• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag menar folk som skriver upp sig utan egentlig avsikt att köpa eller bara i förhoppning om att få ut en klocka de kan flippa för vinst. Vi hade väl fastställt att en kvalifikation var att erlägga handpenning, så det.
Hallå. Hur många skriver upp sig utan avsikt att köpa? Kul att stå i kö? Angående att köa för att göra vinst verkar väl det vara så det funkar.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Var inne på Rolex ADn i Chania, dom hade 114060 inne, kunde få den rakt över disk och 5% rabatt om jag slog till på en gång.
Slog jag till på en DJ också så skulle jag få 10% på bägge.
Nu var detta förra året men "väntetiderna" har väl funnits längre än så.
Det förefaller ha blivit värre sedan förra året, även ute i Europa. Sen jag gick med förra året så har rolexpriserna på K&S spårat rejält. Men det kanske var samma året innan.
 
Vissa kunder handlar annat? Vissa kunder handlar även när begpris och listpris inte är på samma nivå?

Om man nu verkligen vill ha modellen från svensk AD, men inte har råd att lägga 20% (Max 20k i det här fallet?) under tiden man väntar på en klocka man ändå ska betala till fullo och behålla, så är man med all sannolikhet en kund som AD:n inte är så sugna på att ha.
Testa ditt resonemang på vilken annan branch/produkt som helst så inser du lätt hur knasigt det verkar. Vadå ska behålla, vem tycker det?9
 

Knät

Cartier
Det förefaller ha blivit värre sedan förra året, även ute i Europa. Sen jag gick med förra året så har rolexpriserna på K&S spårat rejält. Men det kanske var samma året innan.

Rolexpriserna har ju gått uppåt i rask takt sen flera år tillbaka. Min fru är sur för att jag inte lyckades övertala henne att köpa en 1601, för fem år sedan, när hon ser priserna idag. Då är ju det ändå en billig modell.
SUB, GMT och Daytona har ju brakat iväg markant mer. Köpte min 1675 för sex år sedan, känns som ett sjukt bra köp idag.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja, just det. Sen vet jag att folk gärna skriver upp sig på listor när de hör att det är väntetid. Vissa gillar att köa.
Pågår ju all möjlig skum skit numera, men jag tror väl mest på att folk signar överallt men inte har möjlighet att plocka en överallt där de får tilldelning.
Ja, och AD skall avgöra vem som flippar, vem som behåller.
Ja, de plastar ju t.ex av klockor numera för att undvika att folk flippar BNIB mtp att Rolex tydligen blir arga på AD:n när det sker.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor

Oktogon

Panerai
Håller med dig, en vanlig grund modell som Submariner bör de kunna leverera på ett par veckor. Känns som om Rolex har bestämt sig för att bli ”väldigt exklusiv” För mig så känns det som om de är på väg att gå över gränsen. Hur länge ska vi konsumenter ta det här?
Förr eller senare så kommer folk ruttna, marknaden gå ner osv. Säger inte att det är fel att begränsa marknaden för att öka exklusiviteten i form av väntetider. Rolls Royce säljs ju knappast på på lokala bilhallen som kör rea helg. Men när det går så långt att att AD/Rolex beter sig smaklöst och skrattar i telefonen när jag som konsument vill köpa deras vara, eller begär pengar för en vara de inte kan garantera leverans tid på så undrar man ju vad de håller på med.

Vem har sagt att Rolex dragit ner på utbudet/begränsat marknaden?

Förövrigt förstår jag inte irritationen. Man är alltså arg på att det inte går att få tag i en Sub för list, just för att alla vill få tag i en Sub för list? Märkligt att man är sur på ett system man själv vill bidra till.
 

watchen

Cartier
Vem har sagt att Rolex dragit ner på utbudet/begränsat marknaden?

Förövrigt förstår jag inte irritationen. Man är alltså arg på att det inte går att få tag i en Sub för list, just för att alla vill få tag i en Sub för list? Märkligt att man är sur på ett system man själv vill bidra till.
Nu tror jag att du missförstår mig. Mitt första inlägg frågar jag er på forumet om jag ska lägga 20% trots att de inte kan lämna ett leveransdatum. Samtidigt hör jag från olika håll här på forumet att andra ”bättre” kunder få gå före i den så kallade kön! Jag vill bara veta vad som gäller.. Är villig att stå i kö OM jag kan få en leveranstid som är rimlig. Men de kan inte ge mig en rimlig tid, två leverantörer kunde inte ge någon tid alls. Jag är absolut inte arg, däremot så tycker jag inte det är ok att en Rolex AD skarattar åt mig när jag frågar efter en specifik klocka som jag vill köpa. Är inte insatt hur det här fungerar, därav frågorna på det här forumet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nu tror jag att du missförstår mig. Mitt första inlägg frågar jag er på forumet om jag ska lägga 20% trots att de inte kan lämna ett leveransdatum. Samtidigt hör jag från olika håll här på forumet att andra ”bättre” kunder få gå före i den så kallade kön! Jag vill bara veta vad som gäller.. Är villig att stå i kö OM jag kan få en leveranstid som är rimlig. Men de kan inte ge mig en rimlig tid, två leverantörer kunde inte ge någon tid alls. Jag är absolut inte arg, däremot så tycker jag inte det är ok att en Rolex AD skarattar åt mig när jag frågar efter en specifik klocka som jag vill köpa. Är inte insatt hur det här fungerar, därav frågorna på det här forumet.
Kan du utveckla det där ang att de skrattar åt dig?
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hånskratt i telefon. Inte direkt proffsigt..
Normalt.
Va nyligen utomlands och gick in i en butik på flygplatsen:
Jag: ”var har ni sport klockorna i stål?”
Följt av ... (stund av tystnad) med förvånad blick/ om jag var serös, därefter utbrast vi båda ut i skratt :hilarious:
Tyvärr blivit ett skämt för de finns knappt några att se över disk eller så säljs de så fort de kommer in.
 

watchen

Cartier
Normalt.
Va nyligen utomlands och gick in i en butik på flygplatsen:
Jag: ”var har ni sport klockorna i stål?”
Följt av ... (stund av tystnad) med förvånad blick/ om jag var serös, därefter utbrast vi båda ut i skratt :hilarious:
Tyvärr blivit ett skämt för de finns knappt några att se över disk eller så säljs de så fort de kommer in.
Jag har förstått att läget är som det är. Får bli en begagnad eller nått annat märke..
 

Omega87

Rolex
Jag har förstått att läget är som det är. Får bli en begagnad eller nått annat märke..
Kör begagnat, går ju att få tag på en som några redan har sagt. När det gäller handpenningen om 20% att denna behålls vid kontraktbrott så är det olagligt. Säljaren får endast behålla den del av handpenningen som motsvarar det arbete den lagt ut, dvs få ersättning för den uppkomna skadan. Motsvarar knappast 20% på en klocka i 6-70 kkr-klassen.
 
Senast ändrad:

Omega87

Rolex
Det är kontraktsbrott från ADns sida om man stått i kö och får besked att klockan kommit men att klockan är helt plötsligt behäftad med ett villkor att man får endast köpa beställd klocka om man köper en annan samtidigt. Borde vem som helst förstå och agera därefter.
 
Senast ändrad:

Rulle

Audemars
Normalt.
Va nyligen utomlands och gick in i en butik på flygplatsen:
Jag: ”var har ni sport klockorna i stål?”
Följt av ... (stund av tystnad) med förvånad blick/ om jag var serös, därefter utbrast vi båda ut i skratt :hilarious:
Tyvärr blivit ett skämt för de finns knappt några att se över disk eller så säljs de så fort de kommer in.
brukar fråga om vad väntetiden ligger på en pepsi/daytona.. slutar alltid med ett gott skratt:D
 

Mankebank

Cartier
Håller med dig, en vanlig grund modell som Submariner bör de kunna leverera på ett par veckor. Känns som om Rolex har bestämt sig för att bli ”väldigt exklusiv” För mig så känns det som om de är på väg att gå över gränsen. Hur länge ska vi konsumenter ta det här?
Förr eller senare så kommer folk ruttna, marknaden gå ner osv. Säger inte att det är fel att begränsa marknaden för att öka exklusiviteten i form av väntetider. Rolls Royce säljs ju knappast på på lokala bilhallen som kör rea helg. Men när det går så långt att att AD/Rolex beter sig smaklöst och skrattar i telefonen när jag som konsument vill köpa deras vara, eller begär pengar för en vara de inte kan garantera leverans tid på så undrar man ju vad de håller på med.
Jag skulle tvärtom vilja påstå att just du själv verkar vara ett bra exempel på att många människor är så intresserade av att köpa just en Submariner att de kan acceptera att köa väldigt lång tid.

Och särskilt konstigt är det inte. Det är en väldigt fin klocka och just efterfrågan tillsammans med köläget gör att begpriserna hålls höga.
 
Topp