• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Barricello

Audemars
Det är trist men rätt normalt ändå. StålRolle-svängen har ju blivit lite som bostadssvängen med den stora skillnaden att det ena är boende och det andra är lyxkonsumtion. Man måste liksom påminna folk om att saker inte har något inbyggt värde, speciellt unga kollegor som vill köpa en schysst klocka till sig själv.

Vi vevar ju på det här som kollektiv också. Någon frågar om vilken klocka de ska köpa som morgongåva eller examenspresent och det står en kör och säger ”Stålrolle! Tappar inte värde och är lättflippat!”. Äktenskap och examen är (förhoppningsvis) för evigt, varför måste vi då påkalla det bestående värdet som en komparativ fördel?
Ibland känns det som att den här ”hobbyn” mer och mer liknar Fingerprinthetsen när den var som värst, skillnaden var att jag aldrig träffade någon med en ”passion” och ”entuseasm” för tech-bolag med tveksam business-modell.
:D "skillnaden var att jag aldrig träffade någon med en ”passion” och ”entuseasm” för tech-bolag med tveksam business-modell." :D
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag förstår och respekterar det, jag vill bara inte köpa någonting som jag inte vill ha. :) Jag köpte min första rolex av en gråhandlare och vill som många andra testa på att köpa en sprojlans ny! (Men inte en model som jag inte är intresserad av)
Man kan få helt nya Rolex inplastade med tillhörande plast-coffin och tags av gråhandlare. Jag har fått det.
 

Esquared

Cartier
Vet att den här annonsen varit uppe i GMT-tråden men tycker den förtjänas att dryftas här också:
https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/116710blnrpo/rolex-gmt-master-ii

@Nymans Ur 1851 säljer alltså en begagnad och importerad BLNR för 19.500:- över sitt eget listpris.
Av någon anledning är det en av få annonser som saknar information om nypris.

Om de varit en gråhandlare hade jag inte haft några synpunkter men nu är de AD för Rolex...
Nymans har alltid varit i gråzonen så länge jag kan minnas. En viss herre jobbade hos dom många år och som hade som "bisyssla" att optimera bort svårsålda pjäser med diverse abrovinker mot utlandet - en delmängd av förklaringarna till deras höga omsättning..
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vet att den här annonsen varit uppe i GMT-tråden men tycker den förtjänas att dryftas här också:
https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/116710blnrpo/rolex-gmt-master-ii

@Nymans Ur 1851 säljer alltså en begagnad och importerad BLNR för 19.500:- över sitt eget listpris.
Av någon anledning är det en av få annonser som saknar information om nypris.

Om de varit en gråhandlare hade jag inte haft några synpunkter men nu är de AD för Rolex...
Undra vad de skriver på värderingsintyget om man köper en ny där...
Enligt deras insta är 99’ marknadspris på en beg Batman.
 

Zingo

Rolex
Fast Kaplans är ju inte AD och har inga listpriser. Nymans har ju det. Det blir ju lite konstigt om det säljer en klocka för 80 men värderar den till 99. Men jag skulle inte klaga om de gjorde det.
Varför skulle inte göra det?
Steg 1) köp, ett pris.
Steg 2) värdering, ett annat pris.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hänger inte @Nymans Ur 1851 här på KS längre? Vore intressant att få veta hur de resonerar kring listpris Vs. Pre-owned i ”Batman-fallet” som AD.
Det här är vad de svarade på sin insta. Ville inte svara på huruvida klockan var momsad vid införande i EU.
B3C8AA8E-1245-40C0-9FF3-4954FC916485.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här är vad de svarade på sin insta. Ville inte svara på huruvida klockan var momsad vid införande i EU.
B3C8AA8E-1245-40C0-9FF3-4954FC916485.jpeg
Om man köper en Batman av dem för listpris, kan man då sedan sälja den tillbaka till dem för över listpris varpå de säljer den ännu dyrare som begagnad? Kan butikerna sälja till varandra och därefter sälja dem dyrare beggade? Sjuk värld. :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om man köper en Batman av dem för listpris, kan man då sedan sälja den tillbaka till dem för över listpris varpå de säljer den ännu dyrare som begagnad? Kan butikerna sälja till varandra och därefter sälja dem dyrare beggade? Sjuk värld. :D
Vad får dig att tro att någon får köpa en ny just nu? :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Om man köper en Batman av dem för listpris, kan man då sedan sälja den tillbaka till dem för över listpris varpå de säljer den ännu dyrare som begagnad? Kan butikerna sälja till varandra och därefter sälja dem dyrare beggade? Sjuk värld. :D
Det är riktigt sjukt men med lite "kreativa" människor i butikerna så kan medarbetarna göra några lite enkla snabba pengar.
 

Belfort

Omega
Dom har ju inte brytt sig om att svara på KS som är en stor kundkrets. Väldigt dåligt beteende, MEN vad förväntar vi oss lixom av AD som säljer Batman för 99k :D
De är nog inte intresserade av oss överhuvudtaget eftersom vi på KS inte ens utgör 1% av deras omsättning. De finns flera vittnesuppgifter i den här tråden och forumet om hur dåligt behandlad man kan bli om man kommer in och önskar prata Rolex. Hellre snabba pengar av lyxkonsumenter vid högkonjektur än att behålla oss klockintresserade vid en lågkonjektur.
 

Bas

Patek
De är nog inte intresserade av oss överhuvudtaget eftersom vi på KS inte ens utgör 1% av deras omsättning. De finns flera vittnesuppgifter i den här tråden och forumet om hur dåligt behandlad man kan bli om man kommer in och önskar prata Rolex. Hellre snabba pengar av lyxkonsumenter vid högkonjektur än att behålla oss klockintresserade vid en lågkonjektur.
KS är nog större än vad du tror!
 

Abrakadabra

Cartier
De är nog inte intresserade av oss överhuvudtaget eftersom vi på KS inte ens utgör 1% av deras omsättning. De finns flera vittnesuppgifter i den här tråden och forumet om hur dåligt behandlad man kan bli om man kommer in och önskar prata Rolex. Hellre snabba pengar av lyxkonsumenter vid högkonjektur än att behålla oss klockintresserade vid en lågkonjektur.

Tror du inte lyxkonsumenterna är en starkare köpkraft även i lågkonjunktur än den generelle klocksnackaren?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Då är vi ungefär 1% av deras omsättning så vi betyder nog inte så mycket.
Precis. Men det hävdandes att vi inte ens var 1%. :) Och nog tusan avspeglas vår minskade betydelse i bemötande, för bara några år sedan var vi nog närmare 5% av totalen.
Jeysus vad jag skulle vilja komma in i deras CRM-system och göra en riktig uppföljning. Jag är fortfarande lite chockad över deras växt under 2010-talet.
 
Topp