• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brimi

Cartier
tvåton är nice
IMG_1391.jpeg
Absolut!

IMG_0471.jpeg
 

RolexKnatten

Omega
2-Faktor
Vilka (snygga) Rolex har rimlig väntetid just nu?
Jag väntar på en blå guld/stål Sub och fick höra att det är runt en månads väntetid. Men är "orolig" för att den ska vara för flashy. Så är lite i valet och kvalet om jag ska ta den.
Har en 116613LB och tycker inte att den är sååå flashy :) Om man jämför den med en two-tone datejust med jubileumslänk och räfflad ring så tycker jag DJ:n är betydligt mer flashy.

Om man inte gillar guld så är det nog bäst att undvika det helt, och jag tycker ändå att blankt guld ska få skimra.
 
Har tagit beslutet att byta in min sub jag köpte ny 1996 mot en DJ 41a.
Har älskat klockan i 28år men kommit fram till att jag tycker den är lite för plottrig för min åldrande syn.
Blir svart tavla och slät bezel.
Var inställd på oyster band då jag tycker jubilee ska matchas med räfflad bezel, den uppgraderingen ryms ej i plånboken.
Men nu börjar jag tveka på om jag ska gå på jubilee och slät bezel ändå.
Vad säger panelen?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Har tagit beslutet att byta in min sub jag köpte ny 1996 mot en DJ 41a.
Har älskat klockan i 28år men kommit fram till att jag tycker den är lite för plottrig för min åldrande syn.
Blir svart tavla och slät bezel.
Var inställd på oyster band då jag tycker jubilee ska matchas med räfflad bezel, den uppgraderingen ryms ej i plånboken.
Men nu börjar jag tveka på om jag ska gå på jubilee och slät bezel ändå.
Vad säger panelen?

Jubilee och slät ring är skitcoolt tycker jag. Kallas även för ”bidenklockan” då Joe Biden ofta kör en sån med blå urtavla. Tror det ligger uppe en svart 41a med slät ring och jubilee här på KS. Såg en för ett par dagar sen i vart fall. Bör vara ungefär samma värde som din sub.

Sen tycker jag du ska behålla din sub istället. Grymmare klocka i mina ögon. Men om du bestämt dig tycker jag slät/jubilee är en cool kombo absolut.
 
Sen tycker jag du ska behålla din sub istället. Grymmare klocka i mina ögon. Men om du bestämt dig tycker jag slät/jubilee är en cool kombo absolut.
Har nog bestämt mig för att byta även fast jag gillar den.
Fördelen med jubilee är ju att det blir något annat än det jag har idag men och andra sidan så gillar jag ju oystern.
Läste någonstans att jubilee länken slits fortare om man gillar att ha armbandet lite lösare, som jag gör.
Attans svårt det här.
 

Kaka8

Omega
2-Faktor
Har tagit beslutet att byta in min sub jag köpte ny 1996 mot en DJ 41a.
Har älskat klockan i 28år men kommit fram till att jag tycker den är lite för plottrig för min åldrande syn.
Blir svart tavla och slät bezel.
Var inställd på oyster band då jag tycker jubilee ska matchas med räfflad bezel, den uppgraderingen ryms ej i plånboken.
Men nu börjar jag tveka på om jag ska gå på jubilee och slät bezel ändå.
Vad säger panelen?
Jubilee och slät ring är överlägset på dj41 (& 36) i mina ögon! Cleant som tusan. Jubilee och räfflad blir för mycket.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har tagit beslutet att byta in min sub jag köpte ny 1996 mot en DJ 41a.
Har älskat klockan i 28år men kommit fram till att jag tycker den är lite för plottrig för min åldrande syn.
Blir svart tavla och slät bezel.
Var inställd på oyster band då jag tycker jubilee ska matchas med räfflad bezel, den uppgraderingen ryms ej i plånboken.
Men nu börjar jag tveka på om jag ska gå på jubilee och slät bezel ändå.
Vad säger panelen?
Allt är ju en fråga om tycke och smak.
Jag personligen tycker att slät ring och jubilee är en horribel kombination som ser ut som en hemmasnickrad Seiko.
Sedan är den släta betzeln på 41:an på tok för platt. På 36:an funkar den fint ihop med oyster då den mindre storleken ger den mjukare former.
 
Allt är ju en fråga om tycke och smak.
Jag personligen tycker att slät ring och jubilee är en horribel kombination som ser ut som en hemmasnickrad Seiko.
Sedan är den släta betzeln på 41:an på tok för platt. På 36:an funkar den fint ihop med oyster då den mindre storleken ger den mjukare former.
Haha, jag tycker precis tvärt om. Gillar den släta på 41an men tycker inte om den rundade på 36an.
Men håller med dig lite om slät/jubilee blir lite ”fel”.
Det lättaste vore ju att köpa en av varje men då måste jag panta lite burkar först.
 

Gold

Panerai
2-Faktor

cc2

Omega
Har tagit beslutet att byta in min sub jag köpte ny 1996 mot en DJ 41a.
Har älskat klockan i 28år men kommit fram till att jag tycker den är lite för plottrig för min åldrande syn.
Blir svart tavla och slät bezel.
Var inställd på oyster band då jag tycker jubilee ska matchas med räfflad bezel, den uppgraderingen ryms ej i plånboken.
Men nu börjar jag tveka på om jag ska gå på jubilee och slät bezel ändå.
Vad säger panelen?

Rolex strategi/koncept:
OP = Entry level: Endast Oyster bracelet och slät bezel. 100% stål på allt.
DJ = Mid level: Oyster + jubilee bracelet och slät + räfflad bezel valbart. Stål + ädelmetall valbart.
DD = High end: Endast jubilee bracelet och räfflad bezel. 100% ädelmetall.

Med DJ kan man ju blanda hur man vill, även om mest klassiska är jubilee + räfflad på 36mm (som första år 1945)

Storlek på handled och hand spelar roll.
Har provat 36mm, sitter ok på handleden(17,5cm) men känns liten för jag har stora händer.
41mm såg bäst ut på mig, med slät bezel och jubilee för att den är skönare än oyster. (väldigt nära på beställa en med vit urtavla)
Räfflad bezel syns mer och blingar mer, blir lite för mycket på 41mm, enligt mig.

Har en OP 39 som sitter perfekt. Synd att DJ inte görs i 39mm 😜

Allt är relativt 😊🤷‍♂️
 
Rolex strategi/koncept:
OP = Entry level: Endast Oyster bracelet och slät bezel. 100% stål på allt.
DJ = Mid level: Oyster + jubilee bracelet och slät + räfflad bezel valbart. Stål + ädelmetall valbart.
DD = High end: Endast jubilee bracelet och räfflad bezel. 100% ädelmetall.

Med DJ kan man ju blanda hur man vill, även om mest klassiska är jubilee + räfflad på 36mm (som första år 1945)

Storlek på handled och hand spelar roll.
Har provat 36mm, sitter ok på handleden(17,5cm) men känns liten för jag har stora händer.
41mm såg bäst ut på mig, med slät bezel och jubilee för att den är skönare än oyster. (väldigt nära på beställa en med vit urtavla)
Räfflad bezel syns mer och blingar mer, blir lite för mycket på 41mm, enligt mig.

Har en OP 39 som sitter perfekt. Synd att DJ inte görs i 39mm 😜

Allt är relativt 😊🤷‍♂️
Provade en 41a och tycker den satt mer som min gamla sub. Gillar också den extra tyngden som den nya oysterlänken ger.
 

Bilagor

  • IMG_1876.jpeg
    IMG_1876.jpeg
    527.7 KB · Visningar: 5

Lingrush

Cartier
vad tror ni om äktheten på klockan i länken? det står den är 40mm, men finns det datejust på 40mm? proportionerna ser fel ut, även bezelen och urtavlan.


Tavlan är fördjävlig så antingen aftermarket eller fake. Räfflade ringen är också lite konstig men svårt på bild och även visarna ser hackiga ut och inte så fina i linjerna.

Hade hursomhelst aldrig någonsin lagt ett bud på den
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Rolex strategi/koncept:
OP = Entry level: Endast Oyster bracelet och slät bezel. 100% stål på allt.
DJ = Mid level: Oyster + jubilee bracelet och slät + räfflad bezel valbart. Stål + ädelmetall valbart.
DD = High end: Endast jubilee bracelet och räfflad bezel. 100% ädelmetall.

Med DJ kan man ju blanda hur man vill, även om mest klassiska är jubilee + räfflad på 36mm (som första år 1945)

Storlek på handled och hand spelar roll.
Har provat 36mm, sitter ok på handleden(17,5cm) men känns liten för jag har stora händer.
41mm såg bäst ut på mig, med slät bezel och jubilee för att den är skönare än oyster. (väldigt nära på beställa en med vit urtavla)
Räfflad bezel syns mer och blingar mer, blir lite för mycket på 41mm, enligt mig.

Har en OP 39 som sitter perfekt. Synd att DJ inte görs i 39mm 😜

Allt är relativt 😊🤷‍♂️
DD har väl ändå president länk:)

Självklart spelar handled och storlek roll men skulle absolut inte säga att 36mm blir för litet på 17,5cm skulle snarare säga att enligt mig blir 41mm mer åt ett tefat på 17,5cm men det kokar ju självklart ner till tycke och smak. Jag har 17,5 och skulle aldrig köpa 41mm, men det är främst för att jag tycker proportionerna på 41 är helt off. Den designades för att vara 36 och när man sedan drog upp storleken försvann tyvärr dessa enligt mig.
 

cc2

Omega
Ja, helt rätt, (president är mer lik jubilee än oyster länk.🤔)

Ja originalet och mest klassiska är ju 36mm på DJ.

Ska prova fler 36mm när jag får tid över 😊
 
  • Like
Reactions: JDQ
Topp