• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

🐼
20241201_100905 (1).jpg

Hej,
Har köpt en Rolex Oyster lady, 25mm, år 2000. Ref. 76183. Guld stål.
Skulle vara en julklapp till frun. Men klockan är ganska sliten plus att länken inte är komplett utan är för kort. Så behöver extra länk innan jag kan slå in den :)
Undrar om någon har en länk eller kan tipsa om någon urmakare man kan kontakta för den typen av del?

Tackar!
//
1000000475.jpg
Marcus

Senast ändrad:
Man kan få dem när man köper nytt, men frågar man snääällt kan man få köpa.
Ok, alltid låtit ”de är tyvärr slut” när jag frågat efter enklare tygpouch med krona vid nyköp där under alla år. Man får nån nymans pouch på sin höjd. Lädervariant visste jag ej fanns. Förmodar de ej får sälja denna merch. Märkligt att de ej frågar om man vill ha en sådan.

Ok, alltid låtit ”de är tyvärr slut” när jag frågat efter enklare tygpouch med krona vid nyköp där under alla år. Man får nån nymans pouch på sin höjd. Lädervariant visste jag ej fanns. Förmodar de ej får sälja denna merch. Märkligt att de ej frågar om man vill ha en sådan.
Läderetuiet brukar vanligtvis delas ut vid service. Mockapouchen med Rolexmotiv har jag endast sett på Rob. E., medan Krons/Nymans har sina egna motiv.

Läderetuiet brukar vanligtvis delas ut vid service. Mockapouchen med Rolexmotiv har jag endast sett på Rob. E., medan Krons/Nymans har sina egna motiv.
Det förklarar saken. Minns att Rob E alltid var frikostiga med de gröna moccapouchen’s. De körde dem vid service förr. Lädervaranten ser trevlig ut, speciellt den gröna. Är det äkta läder?

Brukar inte hänga i denna tråden då Rolex är utanför budget just nu. Sitter dock ibland såklart och drömmer om den "perfekta samlingen". :)

I den drömmen så finns en GMT med, men har burit en några dagar och den är helt enkelt för stor för mig och min smak. Sjukt synd då den var fantastisk i övrigt. Så vad gäller sport Rolex ser det ganska mörkt ut för mig generellt. Finns det nåt jag har missat? Tittar på moderna modeller, inte nödvändigtvis nytt, men inte vintage.

En modell som råkade dyka upp framför näsan på mig som jag inte hade koll på innan är Yacht-Master 37 mm. Den ser ju riktigt riktigt bra ut både designmässigt och i storlek. Kan dock inte helt bestämma mig för vad jag tycker om att blanda in ädelmetaller i den typen av klocka, men det ingår såklart i konceptet YM förstår jag. Nån som har nån trevlig bild på en dylik eller finns det ens någon på forumet?

I en perfekt värld så hade jag önskat typ en GMT alternativt SUB i 37-38 mm och relativt slimmad profil, men det finns väl inte helt enkelt.

Brukar inte hänga i denna tråden då Rolex är utanför budget just nu. Sitter dock ibland såklart och drömmer om den "perfekta samlingen". :)

I den drömmen så finns en GMT med, men har burit en några dagar och den är helt enkelt för stor för mig och min smak. Sjukt synd då den var fantastisk i övrigt. Så vad gäller sport Rolex ser det ganska mörkt ut för mig generellt. Finns det nåt jag har missat? Tittar på moderna modeller, inte nödvändigtvis nytt, men inte vintage.

En modell som råkade dyka upp framför näsan på mig som jag inte hade koll på innan är Yacht-Master 37 mm. Den ser ju riktigt riktigt bra ut både designmässigt och i storlek. Kan dock inte helt bestämma mig för vad jag tycker om att blanda in ädelmetaller i den typen av klocka, men det ingår såklart i konceptet YM förstår jag. Nån som har nån trevlig bild på en dylik eller finns det ens någon på forumet?

I en perfekt värld så hade jag önskat typ en GMT alternativt SUB i 37-38 mm och relativt slimmad profil, men det finns väl inte helt enkelt.
Vilken GMT är det du provat?
Om det är en nyare 6-siffrig referens så skulle jag rekommendera dig att prova en äldre 16710 istället. De bärs mindre än de nya!
Annars kolla Tudor istället, tex BB54 som är 37mm och riktigt bra. Eller BB58 som är 39mm.

Vilken GMT är det du provat?
Om det är en nyare 6-siffrig referens så skulle jag rekommendera dig att prova en äldre 16710 istället. De bärs mindre än de nya!
Annars kolla Tudor istället, tex BB54 som är 37mm och riktigt bra. Eller BB58 som är 39mm.
Kan inte ref nummret, men det var en GMT från typ 2022 så absolut 6-siffrig. Liiiite orättvist var det väl iofs då länken också var något lång för mig vid testet, så klockan blev lite tung och rörde sig för mycket på handleden typ. Kul tips vad gäller 16710! Tack, ska kolla upp det. Skiljer längden osv också jmf med 6-siffriga?

Har provat BB58 och den känns för lång för mig, däremot BB54 sitter som en dröm! Där är egentligen mina preferenser. Men har samtidigt svårt för estetiken i BB54 med gula gilt detaljer, blir nästan lite vevgrammofon utav det. Tycker Rolex gör det så jäkla bra designmässigt, men den åsikten är väl inte så unik. ;) I min drömsamling så hade Tudor eventuellt fått bidra med en blå BB36 på jubilee, som hade kompletterat en sport Rolex fint. :cool:

Är framförallt längden på klockan som är mitt bekymmer, vill ha klockan slimmad mot handleden. Därav ogillar jag också bulkiga baklock som t.ex. Omega gärna har.

Tillbaka
Topp