• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Av ren nyfikenhet, förstår att fullset har stor betydelse. Själv struntar jag i tillbehör. Hur mycket extra får man betala för en cirka 10–20 år gammal Submariner som är ett fullset jämfört med en som inte är det? Tänker främst på en 16610LV.

Årtal på denna? Gissar Z serie?
Nesten.

Skjermbilde 2025-01-04 kl. 16.05.20.png

vad betyder det egentligen när Nymans går med på att sätta upp dig på sin väntelista för en submariner? Ska man kika in varje vecka/månad om någon avstått sin klocka kanske för att gå snabbare eller bara vänta glatt och hoppas på det bästa?
Har Rolex som är köpt där tidigare om det kan hjälpa?

Har någon erfarenhet av att be AD i Sverige, helst Stockholm, om utdrag på servicehistoriken för en Rolex?
Söker alltså inga personuppgifter, endast servicehistorik.

Har hört av viskande fåglar att vissa ADs i usa har hjälpt till med det, men har inget bekräftat.
Rolex själva hugger nog armen av mig om jag frågar med tanke på deras inställning till begagnade klockor.

PS. Har slängt iväg frågan till bl.a. Nymans men inväntar fortfarande svar.

Senast ändrad:
För att få ut info krävs det att klockan har servats av just den AD´n du frågar.
Sedan Rolex började med dom nya servicekorten med NFC så kommer du kunna se all servicehistorik i framtiden.

Senast ändrad:
För att få ut info krävs det att klockan har servats av just den AD´n du frågar då.
Sedan Rolex började med dom nya servicekorten med NFC så kommer du kunna se all servicehistorik i framtiden.
Tack @SWC !
Nyfiken följdfråga, vet du om AD har tillgång till all historik men väljer/restriktioner att endast dela sin egen, eller har de endast tillgång till sin egen servicehistorik för en klocka?
Tänker att det bör finnas ett allmänvärde i att all historik är tillgänglig för en uris som ska serva klockan.

Tack @SWC !
Nyfiken följdfråga, vet du om AD har tillgång till all historik men väljer att endast dela sin egen, eller har de endast tillgång till sin egen servicehistorik för en klocka?
Tänker att det bör finnas ett allmänvärde i att all historik är tillgänglig för en uris som ska laga klockan.

Utan dom nya NFC korten ser AD endast sin egna service ärenden.
En urmakare ser direkt om klockan servats tidigare så ingen direkt uppsida för honom att se mer historik än sin egen.

Utan dom nya NFC korten ser AD endast sin egna service ärenden.
En urmakare ser direkt om klockan servats tidigare så ingen direkt uppsida för honom att se mer historik än sin egen.
Gissar att NFC-korten endast visar servicehistorik för klockan om den servats sedan införandet av nfc, och inte visa servicehistorik från tiden före nfc.

Eftersom Rob Engströms framtid fortsatt känns svajig undrar jag om någon har egna erfarenheter av serviceärenden att dela från Nymans eller Bergströms i Uppsala?

Av praktiska skäl hade Nymans varit enklast, men har heller inget emot att ta mig till Uppsala om det är värt besväret.
Nymans fick äran att serva min Daytona som en del av en affär.

Jag har ingenting att klaga på vad gäller tid eller kvalitet på jobbet.
Klockan funkar utmärkt såhär fem år senare och som lekman får jag väl utgå från att de gjorde vad de skulle enligt protokoll.
Och att jag gillar deras kaffe&personalen gör det som ett givet val för fortsatta affärer.

Tillbaka
Topp