• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

126610 på Gdansk Airport 🕺
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    340 KB · Visningar: 7

mario1971

Silver
Och att tänka på att jag några dagar efter att jag köpte den hade funderingar på att sälja den. Nu har Panda blivit den grundläggande klockan som bärs under varma dagar. Liten, välformad och bekväm. Ibland missar jag datumet på den här klockan, andra gånger undrar jag varför den ens "försvinner" på min handled. Den är extremt exakt och lika oläslig på ljusa soliga dagar eller efter mörkrets inbrott. Men jag gillade henne ändå. Det är trots allt en vit Daytona - en ikon för sport-rolex, ett föremål för suckar och/eller en permanent smärta i röven, oftast hatad - en övervärderad klocka med en krona, smycken i damstorlekar. Om du inte har haft en så ångra dig inte, för det är klart att för dessa pengar kan du ha två andra, mer intressanta klockor, med 5-siffriga referenser för riktiga män/älskare. Viva la Panda! 😜
1000041343.jpg
 

Ash6

Basic
Vart i Sthlm skulle man kunna kolla upp om en Rolex är äkta (behövs inget äkthetsintyg eller liknande) utan att det kostar skjortan? Klockan är köpt via C24 från handlare men tänker att det inte är garanti för något.
 
Vart i Sthlm skulle man kunna kolla upp om en Rolex är äkta (behövs inget äkthetsintyg eller liknande) utan att det kostar skjortan? Klockan är köpt via C24 från handlare men tänker att det inte är garanti för något.
Skulle tro att om du frågar här på forumet så får du hjälp mer eller mindre gratis, (Bjussa på lunch,kaffe) sålänge plats&tid passar er bägge.
Finns många här med oerhört stor kunskap som är både trevliga&hjälpsamma

Att be Kaplans kika och ge "ungefärligt auktionspris" brukar heller inte kosta något,men är givetvis inte lika noggrant som ÅFs serviceföretag,som jag har för mig numer kostar 500-1000kr om du avböjer servicen.
 

ez88

Basic
2-Faktor
Fråga till någon som har lite koll på servicebehov etc.

Insett att min sub från 2018 går ca 7 sek för fort per dag. Lägger man den mot örat låter balanshjulet högre än vad jag är van vid på andra modeller man äger/ägt.

Någon som känner igen detta? Lättare service eller tror ni den får plockas isär?

Tack 🙏
 

Ash6

Basic
Skulle tro att om du frågar här på forumet så får du hjälp mer eller mindre gratis, (Bjussa på lunch,kaffe) sålänge plats&tid passar er bägge.
Finns många här med oerhört stor kunskap som är både trevliga&hjälpsamma

Att be Kaplans kika och ge "ungefärligt auktionspris" brukar heller inte kosta något,men är givetvis inte lika noggrant som ÅFs serviceföretag,som jag har för mig numer kostar 500-1000kr om du avböjer servicen.
Tack, återkommer om detta och givervis bjussas på lunch om någon kan tänkas hjälpa till.

Så om jag tackar nej till kostnadsförslaget på service tar ÅF 500-1000kr?
 
Tack, återkommer om detta och givervis bjussas på lunch om någon kan tänkas hjälpa till.

Så om jag tackar nej till kostnadsförslaget på service tar ÅF 500-1000kr?
Ja,jag har för mig det var någotsådant när jag frågade om service på Nymans sist.
Givetvis kostar förslaget ingenting om servicen görs,och finns så man får betalt för den tid det tar att göra det du vill ha gjort.
 

Ash6

Basic
500 kr vid nekat kostnadsförslag. Nyss varit i kontakt med nymans gällande service.
Ja,jag har för mig det var någotsådant när jag frågade om service på Nymans sist.
Givetvis kostar förslaget ingenting om servicen görs,och finns så man får betalt för den tid det tar att göra det du vill ha gjort.
Tack för info. Frågan är om det inte är värt då att få ett värderingsintyg från typ Kaplans, de verkar ta 500kr+1% av marknadsvärdet, då har man det också längre fram vid ev sälj. Såg att även Fredmans och Rob Engström gör detta, någon som har erfarenhet från att få det från de?
 
Tack för info. Frågan är om det inte är värt då att få ett värderingsintyg från typ Kaplans, de verkar ta 500kr+1% av marknadsvärdet, då har man det också längre fram vid ev sälj. Såg att även Fredmans och Rob Engström gör detta, någon som har erfarenhet från att få det från de?
Skulle nog lägga till en 500 och få det gjort av Nymans.
Kaplans är inte dåliga,tvärtemot. Men iallafall jag tycker nog att en ÅFs intyg "Smäller Högre" än ett auktionshus som pysslar med allt från skor till diamanter.
 

Burnman

Guld
2-Faktor
Men om nu klockan vore fejk lär väl inte Nymans lämna tillbaka den?! Givetvis med all rätt för att få bort fejks från marknaden. Men dock kan det därefter bli problematiskt för @Ash6 att kräva pengarna tillbaka från säljaren om klockan inte finns tänker jag?? Eller är jag ute och cyklar??
 

zippan

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Men om nu klockan vore fejk lär väl inte Nymans lämna tillbaka den?! Givetvis med all rätt för att få bort fejks från marknaden. Men dock kan det därefter bli problematiskt för @Ash6 att kräva pengarna tillbaka från säljaren om klockan inte finns tänker jag?? Eller är jag ute och cyklar??
Varför skulle AD behålla den och med vilket lagrum?
 

SWC

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Men om nu klockan vore fejk lär väl inte Nymans lämna tillbaka den?! Givetvis med all rätt för att få bort fejks från marknaden. Men dock kan det därefter bli problematiskt för @Ash6 att kräva pengarna tillbaka från säljaren om klockan inte finns tänker jag?? Eller är jag ute och cyklar??

Nej dom behåller den inte.
Skickas klockan till Rolex och dom hittar delar som är fejk så tas alla loggor och text bort från klockan och skickas tillbaka.
 

Alexander

Silver
2-Faktor
Nej dom behåller den inte.
Skickas klockan till Rolex och dom hittar delar som är fejk så tas alla loggor och text bort från klockan och skickas tillbaka.
Det händer faktiskt att Rolex önskar ”behålla” klockan utan att du får tillbaka den. Klockan förverkas då men självklart kräver det innehavarens samtycke.
 

JessePinkman

Basic
2-Faktor
Halloj! Någon som vet om day date 36 i gult guld tillverkades år 2000? Hade varit en rolig birth-watch på läder men kan inte finna någon på chrono.
 

daveid

Silver
2-Faktor
Men ingen är på läderband som sagt, såldes de aldrig så? Vet att de äldre årsmodellerna har massvis på läder, men det kanske är för att bandet fått stretch och lämnats åt sidan?
Uppfattade inte att du endast vill köpa utan länk. Antar att äldre modeller kanske innebär en högre risk för mer slitna länkar som man kanske gjort sig av med tidigare (stretch-reparation kanske inte blev tillgängligt på samma sätt förrän internet kom), dom från 2000 bör ju inte hunnit bli lika slitna, och dom som hunnit slititas kanske har reparerats i större utsträckning.

Det har sålts day-date modeller på läder (utan länk), t.ex ref. 118138, men äldre modeller har jag tyvärr ingen koll på.
 
Topp