• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag skulle nog säga (utan att ha något vetenskapligt belägg för det) att en klocka bör nog dras upp var 1-3 månader. Det är bra att hålla mekaniska saker igång lite då och då. De tar dock ingen skada av att ligga still, det är när de dras igång som skaderisken finns om de har legat väldigt länge.

Ja, det skadar nog inte att någon gång per år dra upp klockan och helst bära den en dag eller två. Det jag menar är att man inte behöver få panik om klockan stått still i någon vecka eller månad.
 

TritiNova

Omega
Professional Dealer
2-Faktor
Hej! Var idag och provade på en explorer II, och fy fan... Flickvännen blev ju svartsjuk där i affären får man säga. Har dock förstått att många ogillar den nya (det var den nya) explorern, kan någon förklara varför? Jag tyckte den var helt grym, och jämfört med tidigare modeller och ser inga större skillnader, gillar snarare den lite nyare GMT-armen..

MVH
Många upplever den nyare (216570) som lite för stor då den är 42mm istället för 40mm. Personligen tycker jag 16570 är snyggare men smaken är ju som baken...
 
Det stod i en annons här på KS (som jag inte hittar nu) att en Rolex Explorer II 16570 var "mjuk i uppdraget" eller något liknande. Vad innebär detta, är det att den är mjuk och fin när man ställer tiden eller finns det även möjlighet att dra upp verket manuellt med kronan? Eller något annat?

Tack på förhand!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det stod i en annons här på KS (som jag inte hittar nu) att en Rolex Explorer II 16570 var "mjuk i uppdraget" eller något liknande. Vad innebär detta, är det att den är mjuk och fin när man ställer tiden eller finns det även möjlighet att dra upp verket manuellt med kronan? Eller något annat?

Tack på förhand!
Tror man syftar på att den går mjukt (utan motstånd) och fint att dra upp. De allra flesta automatiska ur kan du även ladda manuellt genom att dra upp med kronan.
 
Senast ändrad:

Linuss

Breitling
IMG_0730.JPG
Köpte denna Submariner för en månad sen och jag har reagerat på att bezelringen inte är helt "centrerad" när den klickar till, jag måste alltså centrera den manuellt i det frispel som är för att den ska ställa sig exakt.
Ska det vara så eller bör man utnyttja garanti?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
IMG_0730.JPG
Köpte denna Submariner för en månad sen och jag har reagerat på att bezelringen inte är helt "centrerad" när den klickar till, jag måste alltså centrera den manuellt i det frispel som är för att den ska ställa sig exakt.
Ska det vara så eller bör man utnyttja garanti?
Den ska centrera perfekt. Rolex tar det på garantin.
 

DanielEmma23

Breitling
IMG_0730.JPG
Köpte denna Submariner för en månad sen och jag har reagerat på att bezelringen inte är helt "centrerad" när den klickar till, jag måste alltså centrera den manuellt i det frispel som är för att den ska ställa sig exakt.
Ska det vara så eller bör man utnyttja garanti?
Tyvärr får du nöja dig med blå vridring. Förutom Yacht-Master II är det bara Deepsea Sea-Dweller som är så stor, och den finns bara i svart.

rolex_yacht_master_II_1.jpg
 

Fundarn

Breitling
Hur många av er med Sub eller Sea Dweller använder dem faktiskt till att dyka med? :watching: Hade en diskussion med en kamrat om hur ofta folk med high end dykare faktiskt använder dem till att dyka.. Vi älskar båda att dyka men aldrig använt finklockor till det, skulle vara intressant att veta! :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Det var precis min tanke, men det ser ju riktigt snyggt ut och kanske på tiden med en uppdatering av 26570. Ska vi gissa på 36570.
Jag gillarn
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
IMG_5256.PNG
IMG_5257.PNG
IMG_5255.PNG
Intresserad av att köpa denna klockan, tydligen från 2016, men känns det inte som att den fått en polering? Säljare c24 säger att den aldrig blivit polerad, gillar inte oärliga säljare heller.
 
Topp