• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mario1971

Rolex
En krona som talar om glas utan AR.
20220805_112027-01-01.jpeg
 

ArmandN

Breitling
Med tanke på hur svårt det är med att få köpa Rolex hos AD. Vad anser ni om personer som plockar ut en klocka, har den 1-2 månader för att sedan sälja vidare.
Är det moraliskt rätt och borde inte AD förhindra detta? Tycker jag ser många 2022 Rolex ute på försäljning från privatpersoner.

Gråhandlare kan jag förstå mer på något vis.
Det förstör nog inte kötiden för oss andra.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Med tanke på hur svårt det är med att få köpa Rolex hos AD. Vad anser ni om personer som plockar ut en klocka, har den 1-2 månader för att sedan sälja vidare.
Är det moraliskt rätt och borde inte AD förhindra detta? Tycker jag ser många 2022 Rolex ute på försäljning från privatpersoner.

Gråhandlare kan jag förstå mer på något vis.
Det förstör nog inte kötiden för oss andra.
Din frågeställning är mer lämpad för den här tråden:

 

PNM

Panerai
Postade denna fråga i Rolex-tråden men frågan försvinner i massan av Rolex-bilder så provar istället med en egen tråd.

Jag har observerat att textfärgen på vridringen på 16618 och 16718 är gul snarare än guld och därmed skär sig mot metallen på vissa försäljningsobjekt, men på andra försäljningsobjekt ser texten mer ut att vara guld / samma ton som boetten. Är det bara ljussättningen som spelar ett spratt, alternativt solblekning, eller justerade Rolex textfärgen vid något tillfälle?

Exempel:

1659767414418.png


kontra:

1659767907313.png
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
”3186-rörelsen”? Det här är väl ändå att ta svengelskan till en ny nivå. Hur landade du i den formuleringen?
Mario är polack och skriver genom googletranslate, vilket då ibland kan ge lite udda formuleringar. Jag tycker han gör ett grymt jobb som är väldigt aktiv på ett forum där han inte behärskar språket.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Skulle behöva ett råd från er. Jag köpte en fin Seadweller (16600) från LW. Senast servad 2018 tror jag och finns papper på det (Nymans). I morse då jag skulle ställa tiden kan man inte dra ut kronan för att ställa visarna. Den går som den ska och man kan dra upp den men som sagt kan inte få kronan att gå in i läget för att ställa visarna. Jag är ok med att den behöver service, känns inte helt konstigt även om 4 år inte är jättelång tid. Frågan är - ska jag låta LW ordna den vilket de säkert gör, eller ska man bita i gräset och låta Nymans göra en riktig service? Om man låter LW göra service får man väl inte samma dokumentation och liknande?

Vad hade ni gjort?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej,

Skulle behöva ett råd från er. Jag köpte en fin Seadweller (16600) från LW. Senast servad 2018 tror jag och finns papper på det (Nymans). I morse då jag skulle ställa tiden kan man inte dra ut kronan för att ställa visarna. Den går som den ska och man kan dra upp den men som sagt kan inte få kronan att gå in i läget för att ställa visarna. Jag är ok med att den behöver service, känns inte helt konstigt även om 4 år inte är jättelång tid. Frågan är - ska jag låta LW ordna den vilket de säkert gör, eller ska man bita i gräset och låta Nymans göra en riktig service? Om man låter LW göra service får man väl inte samma dokumentation och liknande?

Vad hade ni gjort?
Om själva Rolex garantin för klockan gäller fortfarande skulle jag ta det via Nymans först i deras egenskap av AD för Rolex. Reklamationer ang köpet skulle jag kört via LW. Däremot har ju Nymans i sig ingen skyldighet mot dig eftersom du inte handlat genom dem.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hej,

Skulle behöva ett råd från er. Jag köpte en fin Seadweller (16600) från LW. Senast servad 2018 tror jag och finns papper på det (Nymans). I morse då jag skulle ställa tiden kan man inte dra ut kronan för att ställa visarna. Den går som den ska och man kan dra upp den men som sagt kan inte få kronan att gå in i läget för att ställa visarna. Jag är ok med att den behöver service, känns inte helt konstigt även om 4 år inte är jättelång tid. Frågan är - ska jag låta LW ordna den vilket de säkert gör, eller ska man bita i gräset och låta Nymans göra en riktig service? Om man låter LW göra service får man väl inte samma dokumentation och liknande?

Vad hade ni gjort?
Nymans lämnar två års garanti efter service så det är inte aktuellt i detta fall tyvärr.
LW verkar lämna ett års garanti.
 
Senast ändrad:

DB15

Panerai
Pledge Member
vad tror ni jag skulle kunna få för min 34mm Oyster Perpetual (114200) med gröntavla? Klockan är i fint skick skönhetsrepor finns men inget som inte skulle försvinna med en polering. Fullsett och uttagen 2016 går superbra men antar att en service ligger inom en snar framtid.

Tacksam på förhand
D
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
vad tror ni jag skulle kunna få för min 34mm Oyster Perpetual (114200) med gröntavla? Klockan är i fint skick skönhetsrepor finns men inget som inte skulle försvinna med en polering. Fullsett och uttagen 2016 går superbra men antar att en service ligger inom en snar framtid.

Tacksam på förhand
D
Prova här,

 

Marcus

Cartier
Hej,

Skulle behöva ett råd från er. Jag köpte en fin Seadweller (16600) från LW. Senast servad 2018 tror jag och finns papper på det (Nymans). I morse då jag skulle ställa tiden kan man inte dra ut kronan för att ställa visarna. Den går som den ska och man kan dra upp den men som sagt kan inte få kronan att gå in i läget för att ställa visarna. Jag är ok med att den behöver service, känns inte helt konstigt även om 4 år inte är jättelång tid. Frågan är - ska jag låta LW ordna den vilket de säkert gör, eller ska man bita i gräset och låta Nymans göra en riktig service? Om man låter LW göra service får man väl inte samma dokumentation och liknande?

Vad hade ni gjort?

Beror ju på hur länge sen det är du köpte klockan av LW?
De lämnar ju säkerligen någon funktionsgaranti på sina klockor en viss tid som då borde gälla.
Vad det gäller övriga urverket är inte 4 år nånting, så tror eg inte en ny service ska va nödvändig, givetvis beroende på vad klockan varit med om.
Men tror det är väldigt få som servar sina sport rolex var 5’e år.
 
Topp