• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JessePinkman

Basic
2-Faktor
Uppfattade inte att du endast vill köpa utan länk. Antar att äldre modeller kanske innebär en högre risk för mer slitna länkar som man kanske gjort sig av med tidigare (stretch-reparation kanske inte blev tillgängligt på samma sätt förrän internet kom), dom från 2000 bör ju inte hunnit bli lika slitna, och dom som hunnit slititas kanske har reparerats i större utsträckning.

Det har sålts day-date modeller på läder (utan länk), t.ex ref. 118138, men äldre modeller har jag tyvärr ingen koll på.
Låter rimligt - tack för utförligt svar!
 

daveid

Silver
2-Faktor
Är det stor skillnad i stretch/hållbarhet och förväntad livslängd på äldre vs nya Oyster-länkar om man jämför t.ex semi-gamla oysterlänkar (med solid endlinks men med det gamla armbandet med ihåliga mittlänkar)? Tänker specifikt på Rolex Sea Dweller 16600 (eller Rolex Submariner 16610) med solid end links, jämfört med t.ex en nyare Submariner referens: 116610LN eller 126610LN.

Är på jakt efter en ny klocka och föredrar dom äldre utseendemässigt, men vill inte gå på en nitlott kvalitetsmässigt då jag tänkt använda den ganska ofta, i rotation med 1-2 andra klockor.
 
Senast ändrad:

Lingrush

Silver
Är det stor skillnad i stretch/hållbarhet och förväntad livslängd på äldre vs nya Oyster-länkar om man jämför t.ex semi-gamla oysterlänkar (med solid endlinks men med det gamla armbandet med ihåliga mittlänkar)? Tänker specifikt på Rolex Sea Dweller 16600 (eller Rolex Submariner 16610) med solid end links, jämfört med t.ex en nyare Submariner referens: 116610LN eller 126610LN.

Är på jakt efter en ny klocka och föredrar dom äldre utseendemässigt, men vill inte gå på en nitlott kvalitetsmässigt då jag tänkt använda den ganska ofta, i rotation med 1-2 andra klockor.

Enligt mig svårt att säga. De äldre referenserna känns ju helt klart lite ”rassligare”. Jag tycker frågan är intressant och undrar också om ÅF kan reparera stretch vid service och vad kostnaden kan vara. Någon som har erfarenhet av det?
 

SWC

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Enligt mig svårt att säga. De äldre referenserna känns ju helt klart lite ”rassligare”. Jag tycker frågan är intressant och undrar också om ÅF kan reparera stretch vid service och vad kostnaden kan vara. Någon som har erfarenhet av det?

Ingen ÅF som lagar stretch dom erbjuder inbytespris på en ny.
 

Lingrush

Silver
Ingen ÅF som lagar stretch dom erbjuder inbytespris på en ny.

Vet du vad priset är för en tvåtonslänk? T.ex 16613 eller 116613ln/lb. Vet du om man själv kan begära att det byts eller bedömer dem om det ska bytas? Antar att man inte får behålla det befintliga? Vill också passa på och tacka dig för alla snabba och konkreta svar du nästan alltid ger vid dessa frågor!
 
  • Like
Reactions: SWC

SWC

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Vet du vad priset är för en tvåtonslänk? T.ex 16613 eller 116613ln/lb. Vet du om man själv kan begära att det byts eller bedömer dem om det ska bytas? Antar att man inte får behålla det befintliga? Vill också passa på och tacka dig för alla snabba och konkreta svar du nästan alltid ger vid dessa frågor!

Förmodligen helt orimliga priser idag.
President låg på 110k redan 2015.
Länken skickas till Rolex för utbyte är länken kort är det samma antal bitar som kommer tillbaka på den nya.
 

daveid

Silver
2-Faktor
Vet du vad priset är för en tvåtonslänk? T.ex 16613 eller 116613ln/lb. Vet du om man själv kan begära att det byts eller bedömer dem om det ska bytas? Antar att man inte får behålla det befintliga? Vill också passa på och tacka dig för alla snabba och konkreta svar du nästan alltid ger vid dessa frågor!
Undrar också fast för stål-stål oyster till en Rolex Sea Dweller 16600 eller Rolex Submariner 16610, kontra dom nyare. Har för mig att dom nyare oysterlänkarna i stål-stål kostar typ mellan 20-30, men dom ihåliga borde väl rimligtvis vara något billigare?
 

SWC

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Undrar också fast för stål-stål oyster till en Rolex Sea Dweller 16600 eller Rolex Submariner 16610, kontra dom nyare. Har för mig att dom nyare oysterlänkarna i stål-stål kostar typ mellan 20-30, men dom ihåliga borde väl rimligtvis vara något billigare?

20-25k sist jag kollade.
 

Lingrush

Silver
Förmodligen helt orimliga priser idag.
President låg på 110k redan 2015.
Länken skickas till Rolex för utbyte är länken kort är det samma antal bitar som kommer tillbaka på den nya.

Har sett filmer där man renoverar med nya pins och skapar nytt liv med bl.a laserw. Känner du till någon som gör det i Sverige?
 

sebbru

Basic
Detta var min grail länge och har totalt utplånat mitt sportstål behov. Men nu börjar man drömma om nästa som känts unattainable. Day Date, med svart tavla. Till er proffs, vad att tänka på? framförallt om köpa ”vintage” 1985-1995:ish?

BF921D21-91B9-4642-9BBD-C9A86004281B.jpeg


8EC2A90C-A084-4489-AB8C-6E28701C9585.jpeg
 

JessePinkman

Basic
2-Faktor
Detta var min grail länge och har totalt utplånat mitt sportstål behov. Men nu börjar man drömma om nästa som känts unattainable. Day Date, med svart tavla. Till er proffs, vad att tänka på? framförallt om köpa ”vintage” 1985-1995:ish?

BF921D21-91B9-4642-9BBD-C9A86004281B.jpeg


8EC2A90C-A084-4489-AB8C-6E28701C9585.jpeg
Det gamla vanliga - Polering, stretch på presidentlänken, leveransomfång, servicedelar etc 😊 Finns även vissa som sätter in ”Stella-tavlor” i daydates men som är aftermarket, kanske inte något som sker ofta mer svarta tavlor men bra att hålla koll på.

Köp säljaren som vanligt så ska allt vara i sin ordning!
 

sebbru

Basic
Det gamla vanliga - Polering, stretch på presidentlänken, leveransomfång, servicedelar etc 😊 Finns även vissa som sätter in ”Stella-tavlor” i daydates men som är aftermarket, kanske inte något som sker ofta mer svarta tavlor men bra att hålla koll på.

Köp säljaren som vanligt så ska allt vara i sin ordning!
Tack! 🙏🏻 Låter som högst rimliga saker.
 

daveid

Silver
2-Faktor
Detta var min grail länge och har totalt utplånat mitt sportstål behov. Men nu börjar man drömma om nästa som känts unattainable. Day Date, med svart tavla. Till er proffs, vad att tänka på? framförallt om köpa ”vintage” 1985-1995:ish?

BF921D21-91B9-4642-9BBD-C9A86004281B.jpeg


8EC2A90C-A084-4489-AB8C-6E28701C9585.jpeg
Antalet länkbitar som ingår kan var bra att hålla koll på och sätta det i relation till priset. Varje länkbit är ganska dyr på dessa, antar att det är relativt vanligt att handlare tar av och säljer länkbitar separat.
 
Topp