror snarare att det rör sig om lite sura miner för säljare som sålde ”billigt” men som surar över att de gått miste om värdeökningen (vinst).
 

Jofaaa

Cartier
Vad är en skaplig tid?
Var du en ” köpt minst 4 klockor kund” ?
Jag som är ny i träsket, är på g att köpa min första riktiga, Och vill då gärna köpa den från en AD, ny och i detta fall gärna en sportrolle, blir ju totalt r*vkn*llad när man får svaret att det spelar ingen roll om du har en mille att lägga på klockor, är du inte en respekterad kund, får du inte ens hamna på listan?
Jag menar..
någonstans vill man väl att varumärket ska sprida sig?
Visst dom är ju dom största men allt handlar ju om business i slutändan?
Och detta är inte enligt mig bra business
Fast om man har större efterfrågan än utbud och det är stor hets med kötider är det väl inte mer än rätt att lojala/större kunder går före icke befintliga/små kunder. Någon sorts lojalitetsprogram bör väl finnas för kunder som gynnar företaget mest...
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Lyxturismen från Kina är nog inte oändlig, tråkigt att stå med tomma butiker den dagen den turismen svänger..
Om man levererat (no shit) över 500% ökad vinst år efter år efter år efter år efter år är man nog villig att ta den smällen. De kan för 2017 plocka ut lika mycket vinst som de för mindre än ett decennium sedan kunde plocka på 5 budgetår. Och väntelistan för den ”vanliga” kunden som tidigare levererade de blygsamma resultaten är ju fortsatt välfylld.

Ska vi snacka ROI så har ägarna fått en sådan utveckling som gör att firman kan putta imorgon och de är ändå rikare än de kunde drömma om för ett decennium sedan. Men så länge vi andra står i kö (och står för en solid bas av masochister som haussar väntelistor märkena de saluför) har de ändå sin baseline tryggad. Nu kan jag bara bedöma deras nyckeltal men jävelar vad nöjd jag hade varit som ägare av den kedjan.

TL;DR - Smid medan järnet är varmt. Omfall tas senare. Jag är övertygad att om Nymans eller för den delen annan AD hade tillräckligt med produkt för att mätta marknaden så skulle de göra det snabbare än vi hinner säga ”opolerad och fullset”. Nu har de inte det och då får man sortera potentiella kunder.
 
Topp