• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag önskar alla Rolex-älskare mer lätthet, bra beslut och drömkollektioner 2025!
1000057778.jpg

God fortsättning, alla klockvänner,
Är det någon som har en uppfattning om när leveranserna av Rolexklockor brukar komma igång i januari efter juluppehållet? Är mitten av januari rimligt att förvänta sig eller är det mer mot slutet?

Tack på förhand!

God fortsättning, alla klockvänner,
Är det någon som har en uppfattning om när leveranserna av Rolexklockor brukar komma igång i januari efter juluppehållet? Är mitten av januari rimligt att förvänta sig eller är det mer mot slutet?

Tack på förhand!
Fråga här:

Köp den äldre, 116200, 116234 med crownclasp på jubilee dvs ”hidden” är sjukt snygg! Easylink på nya claspen är sjukt skönt men den förra reffen är löjligt bra med sin clasp!
Lutar starkt mot det. Jag kom i kontakt med en säljare i London via en bekant, som kan tänkas skicka iväg klockan för 105k. Oöppnad med låda. Spontant känns det som en bra deal.

Köp den äldre, 116200, 116234 med crownclasp på jubilee dvs ”hidden” är sjukt snygg! Easylink på nya claspen är sjukt skönt men den förra reffen är löjligt bra med sin clasp!

Har du någon erfarenhet från Chrono24? Är det smart att handla klocka därifrån eller är det bättre att invänta den klocka man vill ha via en fysisk handlare i Sverige?

Har du någon erfarenhet från Chrono24? Är det smart att handla klocka därifrån eller är det bättre att invänta den klocka man vill ha via en fysisk handlare i Sverige?
Det funkar men det kan vara svårare. Akta dig för överpolerade exemplar, du bör se till så att du får med dig samma mängd länkbitar som klockan kom med som orginal - att plocka bort länkbitar utan att skriva något är klockbranschens motsvarighet till att bilhandlarna tar bort dom däckparen (sommar/vinterdäck) som är ur säsong på begagnade bilar. Kolla länkens skick/stretch genom att be dom skicka den klassiska bilden där länken hänger nedåt i sidled. Kolla servicehistorik - om det gått 5+ år sedan senaste service så är det klokt att räkna med servicekostnad i totalpriset. Tillbehör (box + cert) är även viktigt, där cert är viktigare än box pga att cert är knutet till klockan medan du kan köpa till korrekt box senare om box saknas. Tillkommer tull och moms vid köp utanför EU (UK, Japan, USA, etc) så räkna med 25% högre slutpris.

Men jag skulle säga att du behöver kolla upp saker även om du köper hos en svenska handlare, jag hade känt mig lika trygg/otrygg med en Chrono24-handlare med bra betyg & många genomförda affärer som med en svensk handlare.

Jag har handlat vintage från Chrono24 några gånger, en gång åkte jag på en fullagad (dåligt svetsad) länk på en Cartier Santos som fick åka tillbaka, men det gäller att ha lite koll på vad du köper. Det är helt klart mindre huvudvärk att köpa en helt ny klocka från AD i dom fall det går.

Många saker att ta ställning till skulle jag säga, men ett par frågeställningar värda att lyfta:
Går din önskade klocka med rätt specs att införskaffa hos AD, och hur lång väntetid är det?
Vad är listpriset/vad kan du plocka ut den för jämfört med vad kostar den utplockad som du kan få direkt utan väntetid via c24? Är den eventuella mellanskillnaden värd det för dig?
Värdesätter du upplevelsen att plocka ut den själv hos AD?

Om det är en fråga om trygghet är det en av c24s starka sidor, och relativt låg avgift på typ 6,5%. Sen är ju priserna en annan fråga.

Eftersom Rob Engströms framtid fortsatt känns svajig undrar jag om någon har egna erfarenheter av serviceärenden att dela från Nymans eller Bergströms i Uppsala?

Av praktiska skäl hade Nymans varit enklast, men har heller inget emot att ta mig till Uppsala om det är värt besväret.

Senast ändrad:
Eftersom Engströms framtid fortsatt känns svajig undrar jag om någon har egna erfarenheter av serviceärenden att dela från Nymans eller Bergströms i Uppsala?

Av praktiska skäl hade Nymans varit enklast, men har heller inget emot att ta mig till Uppsala om det är värt besväret.
Bergströms i Uppsala kan jag rekommendera. Mycket bra bemötande och cirka 6 veckors servicetid (augusti/september).

Eftersom Engströms framtid fortsatt känns svajig undrar jag om någon har egna erfarenheter av serviceärenden att dela från Nymans eller Bergströms i Uppsala?

Kan du utveckla varför Engströms framtid är svajig?

De har tappat flera märken under en period och det går obekräftade rykten (även bland personalen om man ska tro vissa användare på ks) att Rolex kommer avsluta Engströms som ad.

Ok, tack för info. Trist om det blir så, tycker Engströms är den trevligaste AD:n i Sverige och de har ju nyligen flyttat till nya lokaler och med en riktig Rolex SiS.

De har tappat flera märken under en period och det går obekräftade rykten (även bland personalen om man ska tro vissa användare på ks) att Rolex kommer avsluta Engströms som ad.
Ok, tack för info. Trist om det blir så, tycker Engströms är den trevligaste AD:n i Sverige och de har ju nyligen flyttat till nya lokaler och med en riktig Rolex SiS.

@Cash menar Rob. Engström och inte Engströms Urmakeri i JKPG.

Tillbaka
Topp