• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vem får känna på friskluft idag?
2375D062-9567-4026-BB5D-740E97AB3600.jpeg

Blev lite sugen på en Rolex Air-King 114210 som är 34mm. Har idag en Rolex datejust 126200 som är 36mm som används mest. Är det någon som vet hur Air-kingen bärs? Känns dom rätt lika storleksmässigt. Tycker 36mm är lagom stort men hade kunnat tänka mig någon millimeter mindre.

Air-king:en har ju den något äldre boetten med lite tjockare luggar än den nyare datejusten. Air-kingen väger även några gram mer än datejusten trots den mindre storleken (antar att det är pga mer metall då den har tjockare luggar). Är det någon som vet hur dessa står sig mot varandra? Bärs dom ungefär lika stort?

Air-king
1729624307160.png

Datejust:
1729624373705.png

Ligger ute en ”Kermit” på auktionstorget. Värderingsgubbarna har skriver att det är en Kermit fast boetten är graverad 16610T. På certet står det 16610LV. Så klockan har fått en grön bezel och cert från en annan klocka alt förfalskat.

De skriver så här ”Kermit är något ovanligare med större index samt visare.” Men det är ju en 16610T.

Jag kontaktar dem som skrivit utlåtandet. Men i deras svar länkar dem två artiklar från Bob’s Watches som referens, och att jag borde läsa på om Kermit.

Är jag helt ute och cyklar eller kan man sätta på en grön bezel på en sub och kalla den för Kermit? Dessutom värderar dem till 150k.

Ligger ute en ”Kermit” på auktionstorget. Värderingsgubbarna har skriver att det är en Kermit fast boetten är graverad 16610T. På certet står det 16610LV. Så klockan har fått en grön bezel och cert från en annan klocka alt förfalskat.

De skriver så här ”Kermit är något ovanligare med större index samt visare.” Men det är ju en 16610T.

Jag kontaktar dem som skrivit utlåtandet. Men i deras svar länkar dem två artiklar från Bob’s Watches som referens, och att jag borde läsa på om Kermit.

Är jag helt ute och cyklar eller kan man sätta på en grön bezel på en sub och kalla den för Kermit? Dessutom värderar dem till 150k.

Angående Kermit vs vanlig 16610 så skiljer ju även index. Det är större index på Kermits tavla (precis som du ju skrivit), så det räcker inte att byta till grönt inlägg i bezel och kalla den för Kermit.

Angående Kermit vs vanlig 16610 så skiljer ju även index. Det är större index på Kermits tavla (precis som du ju skrivit), så det räcker inte att byta till grönt inlägg i bezel och kalla den för Kermit.
Ja alltså nu har allt landat för mig. Förvirringen började med att jag trodde att dem skulle vara graverade med LV, men så vart inte fallet..

Är det någon som vet om det är möjligt att byta ut urtavlan på en Datejust till en annan färg om man ska skicka klockan på service? Med tänkte på att vissa färger är mer eftertraktade än andra.

Tillbaka
Topp