• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Så man måste ha köpt en handfull klockor av en AD för att få lov att köpa en klocka? Hur går man till väga för att påbörja sitt klockköpande hos AD då? Känns ju som ett moment 22?
Köp något det inte är kö på?

Du kan ju inte rimligtvis förvänta dig att bygga en relation med en AD genom att bara köpa grejer som du inte förlorar en spänn ¨på.
 

joca

Patek
2-Faktor
Ok, då kommer följdfrågan! Hur lätt är det att sälja en guldrolle i andra hand? Jag skulle inte vilja behålla den.
Allt beror på pris såklart. Om du plockar ut t.ex. en guldsub till list - Räkna med att torska ganska mycket.
Får du bra rabatt och kan taxa ut (menar ej skattefiffla nu, jag menar om du är icke eu-medborgare och kan köpa den i Sverige och då få tillbaka 19% på totalpriset) så blir det ganska enkelt.
 

Klocklövet

Breitling
Tack för svar grabbar. Jag är egentligen inte intresserad av att köpa klockor som jag inte själv vill ha, så det lämnar mig om jag förstår det rätt till gråhandlarna! :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Frågan är om Rolex är okej med att en AD säljer en begagnad klocka för över listpris, jag är lite tveksam. Har någon mailat Rolex och kollat?
 

Bas

Patek
Vänta bra, det tar några år, men möglet kommer. Alla vägar leder dit. Då kommer du leta efter den perfekta patinan, den perfekta gula tritiumfärgen och den perfekt krackelerade tavlan. :D
Haha mycket möjligt.
Jag började ju med äldre mögliga ur men nu är jag inne på nytt då jag hatar skicka iväg en klocka på service osv. Sen är ju vintage en djungel som jag inte är duktig på än så man är små rädd att gå på en nit helt enkelt :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack för svar grabbar. Jag är egentligen inte intresserad av att köpa klockor som jag inte själv vill ha, så det lämnar mig om jag förstår det rätt till gråhandlarna! :)
Problematiskt när man vill inleda en relation med en säljande butik, men man vill inte förlora några pengar.

Folk som har bra relationer med butiker har det för att dom förtjänat det. De har inte räknat kronor och ören, om vi säger så. :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Frågan är om Rolex är okej med att en AD säljer en begagnad klocka för över listpris, jag är lite tveksam. Har någon mailat Rolex och kollat?
Är rätt legio med motsvarande hos internationella AD som har pre-owned-försäljning. Kolla vad WatchBox (del av Govberg) tar för beggade rollar. Min bedömning är att Rolex bryr sig lika mycket om dylikt som de bryr sig om gråhandeln i stort.
 

Klocklövet

Breitling
Problematiskt när man vill inleda en relation med en säljande butik, men man vill inte förlora några pengar.

Folk som har bra relationer med butiker har det för att dom förtjänat det. De har inte räknat kronor och ören, om vi säger så. :)

Jag förstår och respekterar det, jag vill bara inte köpa någonting som jag inte vill ha. :) Jag köpte min första rolex av en gråhandlare och vill som många andra testa på att köpa en sprojlans ny! (Men inte en model som jag inte är intresserad av)
 

SIRdavid

Panerai
Frågan är om Rolex är okej med att en AD säljer en begagnad klocka för över listpris, jag är lite tveksam. Har någon mailat Rolex och kollat?
Jag mailade Rolex för typ 7 år sedan i samband med den nya generationen av subbar som kom då ungefär samt varför visarna är annorlunda på min 116506 i jämförelse med en vanlig 116500 för typ 3 månader sedan. Väntar fortfarande på återkoppling....
 

Barricello

Audemars
Vad är det som gör att just stålisarna drar iväg å kostar nästa lika som TT? ..Själv gillar jag TT och där finns de ju mycke beggat under list.
Och nya Subbar i TT ligger på runt 3 månaders vänt, samt att jag hörde att svart/guldarn fanns på hylla för några veckor sedan.. precis som Daytonan i TT.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Vad är det som gör att just stålisarna drar iväg å kostar nästa lika som TT? ..Själv gillar jag TT och där finns de ju mycke beggat under list.
Och nya Subbar i TT ligger på runt 3 månaders vänt, samt att jag hörde att svart/guldarn fanns på hylla för några veckor sedan.. precis som Daytonan i TT.


Samt att folk generellt sett tycker stål är snyggare än TT.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Han fetmarkerade "där finns de ju mycke beggat under list." och menar på att det är anledningen till att TT inte är lika attraktiva. Folk vill inte köpa nya klockor som direkt tappar i värde när man kan köpa nya klockor som direkt ökar i värde. Så blir det en ond cirkel av det hela.
Rätt tråkigt egentligen, för egen del köper jag klockor för att jag gillar deras utseende, snarare än i spekulativt syfte på hur mycket pengar det går att tjäna på sikt. Men, sedan är ju också många TT modeller (i gulguld åtminstone) inte lika snygga som helstålarna i flertal fall
 
Rätt tråkigt egentligen, för egen del köper jag klockor för att jag gillar deras utseende, snarare än i spekulativt syfte på hur mycket pengar det går att tjäna på sikt. Men, sedan är ju också många TT modeller (i gulguld åtminstone) inte lika snygga som helstålarna i flertal fall
TT växer på en med åren... :) jag avskydde det för några år sedan men börjar mer och mer mjukna inför tanken på en TT 1603 eller dyl haha
 

Barricello

Audemars
Han fetmarkerade "där finns de ju mycke beggat under list." och menar på att det är anledningen till att TT inte är lika attraktiva. Folk vill inte köpa nya klockor som direkt tappar i värde när man kan köpa nya klockor som direkt ökar i värde. Så blir det en ond cirkel av det hela.
Aaah Oki visst... förstår. Men trist att folk köper klockor bara för att dom inte ska tappa i pris eller för att alla andra köper Stålisar så måste jag de mä.. typ.
Jag gillar i alla fall TT.. Och kommer införskaffa mej en sån före någon överprisad Stålis :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Aaah Oki visst... förstår. Men trist att folk köper klockor bara för att dom inte ska tappa i pris eller för att alla andra köper Stålisar så måste jag de mä.. typ.
Jag gillar i alla fall TT.. Och kommer införskaffa mej en sån före någon överprisad Stålis :)
Det är trist men rätt normalt ändå. StålRolle-svängen har ju blivit lite som bostadssvängen med den stora skillnaden att det ena är boende och det andra är lyxkonsumtion. Man måste liksom påminna folk om att saker inte har något inbyggt värde, speciellt unga kollegor som vill köpa en schysst klocka till sig själv.

Vi vevar ju på det här som kollektiv också. Någon frågar om vilken klocka de ska köpa som morgongåva eller examenspresent och det står en kör och säger ”Stålrolle! Tappar inte värde och är lättflippat!”. Äktenskap och examen är (förhoppningsvis) för evigt, varför måste vi då påkalla det bestående värdet som en komparativ fördel?
Ibland känns det som att den här ”hobbyn” mer och mer liknar Fingerprinthetsen när den var som värst, skillnaden var att jag aldrig träffade någon med en ”passion” och ”entuseasm” för tech-bolag med tveksam business-modell.
 
Topp